Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
8knop

läckage vevhusventilaton AD41B

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter min renovering i vinter där jag har totalrenoverat motorn efter att en ventil gått av och satt sig i kolven. Jag har bytt alla foder ,kolvar och lager .Renoverat topp med nya ventiler o.s.v.  Nu när jag Har kört ca 5 tim så är de fullt av olja under motorn och även runt omkring. Mest vid vevhusventilationen. Som jag har fått veta så är de förmodligen så att säkerhetsventilen före vevhusfiltret har öppnat för högt tryck och då åker oljan ut. jag uppskattar att de kommit ut ca 2 -2,5 liter lite svårt att uppskatta men före körning så var nivån på oljestickan på mitt emellan min och full. och nu ser jag ingen olja på stickan. Vid kontakt med folk i Branschen säger att jag har för högt tryck i vevhuset och detta beror på läckage i kolvar ner i oljan. Detta tycks märkligt då jag bytt alla foder och kolvar. inköpta hos Marineparts.se. Märke på delarna var SLP. Alltså inte Volvo original. Undrar hur stort tryck de är för att öppna den säkerhetsventil som sitter vid vevhusfiltret. Jag kommer att montera ett nytt lock på ventilkåpan med slanganslutning och täta vevhusventilationsfiltret och även täta säkerhetsventilen för att slippa få ut all olja under och på motorn. Detta för att kunna samla upp oljan i en dunk så jag kan använda båten i sommar. så får jag ta tag i problemet till hösten. Men de känns tungt att behöva lyfta motorn igen p.g.a fel i material eller vad de nu kan vara. Om någon har bild eller sprängskiss på säkerhetsventilen så skicka gärna den. Kan inte hitta den på sprängskissen. på marineparts. Mycket blev de men tacksam för alla tips. 

Redigerad av 8knop
2,5 liter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev 8knop:

Efter min renovering i vinter där jag har totalrenoverat motorn efter att en ventil gått av och satt sig i kolven. Jag har bytt alla foder ,kolvar och lager .Renoverat topp med nya ventiler o.s.v.  Nu när jag Har kört ca 5 tim så är de fullt av olja under motorn och även runt omkring. Mest vid vevhusventilationen. Som jag har fått veta så är de förmodligen så att säkerhetsventilen före vevhusfiltret har öppnat för högt tryck och då åker oljan ut. jag uppskattar att de kommit ut ca 2 -2,5 liter lite svårt att uppskatta men före körning så var nivån på oljestickan på mitt emellan min och full. och nu ser jag ingen olja på stickan. Vid kontakt med folk i Branschen säger att jag har för högt tryck i vevhuset och detta beror på läckage i kolvar ner i oljan. Detta tycks märkligt då jag bytt alla foder och kolvar. inköpta hos Marineparts.se. Märke på delarna var SLP. Alltså inte Volvo original. Undrar hur stort tryck de är för att öppna den säkerhetsventil som sitter vid vevhusfiltret. Jag kommer att montera ett nytt lock på ventilkåpan med slanganslutning och täta vevhusventilationsfiltret och även täta säkerhetsventilen för att slippa få ut all olja under och på motorn. Detta för att kunna samla upp oljan i en dunk så jag kan använda båten i sommar. så får jag ta tag i problemet till hösten. Men de känns tungt att behöva lyfta motorn igen p.g.a fel i material eller vad de nu kan vara. Om någon har bild eller sprängskiss på säkerhetsventilen så skicka gärna den. Kan inte hitta den på sprängskissen. på marineparts. Mycket blev de men tacksam för alla tips. 

Hej tråkigt.

Har du kollat om trycket är högt i tråget. Om du misstänker läckage från kolvar så om du startar motorn och lyfter upp oljestickan ska det stå som en kvast ur röret. Lika så om du öppnar oljepåfyll ingen på ventilkåpan. Gör det så har du tryck förlust i cyllarna. En grej som en del missar är det lilla oljerör som kommer i bakkant av toppen och som ska smörja ventilbryggan hamnar det snett ner mot blocket så blir det väldigt mycket olja som kommer trycka ur motorn via vevhusventilationen. Ett hugg skott kanske men ett litet tips. Tråkigt om du måste lyfta igen. Inte kul alls. Komprov kan du göra omgående då får du svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i dag sanerat bort all olja under och på motorn. (Skitjobb!!) jag har också skruvat bort vipparmsbryggan för att se om röret inte satt rätt, men de gjorde de.så där sprack den teorin. Jag skall nu montera ett ventillock med röranslutning så man kan samla upp oljan utan att få de under motorn. Jag pluggar vevhusfiltrets plats och tätar övertrycksventilen så de inte kan läcka ut där. Och hoppas kunna använda båten i sommar. Får väl köpa en 20 liters dunk med olja att ha med. Till hösten får jag utreda var felet ligger. Misstänker fel på foder eller kolvar. Men ska tillverka en spridare så jag kan göra ett leak down test, och därigenom se var trycket kommer från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev 8knop:

Har i dag sanerat bort all olja under och på motorn. (Skitjobb!!) jag har också skruvat bort vipparmsbryggan för att se om röret inte satt rätt, men de gjorde de.så där sprack den teorin. Jag skall nu montera ett ventillock med röranslutning så man kan samla upp oljan utan att få de under motorn. Jag pluggar vevhusfiltrets plats och tätar övertrycksventilen så de inte kan läcka ut där. Och hoppas kunna använda båten i sommar. Får väl köpa en 20 liters dunk med olja att ha med. Till hösten får jag utreda var felet ligger. Misstänker fel på foder eller kolvar. Men ska tillverka en spridare så jag kan göra ett leak down test, och därigenom se var trycket kommer från.

Jo men ett komprov visar ju direkt om felet sitter i en cylle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...