BenneGu 0 Postad 1 Juli , 2021 Hej alla, Vi har försökt allt vi kommer på men har ändå problem. Avser en 2-t 3cyl Envinrude från 1986. Den startar enkelt , gåt fint på tomgång, och svarar bra upp till ca halvgas, sen känns det som den kvävs och dör om man inte minskar gasen igen. Ungefär som om antingen bensinen stryps eller man får för mycket (tex om chockar en varm motor). Märks bara om motorn har belastning, hemma med slang och klämma märkt det inte men det är förstås svårt att testa hemma. Kör man hemma utan belastning svarar den rappt på gas och varvar friskt. Någon gång lyckades vi få upp båten i planing genom att sakta sakta öka gasen tills vi planade och kunde dra av igen. Men gasar man för mycket dör den direkt. Vi utgick från att den inte fick bensin nog för max gas och började leta fel där men hittade inget. Vi har kollat följande: Bensinpump ok. Även testat med att sätta in en en annan pump (förvisso från en gräsklippare men ändå) utan skillnad Oljeiblandningen/VRO urkopplad och pluggad. Förgasare rengjorda, 99 % säkra på att de är helt ok Filter, slangar ok. Bytt ut dem, även provat mata direkt in till förgasare och pumpa med handpumpen, ingen skillnad Kompression ca 10 på alla 3 cylindrar Stiften ser bra ut, lagom blöta och bruna på alla 3. Testat att koppla från tändhatt på var och en, alla 3 sänker varvtalet så verkar tända alla 3. Dock endast testat det på tomgång Kört både med och utan luftfilter (snarare luftintag, är inget filter i sig) Frågor: Om vi pumpar på bläran så fylls bensinfiltret upp. Men så fort vi slutar så sjunker nivån tillbaks till nästan noll. Är det normalt? Den går och startar ändå (förutom halvgas och uppåt). Vi trodde först att det var pumpen som inte orkade suga, men det är likadant med pump 2. Och som sagt även om vi pumpar direkt in i förgasarna. Vi är lite osäkra på tändjusteringen. Vid ca 75% gaspådrag och uppåt så ser vi att kransen snurrar och går upp till sitt stopp, sen går den tillbaks igen. Rör sig kanske kort bit, kanske 4-5 cm sträcka min till max. Verkar löpa fint. Samtidigt är vi lite misstänksamma, det är ungefär vid samma gaspådrag som den vill dö belastad. Kan problemet det ha med tändningen att göra? Vad kan man kolla? Tacksam för all tips och tankar ni kan ha! Nu har vi släpat båten till och från hamnen så många gånger att snart sänker vi den istället .....;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodden00 0 Postad 19 Juni (redigerade) tja. har typ samma problem. kom du på vad det var för något? Redigerad 19 Juni av bodden00 fel stavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BenneGu 0 Postad 19 Juni Tyvärr, vi gav upp och sålde eländet. Väldigt märkligt, pratade med flera experter och har mekat mycket själva men inget hjälpte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodden00 0 Postad 19 Juni Ajdå, har gjort rent förgasarna och bytt soppaslangen, väntar bara på packningar. Vi får se om det hjälper. Tack för svar 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 24 Postad 20 Juni https://mymarinemanual.com/download/1973-1991-johnson-evinrude-60-235-hp-service-manual/ köpte den som är till min Mercury 90hp 3 cyl, 2t, 1990 väldigt bra fått mycket hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Juni Vissa OMC har en SLOW-funktion (skrivs ibland S.L.O.W.) som varvtalsbegränsar med tändningen vid ca 2500 RPM. Finns massor av info om denna funktion på nätet. SLOW styrs av en tempsensor som kan gå sönder, men man kan även tänka sig fel i SLOW-kretsen i Switchboxen och då kan det nog bete sig lite annorlunda. Ett sätt att med enkla medel kolla tändningsbortfall är att rigga en radio så att man hör störningarna från tändsystemet. Det kommer höras ganska väl om tändningen börjar missa. För att testa om det är bränslebrist som är problemet kan man spruta in lite bränsle i insugen. Om man får ett höjning av varvtalet om än liten och kortvarig så sitter felet på bränslesidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 139 Postad 21 Juni (redigerade) 3 timmar sedan skrev guestsson: Ett sätt att med enkla medel kolla tändningsbortfall är att rigga en radio så att man hör störningarna från tändsystemet. Det kommer höras ganska väl om tändningen börjar missa. Sicket bra bymeck! Tack så mycket. Detta lägger jag på minnet. Hörs trolige bäst på AM. Trevlig Midsommar.🤗 Redigerad 21 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser