Leifallan 0 Postad 30 Juni , 2021 Hej! Denna fråga kanske redan dryftats i forumet. Har en 40 hk Yamaha som slirat en del när jag kört så jag bytte propeller. Märkte till min besvikelse hur den plötsligt uppträdde likadant. Jag ger full gas men får kanske ut 30-40% effekt. Jag har kollat så propellrarna stämmer och den förra slirade men det verkar ju inte vara enda problemet då den uppträder likadant idag. Det märkliga är att jag tog en lång tur idag och först efter ca 30 min började varven sjunka. Innan gick den hur bra som helst men sedan vände det på hemvägen. Vad kan vara problemet? Kan tillägga att det ser ut som att även den nya slirat på den korta tiden jag varit ute när jag tittar på den sidan av proppen som monteras inåt. Tacksam för råd. Har fått rådet att kanske titta så den större brickan, som sitter innanför proppen, inte är felvänd. Ett långskott men ska titta på det: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 30 Juni , 2021 Den sitter väl på splines? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 30 Juni , 2021 Du får trimma för den pumpar säkert luft. Det krävs känsla för att få rätt gångläge vid olika gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leifallan 0 Postad 30 Juni , 2021 14 minuter sedan skrev Jorgen01: Den sitter väl på splines? Ja den sitter på splines. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leifallan 0 Postad 1 Juli , 2021 13 timmar sedan skrev Jorgen01: Du får trimma för den pumpar säkert luft. Det krävs känsla för att få rätt gångläge vid olika gaspådrag. Ok jag har inget trim på denna. Har haft den i dryga tio år och aldrig uppfört sig så här tidigare. Den verkar slira på den nya proppen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2021 2021-07-01 vid 11:54 skrev Leifallan: Ok jag har inget trim på denna. Har haft den i dryga tio år och aldrig uppfört sig så här tidigare. Den verkar slira på den nya proppen också. Men du skrev att varvtalet gick ner, om propellern slirar så går varvtalen upp samtidigt som farten brukar minska. Om varvtalen går ner så borde det vara något annat fel än propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 3 Juli , 2021 Just det, de missa jag med att varvtalet sjönk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2021 12 minuter sedan skrev Craycoat: Men du skrev att varvtalet gick ner, om propellern slirar så går varvtalen upp samtidigt som farten brukar minska. Om varvtalen går ner så borde det vara något annat fel än propellern. Kan du beskriva lite mer vad som händer när varvtalet går ner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leifallan 0 Postad 3 Juli , 2021 1 timme sedan skrev Craycoat: Kan du beskriva lite mer vad som händer när varvtalet går ner? Den kommer liksom inte upp i fullgas emellanåt.ibland går den oerhört bra den första sträckan för att sedan tappa varv och fart. Förgasarna är rena och ”pinkestrålen’ är kraftig och fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 3 Juli , 2021 Vad har du för tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 3 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Leifallan: Den kommer liksom inte upp i fullgas emellanåt.ibland går den oerhört bra den första sträckan för att sedan tappa varv och fart. Förgasarna är rena och ”pinkestrålen’ är kraftig och fin. Oftast är det bränslerelaterat när motorn tvekar. För lite bensintillförsel eller smuts/vatten. Kolla om det blir någon skillnad om du leker bränslepump med blåsan under färd, alltså pumpar konstant samtidigt som du gasar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser