MaxMotor 0 Postad 29 Juni , 2021 Hej båtfolket. Jag hjälper en släkting att leta reservdelar till sin båt. En Yamaha 50hp 4-takts motor. Årsmodell 1999 Modell: 62Y, F50AET Själva CDI enheten har gett upp och eftersöker en ny. Har letat i gamla sprängskisser och hittar bara detta Art nr: 62Y-85540-02-00. Försökt beställa en sådan reservdel men den var slut i lager. Så försöker med internationella marknaden. När jag söker på nätet så finner jag inga reservdelar på detta artikelnummer, Jag hittar bara på 62Y-85540-00-00 och 62Y-85540-01-00 Min fråga är om man kan använda dessa modeller på utombordaren?, eller om man måste ha det angivna (62Y-85540-02-00) Alternativ något bra ställe internetställe jag fortsätta mitt sökande på. (Söker helst en ny) Mina hår håller på att bli grå så all hjälp är välkommen! Tack på förhand //MaxMotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 808 Postad 29 Juni , 2021 5 timmar sedan skrev MaxMotor: Hej båtfolket. Jag hjälper en släkting att leta reservdelar till sin båt. En Yamaha 50hp 4-takts motor. Årsmodell 1999 Modell: 62Y, F50AET Själva CDI enheten har gett upp och eftersöker en ny. Har letat i gamla sprängskisser och hittar bara detta Art nr: 62Y-85540-02-00. Försökt beställa en sådan reservdel men den var slut i lager. Så försöker med internationella marknaden. När jag söker på nätet så finner jag inga reservdelar på detta artikelnummer, Jag hittar bara på 62Y-85540-00-00 och 62Y-85540-01-00 Min fråga är om man kan använda dessa modeller på utombordaren?, eller om man måste ha det angivna (62Y-85540-02-00) Alternativ något bra ställe internetställe jag fortsätta mitt sökande på. (Söker helst en ny) Mina hår håller på att bli grå så all hjälp är välkommen! Tack på förhand //MaxMotor Samma till Mariner och Mercury, ett lite tips. Hade samma fel på våran Mercury 50 Hk 4 takt -99. Köpte beg box från Ebay med tändspolar (2st såklart). Nu är den skrotad PGA förgasare krångel och ersattes med en Yamaha 60hk 2 takt. Magnus i Sjösa kan ha några boxar liggandes, han säljer renoverade motorer ganska ofta på blocket, sök på Nyköping. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juni , 2021 Skulle gå på begat i detta läge. Yamahas elektronik håller oftast mycket länge. Det är skillnad på exvis äldre Mercury som har dessa som slitagedelar. En F50 från första generationen är en mycket bra motor, men iom att Yamahas delar är dyra så blir det nog lite väl dyrt med en ny box. Det brukar som sagt ligga en hel del reservdelsmotorer och annonser från de som mekar på Blocket. Jag kommer inte ihåg hur Yamahas nummerstruktur är uppbyggd (hade samma problem nyligen när jag skulle köpa stator till en F50), men det är mycket möjligt att de nummer du skriver passar och är uppdaterade versioner. Detta bör dock Yamahacenter kunna svara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser