Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Blanchefloor

Felmeddelande Volvo Penta D3 220 -2013

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

jag har en Volvo Penta som jag nu har fått ett felmeddelande på. 
 

Det är detta meddelande jag får upp. Är det någon som vet vad det är? Och hur det åtgärdas?

 

Jag körde av misstag slut på diesel för en vecka sedan och upplever en bränd plastdoft efter det. Och nu efter att ha kört några timmar så kommer detta felmeddelande. Ingen aning om det har något samband. Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

MID 128

PSID 129

FMI 4

 

Tusen tack 

Redigerad av Blanchefloor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det indikerar för elektriskt fel i generator.

 

kontrollera laddspänningen, ska vara mellan 13,8-14,6 V.

Kör motorn i ca 1500 rpm, om det är fel på regulatorn uppstår ingen magnetisering.

Över ca 2100 rpm självmagnetiserar generatorn.


Ev behövs byte av regulatorn eller generatorn eller så kan det vara fel i anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Keywest:

Det indikerar för elektriskt fel i generator.

 

kontrollera laddspänningen, ska vara mellan 13,8-14,6 V.

Kör motorn i ca 1500 rpm, om det är fel på regulatorn uppstår ingen magnetisering.

Över ca 2100 rpm självmagnetiserar generatorn.


Ev behövs byte av regulatorn eller generatorn eller så kan det vara fel i anslutningar.

@Keywest tusen tack för ditt svar! En följdfråga bara. Om den magnetiserar eller inte, hur mäter jag det? Eller är det det du menar att jag mäter med att mäta spänningen?

 

tack igen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite förenklad beskrivning 🙂 följer
 

Mät på startbatteriet före start, är det fulladdat så ska du ha ca 12,7 V.

Starta motorn, kör ca 1500 rpm, mät igen på batteriet. Då ska du ha 13,8-14,6 V. Om du har mindre än 12,7 så kan det vara fel på generatorns regulator.

Kör 2500 rpm, mät på nytt. Om det inte laddar då heller kan generatorn vara felaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Keywest:

En lite förenklad beskrivning 🙂 följer
 

Mät på startbatteriet före start, är det fulladdat så ska du ha ca 12,7 V.

Starta motorn, kör ca 1500 rpm, mät igen på batteriet. Då ska du ha 13,8-14,6 V. Om du har mindre än 12,7 så kan det vara fel på generatorns regulator.

Kör 2500 rpm, mät på nytt. Om det inte laddar då heller kan generatorn vara felaktig.

@Keywest du är En stjärna!! 
 

behöver man mäta med en multimeter eller kan jag lita på mitt instrument tror du? Här är mätt innan start(12,6) och sedan tomgång 1500rpm (11,9)

 

om du tror att det är gott nog med instrumentpanelen så sticker jag ut och testar på 2500rpm också.

 

så tacksam för din kunniga hjälp 

 

11D963AA-2EA6-4C25-B05E-201EBE3365A3.jpeg

6F92D8AE-038D-49EC-BE2F-A78A975EDA16.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, men får nog nämna att jag är en enkel amatör….

 

Det ser onekligen ut som att generatorn inte laddar på 1500 rpm.

Om din display går på startbatteriet så duger den nog bra som mätare i detta fallet, tills vidare.

 

Testa att varva upp till 2500 rpm och se vad som händer med spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...