Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Niko_okin

Oljetryckslampan lyser men oljetrycksmätaren visar bra tryck.

Rekommendera Poster

Precis som titeln, oljetryckslampan lyser men oljetrycksmätaren visar nästan 4 kg/cm².

Konstigt... Vågar jag köra? Vad gör att lampan lyser även om mätaren visar att det är ett bra tryck?🤔🤣

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor, och vad är det för oljetrycksgivare? Har du kollat oljenivån med stickan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oljelampan och oljetrycksmätaren går nästan alltid på olika givare. Lampans givare är en simpel tryckvakt som sluter till jord/gods/minus under ett visst tryck (ofta 0,3 eller 0,5). Mätarens givare brukar ha ett membran med mothållsfjäder och varierar resistansen mot samma jord/minus/gods som funktion av oljetrycket.

Först - när du vrider om nyckeln men innan du startar, visar mätaren då 0 ?  Och när du startar så börjar nålen stiga efter någon eller några sekunder och stannar på minst ett par kg ?  I så fall verkar den mätaren/givaren fungera och du HAR tryck.

Om den inte börjar på 0 (eller i närheten av) och sedan ökar enligt ovan skulle jag däremot inte lita på mätaren.

Lampans givare kan ha gått åt skogen. Eller ännu vanligare - att lampans kabel går mot gods någonstans och ger kopplingen til jord/minus som tänder lampan permanent, ovasett vad givaren säger. Så kolla om lampan slutar lysa om du drar ur kabeln på lampans givare på motorn. Lyser den fortfarande då, får du följa kabeln mot lampan och leta skador.

Men som sagt - det underlättar om du ger oss lite mer info (t ex motortyp o.s.v.)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla! Tack för input! Det är världens slitstarkare motor, en Perkins 4.107.B)

Efter att ha testat starta igen och varva motorn några gånger så slocknade lampan.:D Mätaren är lite optimistisk tror jag, för den 'pumpas' upp till ca. 3.7 kg när jag startar och varvar jag så går den upp på ca. 3.9 kg och stannar där. Så även när jag går ner i varv eller på tomgång så ligger den kvar på 3.9 kg. Den är nere på 0 kg igen när jag stannar motorn. 

Jag kollade också oljestickan, den var lite låg men fortfarande över mini strecket(Jag ska fylla på när affärerna öppnar efter helgen).

Vi körde drygt två sjömil och tempen gick upp normalt och låg bra till på ungefär 85°c.

Motorn har inte gått på nästan två år men efter många startförsök och en hel del startspray så går nu motorn bättre än vad den gjorde då.:lol: Det är lite tickande så jag ska ställa ventilerna, måste skaffa mig ett bladmått först bara.

Tack ändå och trevlig midsommar!:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...