Rascal 975 Postad 6 Juli , 2021 1 timme sedan skrev IngemarE: Pilen är egentligen bara till för att ge rätt tecken, plus eller minus. Däremot är det viktigt med en DC-tångamperemeter att man nollar den i det läge/orientering man kommer mäta (fast utan sladden igenom förstås), eftersom det jordmagnetiska fältet (och andra statiska magnetfält) kan påverka. Det är nog därför det blir lite olika värden när du vänder och vrider på den. Olika tänger är olika känsliga, dock. Att det är en pil på stroboskoplampan är nog snarast för att den skall trigga på rätt flank, dvs på framkanten av pulsen. Felvänd blir det omvänd polaritet på pulsen, och det skulle kunna spöka till timingen på triggningen, kanske.... Är ett tag sedan jag använde någon av mina tångamp.mät. men har inget minne av vare sig plus eller minustecken visar sig. Kollar i morgon! Dock står det inget i bruks. om att man skall nolla dom som du rekommenderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 6 Juli , 2021 8 minuter sedan skrev Rascal: Är ett tag sedan jag använde någon av mina tångamp.mät. men har inget minne av vare sig plus eller minustecken visar sig. Kollar i morgon! Dock står det inget i bruks. om att man skall nolla dom som du rekommenderar. Som sagt, det kan nog vara olika. Och en AC-tångmätare behöver ju normalt inte nollas, men antar att vi bara talar om DC här. Det viktigaste är nog ändå att man mäter som manualen föreskriver, från modell till annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 975 Postad 6 Juli , 2021 13 minuter sedan skrev IngemarE: Som sagt, det kan nog vara olika. Och en AC-tångmätare behöver ju normalt inte nollas, men antar att vi bara talar om DC här. Det viktigaste är nog ändå att man mäter som manualen föreskriver, från modell till annan. Vi talar självklart om DC även om mina mätare klarar även AC. Förstår din tanke om att strob.lampan skall mäta i rätt ände på pulsen men hur lång är egentligen en puls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierrel 0 Postad 7 Juli , 2021 11 timmar sedan skrev IngemarE: Nu är det lite besserwisservarning, men ström mäts i A, Ampere. Men hur kan radion (avstängd) dra 1A ?!? En avstängd radio (minnesbackup i princip) drar max något tiotal mA. Du måste mena att allt annat drar c:a 1A när kylen inte går, eller hur ? Men även 1A är ganska mycket i "ströförbrukning". Tänk på att det blir 24Ah som dras ur batterierna på ett dygn till...ja, vaddå ? Du har helt rätt, och jag vet såklart bättre! Rätt ska va rätt, blir så mycket enklare att hålla koll då. Tyvärr kan jag inte redigera mina inlägg ännu. Precis. Några småsaker drar tillsammans ca 1A. Det enda jag kunnat bekräfta som ingår i den 1 ampere är en påslagen radio. Övriga saker har jag inte hittat ännu. Radion drog ca 0.2A. Med strömmen bruten på huvudbrytaren ligger det fortfarande ca 0.3A och förbrukar. Det ända jag har kopplat direkt till förbrukarbanken är en nivåvakt för länspump. Men den borde väl inte dra något alls i öppen krets...? Kan det vara krypström mellan batterierna? Eller är det kanske mina skiljedioder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 7 Juli , 2021 9 timmar sedan skrev Rascal: Förstår din tanke om att strob.lampan skall mäta i rätt ände på pulsen men hur lång är egentligen en puls? Den är inte lång, men tillräckligt för att en läsning på fel flank skall bli en avläsning som är ett antal grader fel. I synnerhet vid lite varv. Har en oscilloskopbild någonstans sedan vi var några som byggde specialmotorer till våra X1/9:or, som visar hur det kan skilja om man läser fel flank, men hittar den inte just nu. Sedan kanske pilen/strömriktningen är viktig för att andra funktioner skall bli rätt (triggning överhuvudtaget t ex). Slut på OT.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 7 Juli , 2021 11 minuter sedan skrev Pierrel: Precis. Några småsaker drar tillsammans ca 1A. Det enda jag kunnat bekräfta som ingår i den 1 ampere är en påslagen radio. Övriga saker har jag inte hittat ännu. Radion drog ca 0.2A. Troligt är att regulatorn till solpanelen drar en del av dessa ”saknade” A. Mina ”tomgångsförbrukare” är nivåmätare till septiktanken, gaslarm, kanalminne radion och regulator med display. Dessa drar ganska exakt 1 A. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev ChristerN: Troligt är att regulatorn till solpanelen drar en del av dessa ”saknade” A. Mina ”tomgångsförbrukare” är nivåmätare till septiktanken, gaslarm, kanalminne radion och regulator med display. Dessa drar ganska exakt 1 A. Ja jag lurade mig angående detta, då min "batteritankmätare" som förre ägaren installerat, fick information "från fel håll" då en 50W solcellspanel (även den var installerad av förre ägaren) via regulatorn var ansluten på fel sida av shunten, så det som den panelen gav redovisades som en förlust. Det blev en del huvudbry, minns jag, men då jag haft likadan panel med regulator och även en BM-1 i förra båten, som jag själv hade installerat, kunde lag lista ut att var felkopplat, eftersom jag själv hade kopplat fel första gången i förra båten... man lär av sina misstag, så jag borde egentligen vara fullärd numera... men så icke. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 7 Juli , 2021 Herr Ohm kanske då kan förklara vad ström i ett elktronrör utgörs av. Har för mig att katoden värms så att elektroner kan frigöras. Säg nu bara inte att strömmen utgörs av hål... För då blir det fel. 😏 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 Juli , 2021 3 minuter sedan skrev Hybro: Herr Ohm kanske då kan förklara vad ström i ett elktronrör utgörs av. Har för mig att katoden värms så att elektroner kan frigöras. Säg nu bara inte att strömmen utgörs av hål... För då blir det fel. 😏 Är det för att få sista ordet? Elektronrör var innan min tid, jag kan ingenting om sådana, mer än att de kan bli rätt varma och därmed förbrukar mycket ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 7 Juli , 2021 (redigerade) 24 minuter sedan skrev Hybro: Herr Ohm kanske då kan förklara vad ström i ett elktronrör utgörs av. Har för mig att katoden värms så att elektroner kan frigöras. Säg nu bara inte att strömmen utgörs av hål... För då blir det fel. 😏 Eller också försöker du själv läsa Wikipedialänken, eller åtminstone det jag klippte ut och citerade. Om och om igen. Tills du förstår vad som står. Då har du svaret på vad ström är. Även i ett elektronrör. Redigerad 7 Juli , 2021 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser