Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Rekommendera Poster

Eftersom det handlar om avlopp är det svårt att undvika att kommunerna blir inblandade, på grund av dagens ordning med kommuner som en beslutande nivå. Tyvärr.

Men hade jag fått bestämma om hur detta skulle genomföras, så hade jag först sett till att undersöka var fritidsbåtar rör sig, var de har hemmahamnar och ungefär hur långt mellan tömningar de flesta kan klara sig. Därefter tagit den informationen och arbetat fram en karta där man fördelar tömningsstationer geografiskt på ett smart sätt, naturligtvis med de begränsningar som nödvändig tillgång till kommunalt VA innebär.

I nästa steg hade jag tagit fram en enhetlig flytbrygga med enhetlig sugtömningsstation på, av en modell som tagits fram av experter och båtfolk för enkelt handhavande, pålitlighet, flexibilitet (olika typer av "hål") och effektivitet.
Dessa flytbryggor skulle sen kommuner åläggas att placera på de anvisade platserna, med krav på skyddat läge från svall och med tillräckligt djup (kanske tre meter vid medellågvatten) för så gott som alla fritidsbåtar som kan tänkas behöva dem.

Ansvarig myndighet för tillsyn skulle kunna vara Havs- och vattenmyndigheten. En app och ett telefonnummer för att anmäla trasiga eller felaktigt placerade sugtömningstationer. Stora viten för kommuner som inte följer reglerna. En miljon i veckan eller nåt sånt. Då händer det saker om det inte funkar.


Och naturligtvis inga avgifter tillåtna. Vill man uppmuntra ett visst beteende ska det inte kosta pengar att sköta sig.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev raol:

Ansvarig myndighet för tillsyn skulle kunna vara Havs- och vattenmyndigheten. En app och ett telefonnummer för att anmäla trasiga eller felaktigt placerade sugtömningstationer.

Eller Transportstyrelsen som det är nu som också har en app/karta där man kan anmäla fel och brister. Problemet är att ingen bryr sig, så kanske HaV är ett bättre alternativ än Transportstyrelsen.

 

53 minuter sedan skrev raol:

Och naturligtvis inga avgifter tillåtna. Vill man uppmuntra ett visst beteende ska det inte kosta pengar att sköta sig.

Både ja och nej.

På Åland finns det gott om tömningsmöjligheter och det kostar ett par Euro att tömma, inget att yvas över och de som installerar anläggningarna får in lite pengar till underhåll.

 

Jag håller med om att man borde lagt ner mera möda på var behoven att tömma var som störst, men...

 

55 minuter sedan skrev raol:

I nästa steg hade jag tagit fram en enhetlig flytbrygga med enhetlig sugtömningsstation på, av en modell som tagits fram av experter och båtfolk för enkelt handhavande, pålitlighet, flexibilitet (olika typer av "hål") och effektivitet.

Jag kan inte hålla med om att det nödvändigtvis är bra att endast ha en produkt som är "godkänd", det finns risk att man får fram en produkt som egentligen fungerar inte fungerar bra på någon plats.

Däremot kan man ta fram en spec. på vad en sugtömningsanläggning ska klara av, djup, tillgänglighet, kapacitet, etc, etc.

 

1 timme sedan skrev raol:

Därefter tagit den informationen och arbetat fram en karta där man fördelar tömningsstationer geografiskt på ett smart sätt, naturligtvis med de begränsningar som nödvändig tillgång till kommunalt VA innebär.

Fördelningen är viktig, men i Stockholms skärgård funkar det inte att det ska finnas tillgång till kommunanalt avlopp. Då hamnar sugtömningsstationerna vid eller nära fastlandet långt ifrån var många båtägare befinner sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Både ja och nej.

På Åland finns det gott om tömningsmöjligheter och det kostar ett par Euro att tömma, inget att yvas över och de som installerar anläggningarna får in lite pengar till underhåll.

 

 

Som sagt, vill man få folk att använda dem måste man se till att det är svårt att ha invändningar. Här i Gbg finns det galenpannor som kör mil i omvägar för att slippa några kronor trängselskatt. Kostar alltså mer i milkostnad än de sparar på att bara ta avgiften och köra kortaste vägen. Nej, helt avgiftsfritt är det enda rimliga.

 

6 minuter sedan skrev Mackey:

Jag kan inte hålla med om att det nödvändigtvis är bra att endast ha en produkt som är "godkänd", det finns risk att man får fram en produkt som egentligen fungerar inte fungerar bra på någon plats.


Tvärt om är det väldigt viktigt för att det ska funka bra. Den här, och tidigare årgångar av, tråden visar tydligt varför det är helt förkastligt att ha flera olika modeller när det finns en som är optimal. Och jag skrev ju att den ska tas fram av experter i samråd med båtfolk, just för att hitta en optimal design.
Jämför med hur det skulle vara om man tankade bilar med ett halvdussin olika munstycken, som alla uppför sig olika. Nu har vi en enhetlig lösning där, och det är väldigt, väldigt bra.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Tvärt om är det väldigt viktigt för att det ska funka bra. Den här, och tidigare årgångar av, tråden visar tydligt varför det är helt förkastligt att ha flera olika modeller när det finns en som är optimal. Och jag skrev ju att den ska tas fram av experter i samråd med båtfolk, just för att hitta en optimal design.
Jämför med hur det skulle vara om man tankade bilar med ett halvdussin olika munstycken, som alla uppför sig olika. Nu har vi en enhetlig lösning där, och det är väldigt, väldigt bra.

Design på munstycket är okej, men...

Jag är inte lika säker på att det skulle vara bra om alla bensinstationer skulle se ut på ett enhetligt vis, utformade av någon expertgrupp som bestämt hur alla bensinstationer i landet skulle se ut.

 

3 timmar sedan skrev raol:

I nästa steg hade jag tagit fram en enhetlig flytbrygga med enhetlig sugtömningsstation på, av en modell som tagits fram av experter och båtfolk för enkelt handhavande, pålitlighet, flexibilitet (olika typer av "hål") och effektivitet.

Det blir för mycket onödigt styrande utan möjlighet för anpassning till lokala förutsättningar tror jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mackey:

Det blir för mycket onödigt styrande utan möjlighet för anpassning till lokala förutsättningar tror jag.

Vilka lokala förutsättningar menar du att det skulle vara, om det är lagkrav på att det ska vara en separat, enhetligt konstruerad flytbrygga med sugpump på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Vilka lokala förutsättningar menar du att det skulle vara, om det är lagkrav på att det ska vara en separat, enhetligt konstruerad flytbrygga med sugpump på?

Där vi har båten ligger en sugtömning på en bryggnock och en annan vid en kaj.

Inget av ställena lämpar sig för en extra flytbrygga, men båda tömnindsstationerna är lättillgängliga och lämpligt utformade utan hinder och djupet är tillräckligt.

 

Vi använder då och då en flytande handpumpad tömningsanläggning, funkar också bra och skulle vara trist om den inte skulle vara tillåten.

 

Som sagt, gärna standard på munstycken, men i övrigt tror jag på lokal anpassning och vissa specar som ska vara uppfyllda.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag separat flytbrygga vara det enda rimliga. Dels för att det är det enda som garanterar att man kan komma "iland" pålitligt (många kajer är så höga att åtminstone jag inte kan komma upp, som relativt normal 40-åring om än med dålig rygg) oavsett vattenstånd (här på västkusten kan det variera med en halvmeter av tidvattnet, och ytterligare en meter upp eller ner av lufttryck och vind), dels för att fasta kajer lockar till blockerande förtöjning av båtar som inte ska tömma. Med en helt separat flytbrygga finns inget skäl att lägga till annat än för sugtömning. Så det ser jag som ett absolut måste. En flytbrygga får alltid plats.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken är väl att alla båtar ska kunna lägga till oavsett längd och djup, det ska ju passa till både en 26 fots segelbåt likaväl som en 50 fots motorbåt och sen beror det ju på hur det kan anläggas i olika hamnar.

Så både flytbrygga och höjdanpassad fast brygga kan funka enligt mina erfarenheter.

Skärhamn och Hönö Klåva på västkusten har riktigt bra fasta bryggor och sen finns det gott om dåliga exempel på både flytbryggor och kajer med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Huvudsaken är väl att alla båtar ska kunna lägga till oavsett längd och djup, det ska ju passa till både en 26 fots segelbåt likaväl som en 50 fots motorbåt

Inte helt lätt att välja lämplig höjd på en brygga när friborden kan skilja två meter, men det brukar ju lösa sig sa han som sket i vasken. De flesta klarar ju av att lägga till i olika hamnar med olika brygghöjd.

 

Sedan blir det ju lämpligt med lokal anpassning. En hamn som inte kan ta emot stora båtar behöver ju inte ha en sugtömning som är anpassad för stora båtar och en marina som specialicerat sig på större motorbåtar vill säkert även anpassa sugtömningen efter just större båtar.

 

4 timmar sedan skrev raol:

vattenstånd (här på västkusten kan det variera med en halvmeter av tidvattnet, och ytterligare en meter upp eller ner av lufttryck och vind)

Här i Stockholms skärgård är det väldigt ovanligt ned större avvikelser än två decimeter från medelvattenstånd så behovet av flytbryggor är inte så stort som det är på västkusten och i Bottenviken.

 

Höjden på bryggan har vi nog bara tyckt varit problematisk vid något enstaka tillfälle längs kusten från Karlskrona till Haparanda. Västkusten hoppas vi besöka de närmaste åren och då hoppas vi på att vi ska slippa tömma tanken i havet allt för ofta även om denna tråd inte gör att man blir allt för optimistisk. ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår er inte riktigt då flera av er skriver att vissa munstycken inte passar...?

Hur ser då era däcksgenomföringar ut? Kvadratiska?


Ok, jag kan tycka att vissa passa mindre bra och suger luft litet vid sidan av, och de är dom korta med en manschett på. Men jag kan sötta foten ovanpå och trycka till då går det bättre.

Bäst tycker jag att de koniska strutarna är, de som man kan stoppa ned en bit i hålet, även när redan efter en säsong blir sladdriga funkar dom men man kan få greja litet för att få det tätt, å andra sidan är det ju relativt stor volym innan ventilen, så att det kan ju samlas en del bajsvatten där som kan rinna ut när man stängt av ventilen och luft munstycket ur genomföringen.

 

Men liksom @Makro konstaterar jag att man nu i flera bohuskommuner har köpt Fuglesangs koncept dessa pumpar är just nu dom bästa. Det gäller att stava rätt när man googlar annars får man träffar på en asronaut.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men liksom @Makro konstaterar jag att man nu i flera bohuskommuner har köpt Fuglesangs koncept dessa pumpar är just nu dom bästa. Det gäller att stava rätt när man googlar annars får man träffar på en asronaut.

Jag är ju dyskelektriker, men jag ser ingen skillnad i stavning. 

https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/Celsius_Mission_-_Swedish_version/Christer_Fuglesang

 

https://www.fuglesangs.no/nb/

 

Är det det extra s:et på slutet du menar så får man mest upp en massa astronauter ändå.

https://www.google.com/search?q=fuglesangs&rlz=1C1CHBD_svSE892SE892&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwidofyw1qbyAhVhmYsKHUneA7EQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=616

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag förstår er inte riktigt då flera av er skriver att vissa munstycken inte passar...?

Hur ser då era däcksgenomföringar ut? Kvadratiska?

Kvadratisk, annars är det ju risk att man väljer fel...

 

Jag håller med, gummikonen är absolut enklast att hantera.

 

Jag har aldrig haft problem annat än med denna tingest som jag hoppas jag slipper se flera gånger. Extra lök på laxen skulle vara om man monterade eländet på en handpumpad toatömning och man kommer dit ensam.

image.png.b2af2540190d4024e54d77095563fc9c.png

 

Det måste vara någon som tänkt alldeles för mycket för att komma på en så dålig lösning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knippla har en pump från Latrina som funkar nog så bra som Fågelsångspumpen men man kan undra vad ”däckstömningen” på bryggan är till för? Hade det varit en slang ner i havet kunde man ju övningstömt där men nu ser det mest ut som en liten stol.

7792F1CF-229C-44FB-BA7F-6D2EB5753A3F.jpeg

3F079D15-BA4B-4529-85A3-D0B83255E33B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Kvadratisk, annars är det ju risk att man väljer fel...

 

Jag håller med, gummikonen är absolut enklast att hantera.

 

Jag har aldrig haft problem annat än med denna tingest som jag hoppas jag slipper se flera gånger. Extra lök på laxen skulle vara om man monterade eländet på en handpumpad toatömning och man kommer dit ensam.

image.png.b2af2540190d4024e54d77095563fc9c.png

 

Det måste vara någon som tänkt alldeles för mycket för att komma på en så dålig lösning.

Med tanke på tidigare diskussioner om att koniska munstycket kan skvätta ner den som tömmer om man inte får det helt tätt så är ju det här en lösning med manschett runt hålet.

 

För mig har detta munstycket alltid fungerat perfekt. Har visserligen slät gelcoat på sidan av däckstömningen så det kanske spelar roll. Jag föredrar nog detta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Makro:

Knippla har en pump från Latrina som funkar nog så bra som Fågelsångspumpen men man kan undra vad ”däckstömningen” på bryggan är till för? Hade det varit en slang ner i havet kunde man ju övningstömt där men nu ser det mest ut som en liten stol.

7792F1CF-229C-44FB-BA7F-6D2EB5753A3F.jpeg

3F079D15-BA4B-4529-85A3-D0B83255E33B.jpeg

Kanske det är en slangstump ner i havet ansluten till Waste-uttaget så att man kan suga rent i slangen efter tömningen av hubba-bubba? Så har vi i vår båtklubbs hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Kanske det är en slangstump ner i havet ansluten till Waste-uttaget så att man kan suga rent i slangen efter tömningen av hubba-bubba? Så har vi i vår båtklubbs hamn.

Ja det kanske var meningen från början men man glömde slangen här i så fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Makro:

Ja det kanske var meningen från början men man glömde slangen här i så fall.

I sinom tid kommer nog slangen på plats...

 

Du vet väl att det inte är någon idé att ha bråttom, man hamnar ju ändå bara bakom seglare som ska kryssa sig fram överallt. 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20210810_211008.thumb.jpg.113576421c3ba36c555f070374ea769a.jpg

 

Sugtömningen i Hunnebo, just nu. Pumpen är bakom planket till höger i bild. Otillgänglig pga båt förtöjd för natten.

 

Flytbrygga separat hade varit bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Sugtömningen i Hunnebo, just nu. Pumpen är bakom planket till höger i bild. Otillgänglig pga båt förtöjd för natten.

 

Flytbrygga separat hade varit bra.

Är inte problemet att en idiot förtöjt bredvid toatömningen? Hur skulle en flytbrygga hindra nattförtöjande idioter?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Är inte problemet att en idiot förtöjt bredvid toatömningen? Hur skulle en flytbrygga hindra nattförtöjande idioter?

Dessvärre är det vanligt med båtägare som lider av ”bokstavssjukan” analfabetism och dessutom piktoleksi, oförmågan att tolka symboler.

Men vad fan, det är ju bara att lägga sig långsides på utsidan och dra sugslangen över idiotens däck, slangen i Hunnebo är ju rätt så lång, och det är ju lätt att söla ut litet bajsvatten under tiden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dessvärre är det vanligt med båtägare som lider av ”bokstavssjukan” analfabetism och dessutom piktoleksi, oförmågan att tolka symboler.

Men vad fan, det är ju bara att lägga sig långsides på utsidan och dra sugslangen över idiotens däck, slangen i Hunnebo är ju rätt så lång, och det är ju lätt att söla ut litet bajsvatten under tiden.

I just fallet som bilden visar hade jag i och för sig förtöjt mig akter om idioten, då det finns rätt gott om plats där 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Är inte problemet att en idiot förtöjt bredvid toatömningen? Hur skulle en flytbrygga hindra nattförtöjande idioter?

Just nu verkar det ju dessutom ha tunnat ut med båtar i gästhamnarna så det borde ju finnas andra platser att förtöja på?

Men det märks tydligt att många föredrar att ligga långsides även om det finns bättre platser  med stäv mot kaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

I just fallet som bilden visar hade jag i och för sig förtöjt mig akter om idioten, då det finns rätt gott om plats där 🙂

Där är det bara ca tre meter och förmodligen bara en förtöjningspunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Är inte problemet att en idiot förtöjt bredvid toatömningen? Hur skulle en flytbrygga hindra nattförtöjande idioter?

Du måste väl ha varit i Nynäs?

571226097_Screenshot_20210811-035341_SamsungInternet.jpg.3cecee09fd5a715dfa80d9822d7eb815.jpg

 

Ingen vill ligga på en toatömningsbrygga utan landförbindelse.

 

Sedan verkar flera lida av analfabetism och piktoleksi på västkusten än på ostkusten. Det är sällan vi inte kunnat lägga till vid en tömningsbrygga pga. dessa mänskliga brister tycker jag,men...

 

Bara för det inträffade det för någon vecka sedan och nog var man sugen att råka spilla en skvätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bovallstrand igår.

Bra sug! Som redan nämnts av @Makro har dom en ny Fågelsångspump.

Bra brygga med fasta linor att lägga till vid, rent och snyggt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-10 vid 22:12 skrev Georg_Ohm:

Dessvärre är det vanligt med båtägare som lider av ”bokstavssjukan” analfabetism och dessutom piktoleksi, oförmågan att tolka symboler.

Men vad fan, det är ju bara att lägga sig långsides på utsidan och dra sugslangen över idiotens däck, slangen i Hunnebo är ju rätt så lång, och det är ju lätt att söla ut litet bajsvatten under tiden.

Just detta hände mig i Hunnebo förra sommaren. Jag gick in för att tömma septitanken dagtid då det låg en splitter ny blänkande Delta 54 förtöjd just framför tömningsstationen. Jag frågade "kapten" ombord om han tänkte lämna snart och fick till svar att han väntade på resten av besättningen som var iland och handlade.

"Så du menar att jag skall ligga här ute och cirkla runt till dess att de kommer tillbaks?" frågade jag. Jag fick väl inget rakt svar på frågan men de skulle i vart fall snart vara tillbaks, typ efter "20 minuter eller så".

"Men du, då gör vi så här, ligg du lugnt kvar så lägger jag till på utsidan dig och så drar jag skitslangen över ditt däck" svarade jag.

Mindre än 3 minuter senare hade han lämnat kajen och jag kunde gå in och tömma. :-)

  • Gilla 8
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Nolhott:

Just detta hände mig i Hunnebo förra sommaren. Jag gick in för att tömma septitanken dagtid då det låg en splitter ny blänkande Delta 54 förtöjd just framför tömningsstationen. Jag frågade "kapten" ombord om han tänkte lämna snart och fick till svar att han väntade på resten av besättningen som var iland och handlade.

"Så du menar att jag skall ligga här ute och cirkla runt till dess att de kommer tillbaks?" frågade jag. Jag fick väl inget rakt svar på frågan men de skulle i vart fall snart vara tillbaks, typ efter "20 minuter eller så".

"Men du, då gör vi så här, ligg du lugnt kvar så lägger jag till på utsidan dig och så drar jag skitslangen över ditt däck" svarade jag.

Mindre än 3 minuter senare hade han lämnat kajen och jag kunde gå in och tömma. 🙂

Jag råkade ut för ungefär detsamma i Strömstad. En norskflaggad ”Sydost 39” med två personer i besättningen, tog god tid på sig och ansåg att jag var allt för otålig, vad dom gjorde var att fylla vatten efter det att dom tömt sina båda tankar, nu hade dom väl omkring en halv kubikmeter att fylla. 55 minuter låg dom vid sugtömningsstationens brygga.

Jag berättade lugnt att jag aldrig skulle komma ens komma på tanken(!) att fylla vattentankarna med sugtömningsstationens spolslang, även om den är kopplad till det kommunala drickvartensystemet vet väl bara vår Herre var den slangen varit på just den bryggan.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag lärde jag mig något nytt efter att ha kollat närmare på Rörös pump som funkar riktigt bra.

Voglesang pumpar vet vi ju funkar bra och jag trodde att Rörö hade en sån och trots alla gånger jag tömt här så visade det sig vara en Septic 200 med Johnson pump.

Nördigt värre 😄 men man lär sig att känna igen en bra pump innan man ens lagt till 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Makro:

Idag lärde jag mig något nytt efter att ha kollat närmare på Rörös pump som funkar riktigt bra.

Voglesang pumpar vet vi ju funkar bra och jag trodde att Rörö hade en sån och trots alla gånger jag tömt här så visade det sig vara en Septic 200 med Johnson pump.

Nördigt värre 😄 men man lär sig att känna igen en bra pump innan man ens lagt till 😁

Hur är det med trefasuttaget i den lilla boden? Är det fortfarande gemensamt för sugpumpen, hamnkranen och högtryckstvätten? Om det inte är åtgärdat gäller det att känna till detta och se till att rätt kontakt sitter i uttaget.

Jag har inte varit på Rörö i år, väntar tills senare i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen var inpluggade i trefasuttaget och några andra trefashandskar såg jag inte till i boden och tvätten var nu av enfasmodell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...