Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Davkar

Mercury Optimax - ledsen tomgång

Rekommendera Poster

Ambitionen var att sjösätta nu ikväll, men det var inte motorns med på..

 

Inleder med att nämna att jag är novis när det gäller båtar och båtmotorer och detta är andra säsongen med båten.

 

Gick finfint när det plockades upp i höstas(och hela säsongen). I höstas gjorde jag sedvanlig service i med oljebyte i växelhuset och hällde i bensinkonservering i tanken, och körde en motorn en stund med denna för att få in den även i bränslereservoaren i motorn. Bytte även bränslefilter och satte på nya tändstift. Även impellern byttes. Motorn är ju inte ny (2006), men har bara 300 timmar bakom sig.

 

Men nu går den alltså som en påse nötter. Har svårt att bedöma om den låter som en optimax ska när jag varvar den lite eller om det kan finnas nån ledtråd där?

Kan det trots allt röra sig om dålig bensin eller bör jag söka källan till problemet nån annanstans? 

 

Film med hur den låter och beter sig.

 

https://www.dropbox.com/s/3gp4ou1fal0kjus/20210702_181201.mp4?dl=0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Den går inte på alla cylindrar.

Kolla gnistan på stiften.

 

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man tackar! Kanske långsökt, men skulle ett nytt stift kunna vara defekt? 

 

Dum fråga. Är det bara att lägga stiftet mot godset och dra runt på startmotorn? 

Redigerad av Davkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

58 minuter sedan skrev Davkar:

Är det bara att lägga stiftet mot godset och dra runt på startmotorn? 

 

Ja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara gnistan som gör att den inte går på alla cylindrar. Du kan prova att dra ut tändkablarna från tändstiften en åt gången medan motorn går för att ta reda på vilken cylinder som inte tänder. Den felande cylindern hittas genom att dess tändkabeln inte påverkar motorns gång när den tas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt med dåliga tändpolar och tändbox på dessa. 
 

Kolla som Craycoat skriver och om du hittar en cylinder utan gnista, byt plats på tändspolen mot en fungerande cylinder för att se om felet flyttar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ska ge mig på detta nu i eftermiddag så får man se om jag hittar nån misstänkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då är gnista konstaterad på samtliga burkar. Då återstår väl bränslet? Tänkte testa med separat tank med ny bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Davkar:

Jaha. Då är gnista konstaterad på samtliga burkar. Då återstår väl bränslet? Tänkte testa med separat tank med ny bensin.

Drog du ut tändkablarna och kollade vilken cylinder som strular?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt att bedöma, men när 2:an är ryckt beter den sig ungefär likadant som när den får vara med. Skifta stift mellan cylindrarna för att testa kanske? Eller flytta spolarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat skifta tändspole från 2:an till 1:an. Och då följde felet med, så då är det nog spolen som spökar trots gnistan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Davkar:

Nu har jag testat skifta tändspole från 2:an till 1:an. Och då följde felet med, så då är det nog spolen som spökar trots gnistan?

 

 

Ja det är det nog, för svag gnista. Prova köp en ny tändspole så går det förhoppningsvis bättre!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax brukar väl poppa tändspolar titt som tätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kändes bara lite märkligt att en tändspole gått och självdestruerat under vinterdvalan. Tänkte att det snarast borde gå att härleda till dålig bensin eller liknande.

 

Vet någon om det går att mäta upp en tändspole med en vanlig multimeter, dvs om det finns Ohm-värden dessa ska visa för att vara OK, eller om det inte går att avgöra på detta sätt?

 

Nåväl. Ska försöka jaga rätt på en spole imorgon eller tisdag, så får vi se om allt sedan är som det ska :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Davkar:

Kändes bara lite märkligt att en tändspole gått och självdestruerat under vinterdvalan. Tänkte att det snarast borde gå att härleda till dålig bensin eller liknande.

 

Vet någon om det går att mäta upp en tändspole med en vanlig multimeter, dvs om det finns Ohm-värden dessa ska visa för att vara OK, eller om det inte går att avgöra på detta sätt?

 

Nåväl. Ska försöka jaga rätt på en spole imorgon eller tisdag, så får vi se om allt sedan är som det ska :)

Ja visst är det konstigt, men eftersom felet byter cylinder när du byter spole så är det troligtvis det som har hänt.

På Optimax 115-175hk så ska mätvärdena vara enligt nedanstående. (Vet inte om du nämnde hur många hk din motor hade).

 

image.png.d3f65fe65e7655c64aa24d87d0e49997.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Craycoat:

Ja visst är det konstigt, men eftersom felet byter cylinder när du byter spole så är det troligtvis det som har hänt.

På Optimax 115-175hk så ska mätvärdena vara enligt nedanstående. (Vet inte om du nämnde hur många hk din motor hade).

 

image.png.d3f65fe65e7655c64aa24d87d0e49997.png 

Tackar! Det rör sig dock om 90hk i mitt fall, dvs den 3-cylindriga versionen. Så det är kanske inte samma spolar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Davkar:

Tackar! Det rör sig dock om 90hk i mitt fall, dvs den 3-cylindriga versionen. Så det är kanske inte samma spolar?

Det borde vara samma spolar. Mät alla 3 i säkerhetsskull så får du 2 referensvärden från de som fungerar.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men säg den lycka som varar! Såg i samband med uppstart att den rann vatten från ovansidan motorn nånstans, som snabbt identifierades som en knäckt plastnippel :( Verkar gå kylvatten in luftpumpen. Nu är frågan var man får tag i nån sådan lite raskt? Nån som har koll på vad det kan vara för gänga? 

20210713_183008.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo, det kan man tycka, men verkar inte vara nån pryl som ligger på hyllan direkt. När jag sökt på originaldelen har ingen av de vanliga handlarna denna överhuvudtaget. Därför jag kallt räknar med att få lösa detta med nån generiskt nippel med rätt gängstigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé, finns ju några här i krokarna(Norrtälje), så ska ringa runt lite idag och se om jag har tur :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många delar finns i Europalagret i Belgien och är hemma på nån/några dagar. Valfri Mercury verkstad bör kunna ta hem.

 

Jag brukar handla av MMT på Båtaccenten i Länna och det funkar alltid bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min hjälpsamme granne på landet fixade en nippel hos en lokal förmåga med gamla båtar stående, så det problemet löste sig. 


Men. Never ending story. Båten åkte i sjön nu ikväll. Tänkte oss en liten kvällstur och det gick fint i cirka 5 minuter. Motorn gick fint och lät normalt, men dog därefter helt plötsligt. Fick igång den några korta sekunder, men därefter dog den igen. Väntade nån minut, kollade att blåsan var hård, och fick igång den igen. Dock varvade den kanske bara 1500 trots full gas. Rök en hel del också, så slog av och tog oss ibland med paddel för vidare bogsering iland. Blir nog en meck som får ta sig an detta, men båtsäsongen ser inte ut att bli så lyckad.

 

Men det var en fin kväll 😉

20210716_213053.jpg

Redigerad av Davkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löser nog även detta. En okulärbesiktning idag visade att löphjulet till remspännaren "försvunnit", och att remmen som driver luftpumpen och generatorn därmed hade lite besvärligt med sin uppgift.

 

Kvar fanns bara den inre lagerbanan, och var resten fanns vete fasen. Lär väl ligga längst ned i vid sidokåporna antar jag.. 

Screenshot_20210717-230727_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kämpa på @Davkar , du får det nog att funka till slut trots de spontana motgångarna. Apropå nippeln är det ju lite trist med sådana plastgrejer. Hade själv en Merc med ett plastclips till gaslänkaget som brast utan förvarning en gång, så jag och ett större antal passagerare fick köra hem på tomgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev farn:

Hade själv en Merc med ett plastclips till gaslänkaget som brast utan förvarning en gång, så jag och ett större antal passagerare fick köra hem på tomgången.

Varför lät du inte en av passagerarna sköta gasen direkt på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...