Giffen 0 Postad 26 Juni , 2021 Nyinköpt garmin echomap uhd 62cv, utan sjökort. Vi åker mestadels på Mälaren men skulle vilja ha kort som sträcker sig till Åland. Hur/var hittar jag såna kort för en överkomlig peng. Båten som plottern sitter i är en Sundancer 260 ( Sea Ray) 🙀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Juni , 2021 (redigerade) Om du tänkte piratkopierat så funkar inte det. Antingen går du in på Garmin och laddar ner och betalar för det eller köper en färdigt kort. https://www.seasea.se/g3-046r-hd-malmö-öregrund https://www.garmin.com/sv-SE/marinechart-mappurchase/ https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/8814 Redigerad 26 Juni , 2021 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Giffen 0 Postad 26 Juni , 2021 Tusen tack för svar. Nja pirata hade jag inte tänkt mig. Bara hitta ett vettigt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Giffen: Tusen tack för svar. Nja pirata hade jag inte tänkt mig. Bara hitta ett vettigt pris. Finns inga vettiga priser på digitala sjökort. Jag anser att Garmins system och sjökort är sämst, jag har haft ett flertal Garmin. Jag har dock kvar en liten handhållen Colorado 300 där jag hänger den i bommen på min jolle. Annars är B&G (Simrad) ett bra val då de använder Navionics och Hydrographica i sina plottrar. Jag kör med en Vulcan 7 som jag är helnöjd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 26 Juni , 2021 (redigerade) - Förstår inte vad som inte är bra med Garmin. Haft detta i fjorton år på sjön. Och ca 20 år i friluftsliv, jakt mm, på land. Så snälla, öppna en ny värld för mig, Ni som vet bättre. - Nåväl, köpte en 92 Sv och en frammåtseende givare PS51-TH, som jag nu är mycket nöjd med. - Ville ha Hydrographicas kort, nu när det blev tillgängligt digitalt i mina, farvatten. Kontaktade Supporten. Inga som helst problem att ladda ned. Dessutom gratis inom ett år från inköp av ny plotter, därefter halva nypriset. Troligen måste du då köpt sjökortet i samband med plottern. Ditt eget val vid köp. Korten är inte gratis. - Nåväl min plotters mjukvara uppdaterade jag första gången direkt efter köp för nu drygt ett år sedan. Ytterligare en uppdatering krävdes i våras, för att plottern skulle kunna hantera Hydrographicas sjökort (över bl a många naturhamnar, klubbhamnar och gästhamnar i t ex Vänern.) Inga problem, bara jag som inte är datanörd. Men med god hjälp från Supporten... Tar mig en två veckors tur, och då är jag glad för exakta 2-meters kurvor och mycket annat, som tidigare var okänt för mig. - Så vad är dåligt med den plotter jag har? Ja, möjligen priset. Och en liten tröghet har märkts, när skutan ligger för ankare och flyttar sig låt säga 5 meter i snigelfart. Då stämmer inte riktningen på skutan.... Men detta, överlever jag. (I samband med köp av plotter, sjökort och givare, så registrerades prylarna, ungefär som VIN-nummer på bil. Detta användes senare vid bl a uppdatering. Frågade just detta när jag hämtade hem uppdateringarna. Vete tusan hur det funkar vid köp i andra hand. ) Redigerad 26 Juni , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser