Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Putte100

Går inte att stänga av min motor

Rekommendera Poster

Hm, har en Suzuki df20a Med-start o styrpulpet. Den är självförsörjande o det är ju bra. Men det började med att dödmansgrepp slutade att fungera, och efter det sporadiskt gick inte att stänga av med nyckel.. nu går den inte att stänga av alls om jag inte kopplar bort tändspolen. Så, är det ngn vänlig själ som har tips? Motorn verkar i övrigt gå bra. Obs, har provat med nytt reglage o kopplat in på bef kabelstam samma fel finns kvar. Kopplat bort dödgrepp och kortslutit o öppnat, händer inget. Bytt / testat med nycdi box… spänningsomvandlare, kablarna ser ut att vara sjyssta och motor är från 2013.

Någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Putte100:

Hm, har en Suzuki df20a Med-start o styrpulpet. Den är självförsörjande o det är ju bra. Men det började med att dödmansgrepp slutade att fungera, och efter det sporadiskt gick inte att stänga av med nyckel.. nu går den inte att stänga av alls om jag inte kopplar bort tändspolen. Så, är det ngn vänlig själ som har tips? Motorn verkar i övrigt gå bra. Obs, har provat med nytt reglage o kopplat in på bef kabelstam samma fel finns kvar. Kopplat bort dödgrepp och kortslutit o öppnat, händer inget. Bytt / testat med nycdi box… spänningsomvandlare, kablarna ser ut att vara sjyssta och motor är från 2013.

Någon?

De flesta har det omvända problemet här i forumet. Om du har en multimeter så kan du mäta om du har kontinuitet i stoppkretsen. Koppla isär grön (tror jag) och svart kontakt vid motorn och ställ multimetern på kontinuitet.

Med dödmansgrepp installerad så ska mätaren inte visa någon på någon kontinuitet =  bruten krets.

Med dödmansgrepp bortkopplad så ska mätaren visa kontinuitet, alltså sluten krets mellan svart jord och grön kabel. Gröna kabeln jordar i sin tur CDI enheten.

 

Jag har bara en gammal manual så hoppas att färgerna stämmer. 

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Craycoat:

De flesta har det omvända problemet här i forumet. Om du har en multimeter så kan du mäta om du har kontinuitet i stoppkretsen. Koppla isär grön (tror jag) och svart kontakt vid motorn och ställ multimetern på kontinuitet.

Med dödmansgrepp installerad så ska mätaren inte visa någon på någon kontinuitet =  bruten krets.

Med dödmansgrepp bortkopplad så ska mätaren visa kontinuitet, alltså sluten krets mellan svart jord och grön kabel. Gröna kabeln jordar i sin tur CDI enheten.

 

Jag har bara en gammal manual så hoppas att färgerna stämmer. 

Nyckeln och dödmansgrepp ska fungera oberoende av varandra när det gäller att jorda stoppkretsen. Att bägge två har lagt av är ett tecken på jordfel. Bägge två sitter jordade mot motorblocket genom kontakten bak i motorn. Koppla isär huvudkontakten bak i motorn och mät om den svarta kontakten från motorn har kontakt med motorblocket.

 

Du kan även mäta upp blå/röd kontakt det är returen som går tillbaka från dödmansgrepp och nyckelbrytaren till Cdi enheten. För att mäta denna måste du mäta kontinuiteten mellan blå/röd och svart kontakt i den kontakten som går fram till reglaget.

 

 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter bekant. Min Evinrude betedde sig likadant. Fick stanna/strypa den med choken. Kollade med en bekant som meckade med de motorerna. Hans råd var att skaffa en ny styrbox till motorn, när de börjar bli dåliga är det första tecknet att man inte kan stoppa motorn. Han hade rätt, en dag när jag körde in mot bryggan lade motorn av. Sedan gick den inte förrän styrboxen var bytt. Det här var ju ett annat märke men kanske tänkbart ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era synpunkter, kopplade förbi allt och tillsatte ett nytt dödmansgrepp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-28 vid 11:01 skrev Putte100:

Hm, har en Suzuki df20a Med-start o styrpulpet. Den är självförsörjande o det är ju bra. Men det började med att dödmansgrepp slutade att fungera, och efter det sporadiskt gick inte att stänga av med nyckel.. nu går den inte att stänga av alls om jag inte kopplar bort tändspolen. Så, är det ngn vänlig själ som har tips? Motorn verkar i övrigt gå bra. Obs, har provat med nytt reglage o kopplat in på bef kabelstam samma fel finns kvar. Kopplat bort dödgrepp och kortslutit o öppnat, händer inget. Bytt / testat med nycdi box… spänningsomvandlare, kablarna ser ut att vara sjyssta och motor är från 2013.

Någon?

Inte direkt någon lösning på problemet, men men det måste väl vara lättare att stoppa motorn genom att lossa bränsleslangen än att ta bort tändspolen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...