Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
sixleg

Köpråd utombordare 90-150 hk, 2t-4t.

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja utombordare till min Polar 20 -64. Gamla AQ med 100 drev åker ur nu. Jag hade tänkt bygga en VP D3 av en Volvo D5 , har skaffat alla D3 delar men inte hittat en passlig bilmotor, men plötsligt kände jag att jag kommer SÅ mycket lättare undan med utombordare samt att jag får en extra sovplats då motorrummet försvinner. Jag hann skaffa en Berkeley JE-12 jet till paketet också men även den måste bytas impeller på så jag känner ba att tiden inte kommer räcka. En utombordare får jag dit på en helg.

Till frågan;

I den här djungeln av utombordare, vad ska jag tänka på? Tar gärna en äldre då båten är gammal, tycker det ser bättre ut samt att jag är inte gjord av pengar. 

Då utombordaren kommer hamna ganska långt akterut så måste jag väl tänka på vikten. Är tvåtaktare så mycket lättare som det sägs?

Har någon en bra gissning på hur stark motor jag behöver till en 20 fotare? Vill kunna cruisa i 20 knop utan att misshandla motorn.

Annat att tänka på?

Moottorivene-Polar-e9bc1b562adfaffc-large.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en snabb sökning så har jag i närheten av mig hittat, till rimligt pris och bra patina;

Omc sea drive 150 (+är att den kommer ut så pass långt att jag inte behöver bygga någon ställning till den)
Evinrude 120 VRO (+är att den är billig)
Yamaha 200 Beto V6 (+är att jag har bara god erfarenhet av allt som heter yamaha)

Alla är tvåtaktare, fyrtaktarna är 150% dyrare känns det som så jag måste undersöka om det är värt pengarna.

Yamahan kanske är för stark/tung, VRO har fått 50/50 ris och ros vad jag lyckats läsa, OMC skulle vara lättast att installera tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste du inte stärka upp din akterspegel så den blir anpassad för den vikt och de krafter den kommer utsättas för med en utombordare?

 

När jag själv kollade upp saken tidigare med mitt försäkringsbolag var svaret att det visserligen gick bra att konvertera men att jag då behövde skicka in en konstruktionsritning på hur akterspegeln / balksystemet skulle modifieras.

 

det räckte alltså inte att bara plasta igen drevhålet och bulta på en barcket.

 

Förutsättningen för att kunna teckna en försäkring på båten med utombordaren var att ritningen godkändes, ritningen (bedömningen) same arbetet skulle utföras av någon kvalificerad.

 

nu vet jag inte hur viktigt du tycker det är med försäkring på din båt men mitt tips är att kolla med försäkringsbolaget först.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackrast vore nog en gammal Mercury rak 6: bakpå. Men rent praktiskt så bör du gå på en nyare motor så du slipper skruva så mycket plus att en 40 år gammal 2-taktare på en så pass stor och tung båt kommer att ta hysterisk med bränsle. Av samma orsak så tycker jag att du ska lägga pengarna på en nyare 4-taktare. Den kostar mycket mer i inköp, men du får ner bränsleförbrukningen väldigt mycket och den går att sälja om några år. Det lär bli svårt med en 2-t. Utgå ifrån att 150hk är absolut minimimotor för den där båten! OMC'n är för klen, du kommer att ligga på nästa fullt hela tiden. Av de du räknar upp så är Yamahan bästa alternativet och, som du säger, så är de mycket pålitliga. Men det kommer att gå mycket bränsle. Jag hade övervägt Mercury's 150:a 4-t. Det är en 3.0 liters 4:a med massor med vrid och den är relativt lätt. Reservdelar till Mercury ligger under konkurenternas priser och du får en bränsleförbrukning som säkert ligger 40% under Yamahas 2t. Du kan hitta Suzukis 140 4t till bra priser, men den har mindre cyl-volym och mindre vrid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha problem så gå på OMC. 

Vad väger båten? 

Normalt på en något nyare båt i den storleken så räcker 100-120 hk för 25-30 knop men din kanske är toktung? 

Du vet vän hur många hk din gamla motor gav och vad den vägde med drev? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra gissning är 1500kg på den här båten.

Aq130 med 100-drev original som hänger i akterspegeln = inga motorfästen, så akterspegeln är brutalt stark. 

Men jo, har läst på lite om försäkringar och börjar känna att kanske jag ba ska ta tiden att knåpa ihop en D3 av en D5, då jag redan har D3 delarna. Detta ska driva en Berkeley Je-12 jetaggregat. Fyrtaktare är så stört dyra. Utombordaren kostar 20K mer än bilen, som samma motor sitter i, när vi snackar tex. Honda.

Nu ska jag bara hitta en bra D5 o lite tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...