Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
axelroger

vilka lagar gäller

Rekommendera Poster

Hej Jag undrar om vilka lagar som gäller när man äger en brygga men inte marken den står på. Har jag rätt att ta betalt från andra som ligger vid min brygga, eller är det bara mark ägaren som har den rätten? Har mark ägaren rätt att ge andra lov att ligga vid min brygga utan att först fråga mig? :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fisken

Hej har han bara strand rätten eller har han fiske rätten strand rätten det finns lite olika sdadgar . skulle tro att du får ta din brygga och padla där du rätt att ha brygga :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm det rimligaste är väl att nikommer överens om saken!! om jag får lägga en brygga på din mark ansvarar jag för att hålla den i skick, vi kommer överens tillsammans om långvariga uthyrningar av plats men att det exempelvis är ok att någon kompis lägger till över natten i mån av plats och så delar vi (exempelvis) 50% på ev inkomster. Kanske lämpligt att skriva ner vad som gäller om du nu lägger ner en del pengar på brygg bygget! Men är det så att ni inte är överens redan från början är det bara dumt att försöka med något sådant här överhuvudtaget (flytta bryggan!). Tänk också på att om markägaren plötsligt säljer marken har du ingen rätt att ha bryggan kvar där oavsett er ev överenskommelse! Möjligen kan du få ett sevitut för brygga om ni är överens om detta och då ansöker du hos inskrivningsmyndigheten på tingsrätten om detta. Fördelen är att servitit följer med marken oavsett ev försäljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...