kofot 0 Postad 3 Juli , 2021 Hej! Ett par frågor till er med erfarenhet av långväga trailerkörning då båtmotorn inte kan köras i nerfällt läge på det sätt som alla tillverkade av utombordare rekommenderar. (Jag är medveten om att det finns speciella akterspegelavlastare men det har jag inte tillgång till nu). 1. Om jag använder en träkloss, säg 45*45mm…vad ska jag tänka på? Är det rätt att tilta ner motorn så att träklossen precis hålls på plats eller vågar jag låta hydraliken hålla klossen väldigt tajt? 2. Vad är rimlig markfrigång? Jag har hittat ett läge för klossen som möjliggör 33 cm. Lägstanivå på trailerns bakaxel är ca 27. 3. Bör metoden med träkloss kombineras med en rem som ser till så att motorn inte ”studsar upp”, dvs utåt? Båten är 18 fot, trailern för drygt 18 fot, bromsad. Motorn 70 hk (100kg isch). Tack på förhand för era synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 Juli , 2021 Ta du din regel, kläm till tills det spänner något i reglen. Se till så att fjärdingsvägen på vagnen tillåts innan skeddan tar i. Du behöver ingen rem, det har du ju inte när du kör med motorn i sjön. Och då hoppar det ju ännu mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 Juli , 2021 (redigerade) Ta en regel på cirka 40 cm och fäst den tvärs. Med hjälp av trimmen. Redigerad 3 Juli , 2021 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kofot 0 Postad 3 Juli , 2021 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Jorgen01: Ta du din regel, kläm till tills det spänner något i reglen. Se till så att fjärdingsvägen på vagnen tillåts innan skeddan tar i. Du behöver ingen rem, det har du ju inte när du kör med motorn i sjön. Och då hoppar det ju ännu mer. Kan du förklara ”se till så att fjärdingsvägen på vagnen tillåts innan skeddan tar i” ? Redigerad 3 Juli , 2021 av kofot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 Juli , 2021 Att skeddan inte tar i marken om vagnens fjädring går i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 Juli , 2021 Men med en 45 regel så brukar skeddans vinkel peka på halv fem om du står och ser motorn ifrån sidan. Och det räcker gott och väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 4 Juli , 2021 Tänk på att du ska kunna ta dig över en vägbula eller två också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 4 Juli , 2021 Det är klart terrängkörning kräver skeddan i läge klockan fyra. Om du sen är ovan vid att backa med släp så ha en observatör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kofot 0 Postad 4 Juli , 2021 (redigerade) Nu är båten på släpet kopplad på bilen. Jag får 30 cm markfrigång till skäddan. Funkar ju på motorväg men visst blir man lite orolig för ev. gupp. Jag vet att jag kommer passera 2 på vår 40 mil långa väg. Kanske är lösningen att då hissa upp motorn eftersom guppen är någon kilometer före målgång. Eller räcker 30 cm? Redigerad 4 Juli , 2021 av kofot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 4 Juli , 2021 Det vet man inte förrän det är försent... Jag hade hissat upp innan gupp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kofot 0 Postad 4 Juli , 2021 58 minuter sedan skrev touchwood: Det vet man inte förrän det är försent... Jag hade hissat upp innan gupp. Nu justerat till 40 cm fri gång. Tycker det är anmärkningsvärt att alla tillverkare rekommenderar speciella anordningar för upptiltade motorer men att så få använder det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser