LasseSidsel 0 Postad 30 Juni , 2021 Jag har en linjär Raymarine autopilot som styr på roderkvadranten. Den är väldigt stark och fungerar toppenbra när den är inkopplad, men i standby-läge släpper den inte taget helt utan hänger kvar så att rattstyrningen blir väldigt tung. Är det någon av er därute som vet om det går att justera bromsen på något vis ?? Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acateon 9 Postad 1 Juli , 2021 Aldrig pillat med en sådan själv utan bara sprungit på information så det blir vilt killgissande här. Det bör sitta en separat matning utöver +/- som slår till eller frikopplar drivenheten. Det låter som om det är den som inte fungerar och du drar runt din linjära drivenheten när du vrider på ratten. Leta upp kopplingsschema och kolla hur kopplingen styrs och se så den får matning. Alternativt koppla förbi styrenheten för att få kopplingen att röra sig. Kan vara ett trött relä till kopplingen som kanske är enkelt att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseSidsel 0 Postad 7 Juli , 2021 Tack för tipset.....men... När autopiloten är påslagen så sitter den som berget och går inte att påverka för hand. Den styr dock felfritt. Men i läge "stand by" eller i strömlöst läge, går det bara tungt. Det verkar ju således som om reläet ändå gör jobbet men att frikopplingen inte släpper taget mer än delvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 7 Juli , 2021 Autopiloter kan jag ingenting om men på vår är frikopplingen manuell via vajer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acateon 9 Postad 11 Juli , 2021 2021-07-07 vid 09:09 skrev LasseSidsel: Tack för tipset.....men... När autopiloten är påslagen så sitter den som berget och går inte att påverka för hand. Den styr dock felfritt. Men i läge "stand by" eller i strömlöst läge, går det bara tungt. Det verkar ju således som om reläet ändå gör jobbet men att frikopplingen inte släpper taget mer än delvis. Det låter som normal drift när den är igång. Låter som om om kopplingen inte släpper fullständigt. Eller går även styrenheten trögare än normalt under drift (högre strömförbrukning)? Vilken drivenhet är det de gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 17 Juli , 2021 Raymarins linjära enhet kan lätt servas av så gott som vem som hellst. Kom bara ihåg att INTE ÖPPNA linjär drive modulen dvs ball skruven. Den underhålls bäst genom att tvätta den i en hink med petrolium samtidigt som du drar arman av och an. Därefter oljas ballskruven. Förmodligen är det den som är styv pga gammal olja/fett. Ackta bara så att kulorna inte kommer ut! Ett annat fel kan vara att planetärvexelns nylonkuggar tagit stryk. Det finns servicesatts att få. Om så köp sattsen för Type 2, vars enda skillnad är att kuggarna är mässingskuggar. Håller mycket bättre... Något rele är det inte frågan om. Spänningen, enligt din beskrivning, kommer till magnetkopplingen när den skall (du kan inte övervinna enheten när AP är på) och kopplingen släpper när du slår av AP. Det vore omöjligt om magneten hänger aktiv. Vanligaste felet med magnetkopplingen är att spolen pajar vilket gör att motorn förblir utan mekanisk koppling till linjärenheten... https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=1943 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser