Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Persingen

Mercury 200 (20 hk - äldre)

Rekommendera Poster

Hej. Jag är i desperat behov av hjälp med min sons 20 hk Mercury. Innan sjösättning provkörde vi motorn (med vatten) i ca. 10 minuter och den gick som en klocka.

Vi sjösatte båten och motorn startade på 4:e rycket. Den lät fint som tidigare men efter ca 4-5 minuter så dog den bara. Vi fick ej igång den igen.

Jag misstänkte att det var tändstiften och satte dit nya. Kollade att vi hade bra gnista på båda stiften. Den startade fortfarande inte. Har provat att använda startgas, först att spruta in i förgasaren, inget hände, jag tog ut ett av stiften och sprejade direkt in i cylindern men utan resultat. Jag tycker att den åtminstone borde "tända till" . Jag har ej sett att stiften blivit blöta även då jag chokat den, de borde blivit lite blöta tycker jag.

Jag borde få motorn att tända till då jag har bra gnista och tillsätter startgas men icke sa nicke.

Finns det nån kunnig själ som kan hjälpa oss, sommaren är ju snart slut och grabben vill ut och fiska.

Vi hoppas på hjälp

Anders & Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sån för länge sen. Höll länge men efter många år så sprack en vacuum slang och sen gick ”triggern” sönder. Vet inte riktigt vad det är men när den gick sönder var motorn helt död efter att ha funkat perfekt, men törstigt, i många år.
(Sen fick den en abrupt död när drivaxeln gick av. Eftersom vi inte hade haft ner växelhuset på 20 år satt skiten helt fast och det var bara att skänka bort. )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på mitt problem; Om krysskilen till svänghjulet har gått sönder och tändingen har fel läge så tänder den inte även om det finns gnista. Kan detta vara möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...