pentaracer 49 Postad 17 Juli , 2005 Finns här ingen som har en basic stamp lösning för att mäta bensinförbrukning ? Då är ju inte steget långt att spinna vidare med att koppla på trimplan mm till BS2 kretsen. Man skulle ju tex lätt kunna sätta ett 149 kronors servo på gasreglaget och på så sätt ställa in vilken förbrukning man vill att båten ska ha och sen justerar BS2 kretsen hastigheten på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 25 Augusti , 2005 Finns här inga uppfinnare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 25 Augusti , 2005 Vad är BS2? Eller e jag bara korkad, jag kopplar inte riktigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 10 Oktober , 2005 Nåväl go vänner, om det bara e jag som är bs2-byggare så får jag väl fråga istället: Varthän kan man få tag i en flödesmätare till soppan som går att koppla ihop med gpsen så att man vet antal liter / distans ? Och för er som undrar vad bs2 är: bs2 är en liten krets som är mycket lätt att programmera, en sk. enchipsdator. Den kan utför en mängd olika saker, tex ta in ett värde från en flödesmätare och skicka ut en signal till ett servo vilket läge det skall vara i. Tänk er att allt vore möjligt, tänk en gång till, tänk att ännu mera är möjligt. Det är helt sjukt vad man kan göra med embedded technology. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Oktober , 2005 Du måste väl kunna ha en flödesmätare och sen är det väl bara att åka några distans och sen snitta.. svårare än så kan det väl inte va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 12 Oktober , 2005 Skulle fungera utmärkt, vart köper man den utrustningen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 12 Oktober , 2005 Jag har funderat på samma sak, men att göra det på min gamle bil istället. Det finns sensorer att ta från äldre bilar, jag forskade lite i ämnet tidigare och fick några bra tips på bilar som man lätt kunde ta från på skroten. Men att reglera en hel båts förbrukning mha ett trimplan och gasreglage via en basic stamp låter inte som ett jobb för en lekman. Jag är själv en elektronikingenjör och har läst ganska mycket reglerteknik. Att göra en matematisk modell av en båt som rör sig i sjö (som aldrig är sig lik med vågor och vind) skulle kräva mycket jobb, om det ens är möjligt. Enkelt sagt kan man säga att systemet hade garanterat börjat självsvänga direkt. Låna en bok som behandlar ämnet så kanske du kan bilda dig en uppfattning vad det hela innebär.. Mvh Kalle Här är några sidor som behandlar ämnet: http://www.control.lth.se/pop/regler.html http://www.tfe.umu.se/Utbildning/Elektronik/pdf/ELEC07_rev.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Postad 13 Oktober , 2005 Hej! Är nog en rätt svår uppgift att mäta förbrukningen med hjälp av en flödesmätare. Bränslepumpens uppgift är att hela tiden mata förgasaren med bensin, men all bensin som pumpas fram går ju inte åt, inte ens vid fullgas eftersom pumpen är något överdimensionerad för att man inte ska få några ryckningar. Med gasen justerar man bara mängden luft och bränsle som ska gå in i cylindrarna, inte hur mycket bränsle som skall pumpas fram till fögasarna. Det är en av anledningarna till att färddatorer med mätning av bränsleförbukning kom först på bilar med insprutning, där mäts luftflödet in i insuget, antingen via flödesmätare eller tryckmätare. Därför är dessa mätmetoder inte helt hundra eftersom dom är beräknade vid en viss lufdensitet. Tycker det är kul att följa sådana här projekt, har själv hållt på en del med Atmels riscprocessorer. Så forsätt bygga in funktioner i båten och rapportera framstegen (och bakslagen här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 13 Oktober , 2005 Men på en utombordare finns det ingen returledning så bränslepumpen kan omöjligt pumpa in mer bränsle i förgasaren än vad som förbrukas. Att digitalt filtrera ett ryckig flöde är inga problem. Men basic stamp är väldigt klen, den kör om jag vet rätt en basic-tolk på en 8-bitars pic. Vill man ha lite prestanda ur en pic bör man minst använda C, dock helst direkt assembler eftersom den processorfamiljen är helt oanpassad för C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 Oktober , 2005 Vad händer om man kör flödesmätning på returen oxå? Flöde minus returflöde borde väl ge rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 13 Oktober , 2005 Basic Stamp är nog inga problem annars får man väl gå på avr asm men instruktionerna som ska hnateras A/D värde in på en pinne, gps på en , kanske pulsout på en annan för eventuellt servo som styr något är ju ganska simpelt. Det vore ett skojjigt projekt iaf. Bygga en liten mojäng med möjlighet att digitalt styra en gammal båt , som jag sa i första inlägget. Jag har letat lite efter en flödesmätare men inte hittat någon, nån som vet var de finns att få tag i ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 13 Oktober , 2005 Helt sant, det är ju en flottör som styr bränslet in i cylindrarna. Men jag tänker mig att man inte precis på sekunden behöver veta bränsleförbrukningen. Låt säga att den snittar 2 gånger/minut då skulle man få ett ganska exakt värde, fullt tillräckligt för en båt iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 7 December , 2005 Är det månne någon som är sugen på detta vinterprojekt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 7 December , 2005 Jag kan inte bygga, jag bara vet att det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 7 December , 2005 Komplett sats och flödesmätare finns här ---> http://www.emco.nu/shop/diverse.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 2 Januari , 2006 Tackar ! det får bli en sån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser