HenryB 0 Postad 17 Juli , 2005 Hej! Har en Honda BF8A som bara verkar gå på en cylinder. Symptom - den undre cylindern verkar inte gå ordentligt. Tändstiftet blött. Drar man ur övre tändhatten stannar motorn. Drar man ur den undre fortsätter motorn att gå. Oförändrad gång. Inbördes byte av tändstift ger samma resultat. Bytte därför tändspole/tändhattar mot nya i tron att det satt där, men icke. Nu tror jag istället att den undre cylindern bluddrar. Varför, jo efter diverse justeringar på tomgångsskruven och bränsleblandning händer följande. Låt motorns svalna. Dra ner gasen till minimum. Starta motorn och den går rent och snyggt i ett par sekunder, sedan börjar den hoppa på en cylinder och gå orent. Med nuvarande inställningar på skruvarna nyser det via förgasaren om man försöker ta en provtur. Dags för ventiljustering? Läckande packning? Har plockar isär förgasare, lyft på ventilkåpan och inte sett något onormalt. Förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Juli , 2005 En icke relevant sak i sammanhanget , men hade inte Honda nyligen ett pressmeddelande angående just Bf6 och Bf8 motorer där svänghjulet som var i gjutgods riskerade att splittras med risk för personskador som följd? Vad gäller din motor så skulle jag rekommendera dig att göra ett kompressionsprov till att börja med. Då kan du se om ventilerna stänger tätt. Om inte så är det till att justera. Sedan har du väl tvåports fallförgasare, kolla nålar och membran att dessa inte är skadade. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenryB 0 Postad 17 Juli , 2005 Jodå, har gjort kompressionsprov. Ca 4,5 på bägge. Förgasarn har 3 synliga skruvar. Tomgång, bränsleblandning och munstycke, tror jag. Under förgasarn och inte synlig sitter en till skruv, troligen munstycke, men den satt som berg. Om du säger att det är två portar kanske det kan vara värt att kolla en gång till ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 18 Juli , 2005 4,5 i komp låter väldigt lågt. Normalt brukar väl kompet ligga på en 9-10 kg om allt är friskt. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 18 Juli , 2005 Byt stiften! Hadde ett liknande problem med samma symptom på min Penta 7,5(Honda) Det var ett stift som var kass (syntes inte). Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenryB 0 Postad 19 Juli , 2005 Tack för förslagen! Min motor BF8A hör visst till de som riskerar att spränga svänghjulet. Ska kolla serienummret! Tack! Skall även byta bägge tändstiften, men inbördes byte gör ingen skillnad. Skall därför även demontera förgasarn en gång till dubbelkolla skruven på undersidan. Den som satt fast. Eftersom komp-provet var samma på bägge cylindrarna och den ena cylindern går tror jag inte riktigt på denna teori. 4,5 kanske är lågt. Har någon annan provat på liknande motor? Vad är normalt på en fyrtaktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenryB 0 Postad 22 Juli , 2005 Efter att ha plockat ner förgasarn i molekyler, blåst och gjort rent. Därtill bytt bränslefiltret och täppt en misstänkt otät bränsleslang och justerat bränsleblandningen under gång, tror jag mig nu ha löst problemet. Sitter nu på en bättre begagnad tändspole med tändhattar som är till salu för 400.-. Intresserad - ring 070-7120013. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser