Davkar 0 Postad 2 Juli , 2021 Ambitionen var att sjösätta nu ikväll, men det var inte motorns med på.. Inleder med att nämna att jag är novis när det gäller båtar och båtmotorer och detta är andra säsongen med båten. Gick finfint när det plockades upp i höstas(och hela säsongen). I höstas gjorde jag sedvanlig service i med oljebyte i växelhuset och hällde i bensinkonservering i tanken, och körde en motorn en stund med denna för att få in den även i bränslereservoaren i motorn. Bytte även bränslefilter och satte på nya tändstift. Även impellern byttes. Motorn är ju inte ny (2006), men har bara 300 timmar bakom sig. Men nu går den alltså som en påse nötter. Har svårt att bedöma om den låter som en optimax ska när jag varvar den lite eller om det kan finnas nån ledtråd där? Kan det trots allt röra sig om dålig bensin eller bör jag söka källan till problemet nån annanstans? Film med hur den låter och beter sig. https://www.dropbox.com/s/3gp4ou1fal0kjus/20210702_181201.mp4?dl=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 2 Juli , 2021 (redigerade) Den går inte på alla cylindrar. Kolla gnistan på stiften. Redigerad 2 Juli , 2021 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 2 Juli , 2021 (redigerade) Man tackar! Kanske långsökt, men skulle ett nytt stift kunna vara defekt? Dum fråga. Är det bara att lägga stiftet mot godset och dra runt på startmotorn? Redigerad 2 Juli , 2021 av Davkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 2 Juli , 2021 58 minuter sedan skrev Davkar: Är det bara att lägga stiftet mot godset och dra runt på startmotorn? Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2021 Det behöver inte vara gnistan som gör att den inte går på alla cylindrar. Du kan prova att dra ut tändkablarna från tändstiften en åt gången medan motorn går för att ta reda på vilken cylinder som inte tänder. Den felande cylindern hittas genom att dess tändkabeln inte påverkar motorns gång när den tas bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 3 Juli , 2021 Det är inte ovanligt med dåliga tändpolar och tändbox på dessa. Kolla som Craycoat skriver och om du hittar en cylinder utan gnista, byt plats på tändspolen mot en fungerande cylinder för att se om felet flyttar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 3 Juli , 2021 Tackar! Ska ge mig på detta nu i eftermiddag så får man se om jag hittar nån misstänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 3 Juli , 2021 Jaha. Då är gnista konstaterad på samtliga burkar. Då återstår väl bränslet? Tänkte testa med separat tank med ny bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2021 4 minuter sedan skrev Davkar: Jaha. Då är gnista konstaterad på samtliga burkar. Då återstår väl bränslet? Tänkte testa med separat tank med ny bensin. Drog du ut tändkablarna och kollade vilken cylinder som strular? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 3 Juli , 2021 Inte helt lätt att bedöma, men när 2:an är ryckt beter den sig ungefär likadant som när den får vara med. Skifta stift mellan cylindrarna för att testa kanske? Eller flytta spolarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 3 Juli , 2021 Nu har jag testat skifta tändspole från 2:an till 1:an. Och då följde felet med, så då är det nog spolen som spökar trots gnistan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2021 6 timmar sedan skrev Davkar: Nu har jag testat skifta tändspole från 2:an till 1:an. Och då följde felet med, så då är det nog spolen som spökar trots gnistan? Ja det är det nog, för svag gnista. Prova köp en ny tändspole så går det förhoppningsvis bättre! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Juli , 2021 Optimax brukar väl poppa tändspolar titt som tätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 4 Juli , 2021 Kändes bara lite märkligt att en tändspole gått och självdestruerat under vinterdvalan. Tänkte att det snarast borde gå att härleda till dålig bensin eller liknande. Vet någon om det går att mäta upp en tändspole med en vanlig multimeter, dvs om det finns Ohm-värden dessa ska visa för att vara OK, eller om det inte går att avgöra på detta sätt? Nåväl. Ska försöka jaga rätt på en spole imorgon eller tisdag, så får vi se om allt sedan är som det ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 4 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Davkar: Kändes bara lite märkligt att en tändspole gått och självdestruerat under vinterdvalan. Tänkte att det snarast borde gå att härleda till dålig bensin eller liknande. Vet någon om det går att mäta upp en tändspole med en vanlig multimeter, dvs om det finns Ohm-värden dessa ska visa för att vara OK, eller om det inte går att avgöra på detta sätt? Nåväl. Ska försöka jaga rätt på en spole imorgon eller tisdag, så får vi se om allt sedan är som det ska Ja visst är det konstigt, men eftersom felet byter cylinder när du byter spole så är det troligtvis det som har hänt. På Optimax 115-175hk så ska mätvärdena vara enligt nedanstående. (Vet inte om du nämnde hur många hk din motor hade). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 4 Juli , 2021 46 minuter sedan skrev Craycoat: Ja visst är det konstigt, men eftersom felet byter cylinder när du byter spole så är det troligtvis det som har hänt. På Optimax 115-175hk så ska mätvärdena vara enligt nedanstående. (Vet inte om du nämnde hur många hk din motor hade). Tackar! Det rör sig dock om 90hk i mitt fall, dvs den 3-cylindriga versionen. Så det är kanske inte samma spolar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 4 Juli , 2021 (redigerade) 56 minuter sedan skrev Davkar: Tackar! Det rör sig dock om 90hk i mitt fall, dvs den 3-cylindriga versionen. Så det är kanske inte samma spolar? Det borde vara samma spolar. Mät alla 3 i säkerhetsskull så får du 2 referensvärden från de som fungerar. Redigerad 4 Juli , 2021 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 13 Juli , 2021 Som många misstänkte var det en felande tändspole som var boven i dramat! Fick äntligen en stund över ikväll och bytte denna. Ny går den fint igen 20210713_182002_1_1_1_1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 13 Juli , 2021 Men säg den lycka som varar! Såg i samband med uppstart att den rann vatten från ovansidan motorn nånstans, som snabbt identifierades som en knäckt plastnippel Verkar gå kylvatten in luftpumpen. Nu är frågan var man får tag i nån sådan lite raskt? Nån som har koll på vad det kan vara för gänga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 13 Juli , 2021 Rör sig alltså om denna nippel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 14 Juli , 2021 (redigerade) Det är var bara att köpa!? Redigerad 14 Juli , 2021 av Kaj_Bjorkhagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 14 Juli , 2021 Joo, det kan man tycka, men verkar inte vara nån pryl som ligger på hyllan direkt. När jag sökt på originaldelen har ingen av de vanliga handlarna denna överhuvudtaget. Därför jag kallt räknar med att få lösa detta med nån generiskt nippel med rätt gängstigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 14 Juli , 2021 Jag hade ju ringt runt till diverse båtmekkar och kollat om du har någon liggandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 14 Juli , 2021 Ingen dum idé, finns ju några här i krokarna(Norrtälje), så ska ringa runt lite idag och se om jag har tur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 14 Juli , 2021 Många delar finns i Europalagret i Belgien och är hemma på nån/några dagar. Valfri Mercury verkstad bör kunna ta hem. Jag brukar handla av MMT på Båtaccenten i Länna och det funkar alltid bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 16 Juli , 2021 (redigerade) Min hjälpsamme granne på landet fixade en nippel hos en lokal förmåga med gamla båtar stående, så det problemet löste sig. Men. Never ending story. Båten åkte i sjön nu ikväll. Tänkte oss en liten kvällstur och det gick fint i cirka 5 minuter. Motorn gick fint och lät normalt, men dog därefter helt plötsligt. Fick igång den några korta sekunder, men därefter dog den igen. Väntade nån minut, kollade att blåsan var hård, och fick igång den igen. Dock varvade den kanske bara 1500 trots full gas. Rök en hel del också, så slog av och tog oss ibland med paddel för vidare bogsering iland. Blir nog en meck som får ta sig an detta, men båtsäsongen ser inte ut att bli så lyckad. Men det var en fin kväll 😉 Redigerad 16 Juli , 2021 av Davkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davkar 0 Postad 17 Juli , 2021 Löser nog även detta. En okulärbesiktning idag visade att löphjulet till remspännaren "försvunnit", och att remmen som driver luftpumpen och generatorn därmed hade lite besvärligt med sin uppgift. Kvar fanns bara den inre lagerbanan, och var resten fanns vete fasen. Lär väl ligga längst ned i vid sidokåporna antar jag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 17 Juli , 2021 Kämpa på @Davkar , du får det nog att funka till slut trots de spontana motgångarna. Apropå nippeln är det ju lite trist med sådana plastgrejer. Hade själv en Merc med ett plastclips till gaslänkaget som brast utan förvarning en gång, så jag och ett större antal passagerare fick köra hem på tomgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 17 Juli , 2021 1 timme sedan skrev farn: Hade själv en Merc med ett plastclips till gaslänkaget som brast utan förvarning en gång, så jag och ett större antal passagerare fick köra hem på tomgången. Varför lät du inte en av passagerarna sköta gasen direkt på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser