Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Anduh

Johnson 4 hk -93 2-takt

Rekommendera Poster

Har en äldre Johnson 4 hk -93, som inte vill starta. Går igång lite, men dör omedelbart. Har bytt bränslefilter och bensin kommer fram till förgasaren. Hade loss förgasaren och rengjorde, vilket gjorde att den startar bättre än innan, men vill inte gå. 
Några tankar och tips på vad felet kan vara?

kan inte mycket om motorer, men håller på att lära mig

tack på förhand 

Andreas

B04E55E6-0680-464E-9FD6-EEEC39556DDD.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär mitt i bilden finns det en svart plastgrej och det är några slangar anslutna till den, det är bränslepumpen, innanför locket brukar det finnas en sil som det kan fastna skräp i, har du kollat den?

Du har väl öppnat avluftningen, det lilla locket som sitter i tanklocket...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ungefär mitt i bilden finns det en svart plastgrej och det är några slangar anslutna till den, det är bränslepumpen, innanför locket brukar det finnas en sil som det kan fastna skräp i, har du kollat den?

Du har väl öppnat avluftningen, det lilla locket som sitter i tanklocket...?

Det hänger en slang från bränslepumpen. Jag antar att denna ska anslutas om motorn ska fungera optimalt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Craycoat:

Det hänger en slang från bränslepumpen. Jag antar att denna ska anslutas om motorn ska fungera optimalt.

Vevhusventilationen ska inte sitta monterad till bränsleinloppet i förgasaren heller. Jag skulle gissa att den ska byta plats med den "overksamma" bensinslangen från bränslepumpen. Så som allting nu är inkopplat så är det bara självfall till förgasaren, och kollar man på nivån i bränslefiltret så kommer det förmodligen inte fram någon bensin.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen och tack för tankar. Fick skruvat loss förgasaren och såg att det låg skräp i den, så gjorde rent och nu går den.👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Anduh:

Hej igen och tack för tankar. Fick skruvat loss förgasaren och såg att det låg skräp i den, så gjorde rent och nu går den.👍

Slangen till vevhusventilation sitter fortfarande fel. Den ska vara monterad högre upp på förgasaren. Nu sitter den på bränsleinloppsnippeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Craycoat:

Slangen till vevhusventilation sitter fortfarande fel. Den ska vara monterad högre upp på förgasaren. Nu sitter den på bränsleinloppsnippeln.

Ok. Vilken slang är det? Är det den korta som går in bredvid slangen från bränslefiltret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2021-07-02 vid 18:39 skrev Craycoat:

Jag har förstått att denna lösa slang bara används om man använder en lös separat bränsletank? Nu använder jag bara den tank som är inbyggd i motorn. Men jag kanske fattat fel?

Den verkar dock gå bra nu när förgasaren är rengjord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Anduh:

Ok. Vilken slang är det? Är det den korta som går in bredvid slangen från bränslefiltret?

Ja det är den, någon måste ha förväxlat slangarna. Den som kommer från bränslepumpen ska gå in där slangen från vevhusventilationen nu sitter, alltså bredvid slangen som kommer från bränslefiltret.

Här är en bild på hur det ska kopplas!image.png.8f6424daa89bebea51856196d5eb164d.png

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Craycoat:

Ja det är den, någon måste ha förväxlat slangarna. Den som kommer från bränslepumpen ska gå in där slangen från vevhusventilationen nu sitter, alltså bredvid slangen som kommer från bränslefiltret.

Här är en bild på hur det ska kopplas!image.png.8f6424daa89bebea51856196d5eb164d.png

Ok. Tack. Ska prova detta då.👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...