Dontthink 0 Postad 30 Juni , 2021 Hej, Jag har precis köpt en fin fin uttern 6300. :) Men jag behöver fylla på hydraulolja till proboxen, vet någon vilja olja som ska användas? Har försökt att googla till mig svar med går bet. Dock läste jag att man inte ska använda sig utav motorns powertrim när man har probox. Är det bara för den är överflödig eller har det med något annat att göra? Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 2 Juli , 2021 2021-06-30 vid 15:42 skrev Dontthink: Hej, Jag har precis köpt en fin fin uttern 6300. Men jag behöver fylla på hydraulolja till proboxen, vet någon vilja olja som ska användas? Har försökt att googla till mig svar med går bet. Dock läste jag att man inte ska använda sig utav motorns powertrim när man har probox. Är det bara för den är överflödig eller har det med något annat att göra? Mvh Tommy Hej! Jag kan inget specifikt om PROBOX, men generellt så används ATF dexron 3 till all båthydraulik. Trimplan, trimtillt, hydraulstyrning m.m. Så jag gissar att så även är fallet för PROBOXen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 3 Juli , 2021 (redigerade) Hej! Jag hade en Uttern 6300 för några år sedan, och hade då kontakt med Kent Westin som finns här på MG (Kent_W ). om jag minns rätt så var han en av konstruktörerna av Probox, och tog över verksamheten för några år sedan. Fick följande info om Trim/ tilt etc (tyvärr inte anledningen till att inte använda motorns powertrim) Men du kan säkert kontakta Kent för ytterligare frågor. Grattis till en trevlig båt, förresten! Citat VIKTIGT: Motorn skall alltid vara helt intrimmad och den medföljande wiren skall "låsa" motorn i sitt innersta läge. har du inte Wiren kvar kan du köpa en av mig eller på nån vanligt järnvaruhandel, köp en som är "plastad så slipper du "skav" på motorn. På vissa motorer går det att låsa Trim/Tilt med en låspinne. Trim o Tilt: När man har en motor utan Trim/Tilt är det lämpligast att montera den medföljande "vippströmbrytaren" vid förarplatsen, men när man har Trim/Tilt så kopplar man lämpligast manöverkablarna från motorns Trim/Tilt funktion till Proboxens el. Och kör Proboxen med den vanliga motorkontrollen. Och sen monterar man vippströmbrytaren på nått lämpligt ställe vid hydraulaggregatet i aktern och paralellkopplar den till hydraulaggregatet, då har man möjlighet att också köra Proboxen från aktern tex. vid kontroller eller körning i grunt vatten mm. Redigerad 3 Juli , 2021 av Daniel_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dontthink 0 Postad 26 Juli , 2021 Tack för era svar :) Ska försöka få kontakt med Kent_W. För nu fungerar inte Proboxen alls. Vet inte om det kan sitta någon säkring som jag missat. Eller så gav del helt enkelt upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser