Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Ulven

Rimligt pris för båtplats

Rekommendera Poster

Har efter tre båtlösa år tänkt köpa en 32-33 fotare (segelbåt) i höst. Jag har börjat kolla runt på sommar- och vinterplats nordost om Stockholm och funderar på om det verkligen måste vara så dyrt. Vad är rimligt att betala för förvaring av båten? Skiljer det sig mycket beroende på var i Sverige man är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Kristinehamn betalar jag ca 1500 kr för vinterförvaring, upptagning och iläggning av min Maxi 77. Det kommer göras om från hösten, förvaringen kommer att debiteras per utnyttjad kvm. Jag tror inte det kommer göra så stor skillnad för min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara stora skillnader. Det jag fått in hittills landar på mellan 5-8 tusen för vinterförvaring och hantering. Har någon tips på bra varv i stockholmsregionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar benämnas Marknadsekonomi....alltså att tillgång-efterfrågan bestämmer priset. Jag betalar ca. 1.500 kr/år för allt inklusive medlemskap här i Småland. ;-) SvenA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant. Men det är många variabler som bestämmer priset. Häromkring tror jag tex att det inte nödvändigtvis blir dyrare ju närmare Stureplan man kommer eftersom det innebär längre transportsträcka innan man är ute i skärgården. Vad det kostar beror givetvis också på servicenivå, bevakning etc. Men jag skulle bli förvånad om det inte finns såväl dyra&dåliga som bra&billiga varv. Skulle vara kul att hitta det sistnämnda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är medlem i en båtklubb i Karlskrona. Där vi har uppläggnigsplats med egen slipvagn. Uppläggningsavgiften är 25:- kvm spolavgift 30:- kr och medlemsavgift 200:-

post-3718-1394234433,0415_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag såg att det var ett annat inlägg från Karlskrona, så jag kan läggatill att komunen (karlskrona) tar 1390kr för bryggplats (inkl. akterförtöjning) mvh /jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst S_Dormant

Bäste Ulv, som du själv konstaterat så är det stora skillnader i 08-regionen. Privata varv, hamnar osv tar bra betalt, men ger å andra sidan ofta ett bra läge service. Tex Svinninge, Bullandö (ja, jag vet, B ligger inte direkt norr om, aber doch). Båtklubbar, andelshamnar osv har ofta mycket lägre priser - men då får man också göra en insats. För en båt i den storlek som du indikerar borde det inte vara svåröverkomligt, det finns gott om platser i Vaxholm (sommar) och på öarna (vinter), allt till hyfsade priser. Riktigt vad du menar med så dyrt är ju svårt att gissa, sommar och vinterpris borde tillsammans bli 3'-5'. (och .. sorry guys, men priserna i Karlskrona har inte så direkt koppling till NO 08). Anser du att Öregrund / Gävle är ett alternativ så är priserna än bätttre. /Sdormant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sommarplats runt stockholm är tji,(bryggplats alltså) upptagning och vinterförvaring kan fås på Resarö Marina eller om du vill ha ett bra alternativ till året runtplats så vänd dig till ljusterö marina, där de är både rimliga i priserna och trevliga... och då är du praktiskt taget ute i den yttre mellersta skärgården redan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar ca 6500 per år, då ingår sommarplats och vinterförvaring iläggning och upptagning. (Hundudden på Djurgården i stockholm). Detta är en oberoende varvsförening, så man måste förutom detta vara medlem i  en båtklubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


betalar 4875 kronor för en båtplats ganska långt in i gullmarsfjorden. då ingår el, vatten vid platsen. det är exklusive lyft och sånt. Ganska dyrt tycker jag, någon annan i gullmaren som kan tipsa om bra platser som e billigare. Lägger nåra tusen varje år i soppa för att ta mig ut och in i gullmaren också, men det är rätt kul racing som början och slut på en båttur, he he...smiley-cool.gif\ jag är intresserad av vad andra betalar för sina platser i gullmaren och runt lysekil, fjorden, är de betydlgit lägre kanske jag ska ta upp det med ägaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pris i brofjorden är 1645kr(kommunal) för båtplats bakom ryxö brevid rixöhamn . inkl el.och vatten

och medlem i rixöbåtklubb 350kr inkl kran >3000kg hur många ggr inkl spolnings.

landplats ca 450 kr om jag inte missuppfattade på styrelsemötet.

totalt 1995kr för 26fotare segelbåt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

priserna för sommar o vinterplatser för båtar skiljer sig en hel del beroende vart man bor . jag bor i oskarshamn men har hafft min båt (rock 20) i eskilstuna några år förrut o där var bryggplatsen drygt 900 billigar än vad den är här , däremot var vinterförvaringen betydligt dyrare men då hadde jag båten stående på ett varv i kungsör om vintrarna . här i oskarshamn betalar jag 1700 för en 3meters-plats som hyresgäst , andelsägare betalar 950 för samma plats . vinteruppläggningsplats (17kvm) kostar 325 för hyresgäst o 275 för andelsägare , upptagning o sjösättning tillkommer med 500/lyft .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...