jackotto 3 Postad 2 Juli , 2021 Hej har nyligen blivit ägare till en folkparka 22 med rak axel och aq130, har redan bestämt mig att jag ska byta ut maskinen mot en diesel i vinter men vet inte om jag ska satsa på en md21 eller om jag ska marinkonvertera någon vw diesel, marchar idag 13-14 knop och saktare vill jag absolut inte åka då jag bor längst ner I Skåne med långa sträckor och öppet hav, kort och gott söker jag råd/tips inför motorbytet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 2 Juli , 2021 AQ130 har 130 hk. MD21 har 75 hk. Vill du behålla den prestandan du har idag lär du behöva minst samma antal hk som idag, tänker jag? Nu får du rätta mig om jag har fel; det fanns två versioner; Folkparca som deplacerade med mittmonterad diesel eller bensinmotor och axel, och så fanns Parca 22 med drev som var planande. Är din ett ombygge? Är det inte ett deplacerande skrov om den har rak axel? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Folkparca Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 70 Postad 2 Juli , 2021 Det är antagligen att slänga pengarna i sjön att byta motor på en folkparca, om man jämför hur mycket andrahandsvärdet ökar med vad det kostar att köpa en ny marindiesel upp emot 100 hk. Antagligen mer ekonomiskt att sälja den o köpa en planande båt med nyare motor. Det är väl en halvplanande/svalldragande båt? Får för mig att det är samma skrov oavsett om det är rak axel eller inte. 13-14 knop är väl precis det fartintervall där en båt går som tyngst. Kanske behöver ännu fler hk för att komma upp i plan ordentligt? En V6a mercruiser på 230 hk eller nått sånt kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser