Ulven 0 Postad 17 Juli , 2005 Har efter tre båtlösa år tänkt köpa en 32-33 fotare (segelbåt) i höst. Jag har börjat kolla runt på sommar- och vinterplats nordost om Stockholm och funderar på om det verkligen måste vara så dyrt. Vad är rimligt att betala för förvaring av båten? Skiljer det sig mycket beroende på var i Sverige man är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 17 Juli , 2005 I Kristinehamn betalar jag ca 1500 kr för vinterförvaring, upptagning och iläggning av min Maxi 77. Det kommer göras om från hösten, förvaringen kommer att debiteras per utnyttjad kvm. Jag tror inte det kommer göra så stor skillnad för min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulven 0 Postad 17 Juli , 2005 Det verkar vara stora skillnader. Det jag fått in hittills landar på mellan 5-8 tusen för vinterförvaring och hantering. Har någon tips på bra varv i stockholmsregionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 17 Juli , 2005 Brukar benämnas Marknadsekonomi....alltså att tillgång-efterfrågan bestämmer priset. Jag betalar ca. 1.500 kr/år för allt inklusive medlemskap här i Småland. ;-) SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulven 0 Postad 17 Juli , 2005 Sant. Men det är många variabler som bestämmer priset. Häromkring tror jag tex att det inte nödvändigtvis blir dyrare ju närmare Stureplan man kommer eftersom det innebär längre transportsträcka innan man är ute i skärgården. Vad det kostar beror givetvis också på servicenivå, bevakning etc. Men jag skulle bli förvånad om det inte finns såväl dyra&dåliga som bra&billiga varv. Skulle vara kul att hitta det sistnämnda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 17 Juli , 2005 Jag är medlem i en båtklubb i Karlskrona. Där vi har uppläggnigsplats med egen slipvagn. Uppläggningsavgiften är 25:- kvm spolavgift 30:- kr och medlemsavgift 200:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Juli , 2005 http://www.grefab.se/ Priser i Göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 18 Juli , 2005 Hej Jag såg att det var ett annat inlägg från Karlskrona, så jag kan läggatill att komunen (karlskrona) tar 1390kr för bryggplats (inkl. akterförtöjning) mvh /jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst S_Dormant Postad 18 Juli , 2005 Bäste Ulv, som du själv konstaterat så är det stora skillnader i 08-regionen. Privata varv, hamnar osv tar bra betalt, men ger å andra sidan ofta ett bra läge service. Tex Svinninge, Bullandö (ja, jag vet, B ligger inte direkt norr om, aber doch). Båtklubbar, andelshamnar osv har ofta mycket lägre priser - men då får man också göra en insats. För en båt i den storlek som du indikerar borde det inte vara svåröverkomligt, det finns gott om platser i Vaxholm (sommar) och på öarna (vinter), allt till hyfsade priser. Riktigt vad du menar med så dyrt är ju svårt att gissa, sommar och vinterpris borde tillsammans bli 3'-5'. (och .. sorry guys, men priserna i Karlskrona har inte så direkt koppling till NO 08). Anser du att Öregrund / Gävle är ett alternativ så är priserna än bätttre. /Sdormant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perkan62 0 Postad 22 Juli , 2005 sommarplats runt stockholm är tji,(bryggplats alltså) upptagning och vinterförvaring kan fås på Resarö Marina eller om du vill ha ett bra alternativ till året runtplats så vänd dig till ljusterö marina, där de är både rimliga i priserna och trevliga... och då är du praktiskt taget ute i den yttre mellersta skärgården redan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjansson 0 Postad 24 Augusti , 2005 Jag betalar ca 6500 per år, då ingår sommarplats och vinterförvaring iläggning och upptagning. (Hundudden på Djurgården i stockholm). Detta är en oberoende varvsförening, så man måste förutom detta vara medlem i en båtklubb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 12 April , 2006 betalar 4875 kronor för en båtplats ganska långt in i gullmarsfjorden. då ingår el, vatten vid platsen. det är exklusive lyft och sånt. Ganska dyrt tycker jag, någon annan i gullmaren som kan tipsa om bra platser som e billigare. Lägger nåra tusen varje år i soppa för att ta mig ut och in i gullmaren också, men det är rätt kul racing som början och slut på en båttur, he he... jag är intresserad av vad andra betalar för sina platser i gullmaren och runt lysekil, fjorden, är de betydlgit lägre kanske jag ska ta upp det med ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 12 April , 2006 Pris i brofjorden är 1645kr(kommunal) för båtplats bakom ryxö brevid rixöhamn . inkl el.och vatten och medlem i rixöbåtklubb 350kr inkl kran >3000kg hur många ggr inkl spolnings. landplats ca 450 kr om jag inte missuppfattade på styrelsemötet. totalt 1995kr för 26fotare segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 12 April , 2006 Jag betalar 1875kr för en plats till min 21fots segelbåt i Västerås. Priserna finns på kommunens hemsida. http://www.vasteras.se/Fritid/batlivmalaren/batplatser.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 13 April , 2006 priserna för sommar o vinterplatser för båtar skiljer sig en hel del beroende vart man bor . jag bor i oskarshamn men har hafft min båt (rock 20) i eskilstuna några år förrut o där var bryggplatsen drygt 900 billigar än vad den är här , däremot var vinterförvaringen betydligt dyrare men då hadde jag båten stående på ett varv i kungsör om vintrarna . här i oskarshamn betalar jag 1700 för en 3meters-plats som hyresgäst , andelsägare betalar 950 för samma plats . vinteruppläggningsplats (17kvm) kostar 325 för hyresgäst o 275 för andelsägare , upptagning o sjösättning tillkommer med 500/lyft . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 14 April , 2006 Se länk http://www.maringuiden.se/forum/;thread=82494 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser