Blanchefloor 0 Postad 27 Juni , 2021 (redigerade) Hej, jag har en Volvo Penta som jag nu har fått ett felmeddelande på. Det är detta meddelande jag får upp. Är det någon som vet vad det är? Och hur det åtgärdas? Jag körde av misstag slut på diesel för en vecka sedan och upplever en bränd plastdoft efter det. Och nu efter att ha kört några timmar så kommer detta felmeddelande. Ingen aning om det har något samband. Tacksam för all hjälp jag kan få. MID 128 PSID 129 FMI 4 Tusen tack Redigerad 27 Juni , 2021 av Blanchefloor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Keywest 2 Postad 28 Juni , 2021 Det indikerar för elektriskt fel i generator. kontrollera laddspänningen, ska vara mellan 13,8-14,6 V. Kör motorn i ca 1500 rpm, om det är fel på regulatorn uppstår ingen magnetisering. Över ca 2100 rpm självmagnetiserar generatorn. Ev behövs byte av regulatorn eller generatorn eller så kan det vara fel i anslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blanchefloor 0 Postad 28 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Keywest: Det indikerar för elektriskt fel i generator. kontrollera laddspänningen, ska vara mellan 13,8-14,6 V. Kör motorn i ca 1500 rpm, om det är fel på regulatorn uppstår ingen magnetisering. Över ca 2100 rpm självmagnetiserar generatorn. Ev behövs byte av regulatorn eller generatorn eller så kan det vara fel i anslutningar. @Keywest tusen tack för ditt svar! En följdfråga bara. Om den magnetiserar eller inte, hur mäter jag det? Eller är det det du menar att jag mäter med att mäta spänningen? tack igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Keywest 2 Postad 28 Juni , 2021 En lite förenklad beskrivning 🙂 följer Mät på startbatteriet före start, är det fulladdat så ska du ha ca 12,7 V. Starta motorn, kör ca 1500 rpm, mät igen på batteriet. Då ska du ha 13,8-14,6 V. Om du har mindre än 12,7 så kan det vara fel på generatorns regulator. Kör 2500 rpm, mät på nytt. Om det inte laddar då heller kan generatorn vara felaktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blanchefloor 0 Postad 28 Juni , 2021 2 timmar sedan skrev Keywest: En lite förenklad beskrivning 🙂 följer Mät på startbatteriet före start, är det fulladdat så ska du ha ca 12,7 V. Starta motorn, kör ca 1500 rpm, mät igen på batteriet. Då ska du ha 13,8-14,6 V. Om du har mindre än 12,7 så kan det vara fel på generatorns regulator. Kör 2500 rpm, mät på nytt. Om det inte laddar då heller kan generatorn vara felaktig. @Keywest du är En stjärna!! behöver man mäta med en multimeter eller kan jag lita på mitt instrument tror du? Här är mätt innan start(12,6) och sedan tomgång 1500rpm (11,9) om du tror att det är gott nog med instrumentpanelen så sticker jag ut och testar på 2500rpm också. så tacksam för din kunniga hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Keywest 2 Postad 28 Juni , 2021 Tack, men får nog nämna att jag är en enkel amatör…. Det ser onekligen ut som att generatorn inte laddar på 1500 rpm. Om din display går på startbatteriet så duger den nog bra som mätare i detta fallet, tills vidare. Testa att varva upp till 2500 rpm och se vad som händer med spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser