Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
johan44

DF25 V2 2006, plötsligt hög tomgång...

Rekommendera Poster

Hej! Motorn har tappat tomgången helt och det skedde väldigt plötsligt. Den går jämnt med högt varv när luftburken är  på, om man tar bort luftburken så varierar varvet och motorn misständer, med "flames" ur förgasaren! Nån som känner igen och vet vad som hänt? Reglage funkar, spjället stänger i förgasaren osv. Några filmer på eländet: https://youtu.be/GuUkvtbYg4c    https://youtu.be/IG7NAoOKges   mvh!/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den verkligen på bägge cylindrarna ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om man slår i en växel (inte kul på det varvtalet) så går den som vanligt i fart. Det är en v2:a så den är lite annorlunda än radtreorna som är vanligast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev johan44:

Ja, om man slår i en växel (inte kul på det varvtalet) så går den som vanligt i fart. Det är en v2:a så den är lite annorlunda än radtreorna som är vanligast.

Hur ser motoroljan ut? Nivå och lukt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Craycoat:

Hur ser motoroljan ut? Nivå och lukt?

Ser (tyvärr) väldigt bra ut, klar och fin, har inte dragit nån olja. Jag tror nåt pajjat i förgasare. Förgasaren är bytt en gång tidigare, kanske är det en olycklig kontruktion, det är singelförgasare som matar båda cylindrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga vad som gör detta, men det känns som att motorn får för mycket bensin. Jag skulle börja med att kolla om nålen håller tätt i förgasaren. Trycksätt inloppet samtidigt som du håller upp flottören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis, tänkte flottör och nål. Kanske har nåt skit hamnat där... tror inte nålen blivit dålig på ett ögonblick men nåt kan ha hänt. Trångt och jvligt att komma åt, särskilt när förgasaren är inklämd mellan två cylindrar... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev johan44:

Ja precis, tänkte flottör och nål. Kanske har nåt skit hamnat där... tror inte nålen blivit dålig på ett ögonblick men nåt kan ha hänt. Trångt och jvligt att komma åt, särskilt när förgasaren är inklämd mellan två cylindrar... :)

Ja det är ju förstås lite knepigare att komma åt med en delad förgasare, men å andra sida så är det bara 1 förgasaren som du behöver felsöka. Jag brukar rengöra sätet som nålen tätar emot med en tops, bromsrengöring och tryckluft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Craycoat:

Ja det är ju förstås lite knepigare att komma åt med en delad förgasare, men å andra sida så är det bara 1 förgasaren som du behöver felsöka. Jag brukar rengöra sätet som nålen tätar emot med en tops, bromsrengöring och tryckluft.

Perfekt, ska prova det närmaste dagarna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nepp, mekade in mig till flottör och nål som såg bra ut, tvättade noga och motorn går lika som förut efter ihopskruvning. Lite trist, rädd för att det är verkstad i höst som gäller nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter nåt elektroniskt ovanpå förgasaren som styr en nål, nån som vet vad det är och om det är en misstänkt felkälla?

IMG_8379.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev johan44:

Det sitter nåt elektroniskt ovanpå förgasaren som styr en nål, nån som vet vad det är och om det är en misstänkt felkälla?

IMG_8379.JPG

Är det en termostat som styr primerfunktionen kanske!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jepp, verkar vara nån elektronisk choke som styrs på värme. En mek trodde det kund vara problemet, en annan mek sa att då skulle motorn börja bluddra och så småningom kanske stanna när blandningen blir för fet och som det är nu så håller motorn sin höga tomgång hur länge som helst som det verkar... Kollade och delen kostar 2700, bra kilopris...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev johan44:

jepp, verkar vara nån elektronisk choke som styrs på värme. En mek trodde det kund vara problemet, en annan mek sa att då skulle motorn börja bluddra och så småningom kanske stanna när blandningen blir för fet och som det är nu så håller motorn sin höga tomgång hur länge som helst som det verkar... Kollade och delen kostar 2700, bra kilopris...

Prova kör motorn utan den och se om det blir någon skillnad. Du kanske måste varmköra motorn först innan du tar bort den, annars kanske den blir svårstartad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårstartad, baktände lite innan den stabiliserade sig på samma höga varv. Ringde en ny marina (MTO) och det var ok att komma förbi imorrn! Jag var inställd på att nästa verkstadstid skulle vara i september... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev johan44:

Lite svårstartad, baktände lite innan den stabiliserade sig på samma höga varv. Ringde en ny marina (MTO) och det var ok att komma förbi imorrn! Jag var inställd på att nästa verkstadstid skulle vara i september... :)

ok skriv gärna och meddela vad de hittar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar tidigare. Verkstaden dömde ut förgasaren och beställde ny vilket har tagit tid. Nu råkade jag passera marinan när min båt var under arbete och nu läcker det olja. Vattnet i provkörningstunnan var täckt av gråsvart guck, nåt allvarligt som jag inte tror var trasigt tidigare har gått sönder. Är det nån som har erfarenhet av att ev nya saker gått sönder under verkstadsbesök och hur har det hanterats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...