Riga 4 Postad 3 Juli , 2021 Håller på att få hjärnblödning. Generatorn laddar dåligt vid marschfart men hjälpligt på tomgång. Ger ca 14 v på tomgång. Vid högre varv sjunker laddspänningen långsamt för att till slut närma sig batterispänningen. 12,0 v om batteriet börjar bli tomt. Lämnat in generatorn hos generatorfirma som konstaterar att den laddar perfekt , 120 A, (även varmkörd) men att det kan vara sliten rem då det fanns lite gummidamm på generatorn. Ny rem, spänd så man kan dra runt motorn med generatorremskivan. Fortfarande samma problem. Motorn är en 30 hk lombardini, Italiensk generator tror jag. Kopplad direkt till startbatteriet som i sin tur är kopplat till ett laddningsrelä som laddar förbrukarna när startbatterispänningen är över ca 13 V. Googlat Sönder internet för att hitta idéer men det enda jag funnit var en som menade att fjädrarna som pressade "kolen" mot rotorn kunde vara dåliga och inte orkade ligga an vid högre varv. Fast det borde väl ha visat sig hos generatorfirman? Hur som, alla idéer mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 3 Juli , 2021 Har du kollat med Amperemätare att den verkligen inte laddar när spänningen sjunker? Man kan ju tänka sig att du har något annat elfel som drar ner spänningen trots att generatorn laddar för fullt. Skaffa fram en tångamperemeter och kolla! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riga 4 Postad 3 Juli , 2021 Ok, bra tips, tackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2021 (redigerade) Sedan är det ju så att fulladdade eller nästan fulladdade batterier inte suger i sig ström lika bra som hungriga och delvis urladdade batterier gör. Så med mätningen med tångamperemetern kommer du att se att strömmen mot batteriet kommer att vara relativt hög direkt efter start, då generatorn ersätter den energi som startmotorn nyss förbrukade. Sedan kommer strömmen att successivt minska, det är normalt. Voltmeter Laddningsspänningen skall ju inte överskrida 13,2 volt, vid 13,4 gasar batteriet, en del batterier litet tidigare. Om du nu skall gå och köpa dig en kombinerad billig tångamperemeter/multimeter, så se till att den verkligen kan mäta LIKSTRÖM, det brukar stå ADC, eller DCA på ratten, vilket betyder volt direct current, alltså likström. Alla billiga sådana instrument klarar inte det, dom mäter bara växelström. Men du kan ju med vanlig voltmeter/multimeter även mäta direkt på batteriet under tiden motorn går, samt med motorn avstängd, skillnad? Redigerad 3 Juli , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riga 4 Postad 3 Juli , 2021 Just beställt en sån här: Extech MA445 Tångamperemeter Ska mäta likström men kanske inte med bästa upplösningen. Angående batterierna är det väl lurigt. Som jag förstått det (om inte laddningsregulatorn är intelligent/programmerad som en C-tek laddare) borde väl spänningen vara lite lägre i början när det oladdade batteriet sörplar i sig mycket ström för att sedan stiga vartefter batteriet blir mer o mer laddat. Tänker jag rätt där? För mig är det tvärtom om nu, ju mer jag kör motorn ju lägre blir laddspänningen och efter två dagar med kylskåpet igång är de två batterierna(förbrukarna) urladdade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 3 Juli , 2021 (redigerade) 9 hours ago, Riga said: Ger ca 14 v på tomgång. Vid högre varv sjunker laddspänningen långsamt för att till slut närma sig batterispänningen. 12,0 v om batteriet börjar bli tomt. Kopplad direkt till startbatteriet som i sin tur är kopplat till ett laddningsrelä som laddar förbrukarna när startbatterispänningen är över ca 13 V. Det framgår inte på vilken batteribank som spänningen mäts. Om det är på förbrukningsbanken, så skulle det möjligen kunna vara så att reläet är defekt och kopplar ifrån efter en stunds körning, av någon anledning. Den långsamt sjunkande batterispänningen är då orsakad av pågående förbrukning (och inte någon laddspänning). Redigerad 3 Juli , 2021 av speljakt 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riga 4 Postad 3 Juli , 2021 Mäts på förbrukningsbanken, den som går till instrumenteringen. Hmmm... relät(Biltema) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 3 Juli , 2021 Klassiskt fel. Kolen börjar bli slitna. På låga varv orkar fjädrarna håla dem mot axeln. På höga varv blir kontakten sämre och sämre. Kan kanske vara något annat också. Minn FIAT fick detta fel nästan vid tyska gränsen vände hemmåt genom Danmark och tog mig hem men fick anpassa varvtalet (hastigheten) så jag hade ström hela vägen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 3 Juli , 2021 Ser nu när jag läser hela texten att du redan fått det svaret. Jag tror inte att man testar generatorn vid olika varvtal. Magnetti Marelli generator hade jag på min bil. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riga 4 Postad 4 Juli , 2021 FIATX19 Fast dånar det väl en skruttig generatorfirma? Jag förklarade ju problemet utförligt för dem och sa att spänningen sjönk på högre varv. Tog för givet att man provade över hela generatorns varvtalsområde. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juli , 2021 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Riga: Mäts på förbrukningsbanken, den som går till instrumenteringen. Hmmm... relät(Biltema) Nej, så brukar det inte vara, alla motorns elektriska funktioner inklusive motorinstrumenten är kopplade till startbatteriet, om nu inte någon varit inne i systemet och ändrat på det. Biltemas skiljerelä burkar fungera väldigt bra. Det finns en lysdiod på det som indikerar när batterierna är ihopkopplade. Redigerad 4 Juli , 2021 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 4 Juli , 2021 16 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Sedan är det ju så att fulladdade eller nästan fulladdade batterier inte suger i sig ström lika bra som hungriga och delvis urladdade batterier gör. Så med mätningen med tångamperemetern kommer du att se att strömmen mot batteriet kommer att vara relativt hög direkt efter start, då generatorn ersätter den energi som startmotorn nyss förbrukade. Sedan kommer strömmen att successivt minska, det är normalt. Voltmeter Laddningsspänningen skall ju inte överskrida 13,2 volt, vid 13,4 gasar batteriet, en del batterier litet tidigare. Om du nu skall gå och köpa dig en kombinerad billig tångamperemeter/multimeter, så se till att den verkligen kan mäta LIKSTRÖM, det brukar stå ADC, eller DCA på ratten, vilket betyder volt direct current, alltså likström. Alla billiga sådana instrument klarar inte det, dom mäter bara växelström. Men du kan ju med vanlig voltmeter/multimeter även mäta direkt på batteriet under tiden motorn går, samt med motorn avstängd, skillnad? Det med att laddspänningen inte ska överskrida 13,4 volt. Gäller inte det "långsamladdning" (solcell, batteriladdare osv)? En generator ska väl ladda en bit över 14 volt om batteriet är tomt? Jag har fått uppfattningen att det är olika "regler" för snabb (generator) vs. Långsamladdning. Jag har sökt på frågan men inte hittat ett tydligt svar från en bra källa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 4 Juli , 2021 16 hours ago, Georg_Ohm said: Voltmeter Laddningsspänningen skall ju inte överskrida 13,2 volt, vid 13,4 gasar batteriet, en del batterier litet tidigare. Ovanstående uppgifter om spänning är uppenbarligen en felskrivning, jämför med bildens text. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juli , 2021 3 minuter sedan skrev JamesCook: Det med att laddspänningen inte ska överskrida 13,4 volt. Gäller inte det "långsamladdning" (solcell, batteriladdare osv)? En generator ska väl ladda en bit över 14 volt om batteriet är tomt? Jag har fått uppfattningen att det är olika "regler" för snabb (generator) vs. Långsamladdning. Jag har sökt på frågan men inte hittat ett tydligt svar från en bra källa. Just det. Det finns litet olika åsikter och teorier om det. Det finns laddare som under korta stunder överskrider 13,4 V så att gas inte inte hinner att påbörjas. Men generatorer och solcellsregulatorer skall inte överskrida detta. Men laddspänningen är även beroende av temperaturen. Det finns olika laddare och regulatorer som tar hänsyn till tempen och kompenserar. Tudor anger 14,89 V vid 22°c, som idag, en spänning jag inte skulle välja om jag kunde. Tudor har en batteriskola här, Men det finns fler sådana ”skolor” såväl oberoende som sådana som finns på diverse tillverkares hemsidor. Många tittar på den voltmetern som sitter i motorns instrumenttavla, dessa instrument är ingalunda några precisionsinstrument, det kan skilja en hel del. Visarnålarna är dessutom tjocka och skalan är oexakt. Sedan är väl inte heller generatorernas regulatorer några under av hi-techprecision. Bäst är väl de generatorerna med spänningskompensering som Volvo-Penta satte på sina motorer under en tid, jag tror dessa kom från Bosch, men kan ha fel. Generatorns regulator mätte spänningen vid batteriet och kunde då kompensera för det spänningsfallet som kunde uppkomma i laddningsfördelare och långa kablar. På sidan 24 volt.eu kan du finna mer nyttig elkunskap, och laddning, solceller och mycket mer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juli , 2021 (redigerade) 7 minuter sedan skrev speljakt: Ovanstående uppgifter om spänning är uppenbarligen en felskrivning, jämför med bildens text. Säkerligen, lita på bilden! Bra att du påpekade! Redigerad 4 Juli , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 4 Juli , 2021 Enkel kilrem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juli , 2021 Just nu skrev Hybro: Enkel kilrem? Du menar att det då kan slira? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 4 Juli , 2021 Ja. Stanna motorn och känn på remmen. Är den mer än varm så slirar den. Finns olika profiler på remmar. Har du original? Kolla längst ned i kilrem spåren på remskivorna. Är det blankt där, så kilar inte remmen, mot remskivorna lutande kanter, utan rider på centrum... Typ slirar. Jag satte i en 70 A generator, i stället för original på 30 A. Har tre parallellkopplar batterier. Funkade inte med kilrem. Bytte till multiribrem och passande remskivor. Klockrent. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 5 Juli , 2021 2021-07-04 vid 09:53 skrev Georg_Ohm: Just det. Det finns litet olika åsikter och teorier om det. Det finns laddare som under korta stunder överskrider 13,4 V så att gas inte inte hinner att påbörjas. Men generatorer och solcellsregulatorer skall inte överskrida detta. Men laddspänningen är även beroende av temperaturen. Det finns olika laddare och regulatorer som tar hänsyn till tempen och kompenserar. Tudor anger 14,89 V vid 22°c, som idag, en spänning jag inte skulle välja om jag kunde. Tudor har en batteriskola här, Men det finns fler sådana ”skolor” såväl oberoende som sådana som finns på diverse tillverkares hemsidor. Många tittar på den voltmetern som sitter i motorns instrumenttavla, dessa instrument är ingalunda några precisionsinstrument, det kan skilja en hel del. Visarnålarna är dessutom tjocka och skalan är oexakt. Sedan är väl inte heller generatorernas regulatorer några under av hi-techprecision. Bäst är väl de generatorerna med spänningskompensering som Volvo-Penta satte på sina motorer under en tid, jag tror dessa kom från Bosch, men kan ha fel. Generatorns regulator mätte spänningen vid batteriet och kunde då kompensera för det spänningsfallet som kunde uppkomma i laddningsfördelare och långa kablar. På sidan 24 volt.eu kan du finna mer nyttig elkunskap, och laddning, solceller och mycket mer. Tack för bra svar! Vore mycket uppskattat om du kunde kommentera min huvudvärk... (Funderade på att skapa en ny tråd men tyckte det var hyffsat on-topic) Jag har två batterier: biltema startbatteri bly 62 ah några år gammalt. Ett förbrukningsbatteri victron105 ah AGM nytt. En volvo AQ151 med ny generator förra året från startmotor.se med sensekabel direkt till startbatteri. Jag har ett volvo penta diod för att skilja på start och föbrukning. Jag har en Victron "batteri tankmätare" som känner av spänning på både start och förbrukning. Kontrollmätt med multimeter. Jag har alltså konstant koll på spänningen. Vid körning med båten igår var förbrukningsbatteri 100% laddat (har solceller) och startbatteriet hade stått någon vecka. Min generator laddade 14,55 volt under första 30 minuterna igår för att sedan sjunka till 14,3. Bör jag vara orolig? Det enda jag kan misstänka är att startbatteriet börjar bli dåligt. Men det startar motorn fint... är det rimligt? Eller ska jag bara vara nöjd och åka runt och fundera över vädret istället?😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 5 Juli , 2021 26 minuter sedan skrev JamesCook: Jag har en Victron "batteri tankmätare" som känner av spänning på både start och förbrukning. Kontrollmätt med multimeter. Jag har alltså konstant koll på spänningen. Spänningen är iofs bra att ha koll på men det viktiga, som du borde kunna ha koll på med din ”tankmätare”, är laddstatus. Victrons grejer är bra och visar sällan fel. Har du både bra spänning och bra laddning (mot förbrukarbatteriet) funkar generatorn bra. Och så länge startbatteriet funkar bra att starta motorn med och laddningen av förbrukarbatteriet funkar är det bara att njuta av vädret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Juli , 2021 (redigerade) Paracetamol 1g brukar lindra. Lång inledning på frågan, därför citerar jag inte. @JamesCook jag har samma erfarenhet, upptäckte det i år då jag bytte ut panelens analoga voltmeter till ett roderlägesinstrument, och jag fuskade till det genom att montera Biltemas lilla digitala voltmeter. Jo spänningen varierar, det är generatorns regulator som styr generatorns utgående spänning och därmed varierar denna beroende på hur batteriet är laddat. Om strömmen blir hög minskar spänningen och vice versa, det lär vara någon välkänd elektrisk lag som beskriver detta, har jag hört... Det pratas om batteriets interna resistans och den förändras med laddningsstatus, ja det var en väldigt enkel förklaring, eller om det låter enkelt, vänta tills jag förklarat... Under gång (detta märks mest i personbilar) är batteriet ganska passivt, det båten/bilens förbrukare behöver tas direkt från generatorn, batteriet tjänar som buffert och skjuter till det som generatorn inte klarar av. När du sedan ligger i hamn har du olika förbrukare som drar mer eller ofta mycket ström, kolla exempelvis på voltmetern i just det ögonblicket kylskåpets kompressor startar, då blir det en dipp, eller som hos mig, när man spolar på elektriska toaletten, eller kör bogpropellern en kort stund utan att motorn är i gång, då kan spänningsfallet bli ganska stort. Att mäta är att veta... Nu kan jag se de små förändringarna då tiondelarna ändras titt som tätt. Ibland är det mer bekvämt att sväva i okunnighet... När batterier, batterierna är ”hungriga” när du förbrukat en del amperetimmar suger batteriet i sig laddning snabbt, men när batteriet börjar bli mätt så går det väldigt långsamt, det är ungefär som när man matar små barn... därmed varierar såväl ström som spänning under laddningsförloppet, men spänning är ju kanske bra att känna till, men jag kan ju tycka att jag kan då bättre information om laddnings/urladdningsstatus av en amperemeter, eller då en sådan däringa ”batteritankmätare” en Victron eller en Nasa BM1 exempelvis. Så svaret på din fråga om det är normalt att spänningen varierar är ”42”... Oh förlåt, det var svaret på en annan fråga.. Det är normalt att spänningen varierar, men kolla istället på Victronens amperemeter, den ger bättre information, tycker jag, förvånar mig inte alls om det finns andra åsikter. Redigerad 5 Juli , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 5 Juli , 2021 (redigerade) 3 minuter sedan skrev ChristerN: Spänningen är iofs bra att ha koll på men det viktiga, som du borde kunna ha koll på med din ”tankmätare”, är laddstatus. Victrons grejer är bra och visar sällan fel. Har du både bra spänning och bra laddning (mot förbrukarbatteriet) funkar generatorn bra. Och så länge startbatteriet funkar bra att starta motorn med och laddningen av förbrukarbatteriet funkar är det bara att njuta av vädret! @Georg_Ohm var lite snabbare med att poängtera amperemätarens (inbyggd i din tankmätare) värde! Redigerad 5 Juli , 2021 av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 5 Juli , 2021 Om vi inte tror på kolen så kanske det kan vara batterierna. Minns jag rätt från min tid som bilburen ungdom så har den inre resistansen betydelse för laddspäningen. Har man fler batterier så vill jag minnas att jag fick ut högre spänning. Kan det vara så att det är fel på ett batteri som är kasst och lurar laddningsrelät? Prova att byta batteri och se om du går samma resultat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riga 4 Postad 8 Juli , 2021 FIATX19 Jag tror inte det men lite lustigt att du nämner det som jag i våras bytte ut de slitna förbrukningsbatterierna till nya från Biltema. Hade Tudor innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Juli , 2021 17 timmar sedan skrev Riga: FIATX19 Jag tror inte det men lite lustigt att du nämner det som jag i våras bytte ut de slitna förbrukningsbatterierna till nya från Biltema. Hade Tudor innan. Det var som katten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riga 4 Postad 10 Juli , 2021 Tack för alla tips och råd. I ren desperation bytte jag startbatteriet mot ett av förbrukarbatterierna. Simsalabim verkar allt fungera. Nu återstår provkörning längre sträcka. Då har jag ändå regelbundet kollat att startbatteriet ligger på 12,6/12,7 V i viloläge. Tycker inte det förklarar att generatorn laddat bättre på låga varv och verkat krokna helt efter några timmar men, men - ett knasigt batteri kanske kan ge regulatorn fnatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 10 Juli , 2021 2021-07-05 vid 20:30 skrev JamesCook: Tack för bra svar! Vore mycket uppskattat om du kunde kommentera min huvudvärk... (Funderade på att skapa en ny tråd men tyckte det var hyffsat on-topic) Jag har två batterier: biltema startbatteri bly 62 ah några år gammalt. Ett förbrukningsbatteri victron105 ah AGM nytt. En volvo AQ151 med ny generator förra året från startmotor.se med sensekabel direkt till startbatteri. Jag har ett volvo penta diod för att skilja på start och föbrukning. Jag har en Victron "batteri tankmätare" som känner av spänning på både start och förbrukning. Kontrollmätt med multimeter. Jag har alltså konstant koll på spänningen. Vid körning med båten igår var förbrukningsbatteri 100% laddat (har solceller) och startbatteriet hade stått någon vecka. Min generator laddade 14,55 volt under första 30 minuterna igår för att sedan sjunka till 14,3. Bör jag vara orolig? Det enda jag kan misstänka är att startbatteriet börjar bli dåligt. Men det startar motorn fint... är det rimligt? Eller ska jag bara vara nöjd och åka runt och fundera över vädret istället?😀 En fundering. Är det inte bättre att ha senskabeln på förbrukningsbatteriet? Där kompenserar den för spänningsfallet över skiljedioden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 Juli , 2021 Just nu skrev excel319: En fundering. Är det inte bättre att ha senskabeln på förbrukningsbatteriet? Där kompenserar den för spänningsfallet över skiljedioden. Har du bara en skiljediod då? De där batteriseperatorena har ju två dioder, en mot varje batteri. Som jag ser det skall det inte spela nån roll, men om nu förbrukarbatteriet av någon anledning får lägre spänning än startbatteriet så blir det ju den spänningen som kompenseras, och spänningen till strartbatteriet hänger med och höjs också. Det är ju spänningsfallet mellan generatorn, -0,7 V i separatorn och sedan spänningsfallet i nästa kabel från separatorn till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 10 Juli , 2021 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Har du bara en skiljediod då? De där batteriseperatorena har ju två dioder, en mot varje batteri. Som jag ser det skall det inte spela nån roll, men om nu förbrukarbatteriet av någon anledning får lägre spänning än startbatteriet så blir det ju den spänningen som kompenseras, och spänningen till strartbatteriet hänger med och höjs också. Det är ju spänningsfallet mellan generatorn, -0,7 V i separatorn och sedan spänningsfallet i nästa kabel från separatorn till batteriet. Men om senskabeln styr laddningen, då måste man väl få ut mer av generatorn om man mäter på det/de batterier som har lägst spänning i stället för på ett fullt startbatteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev excel319: Men om senskabeln styr laddningen, då måste man väl få ut mer av generatorn om man mäter på det/de batterier som har lägst spänning i stället för på ett fullt startbatteri? Det var det jag var inne på, men när generatorn laddar har den högre spänning än vad batterierna har, så det är generatorspänningen regulatorn mäter, inte batterispänning, och det är ju skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser