Anton123 0 Postad 24 Juni , 2021 (redigerade) Tjena, Precis köpt en båt med en Yamaha vars växelhus ser ut som på bild. Gör detta något mer än att det ser fult ut? Menar då att det ser ut som någon brutit och svetsat så att ytan mellan växelhus/midpartiet är ojämn och inte sluter tätt. Annan fråga, hur viktigt är det med jämn kompression och hur mycket får det diffa? Gäller fyrtakt yamaha 40 Tack och bock! Redigerad 24 Juni , 2021 av Anton123 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 24 Juni , 2021 6 timmar sedan skrev Anton123: Tjena, Precis köpt en båt med en Yamaha vars växelhus ser ut som på bild. Gör detta något mer än att det ser fult ut? Menar då att det ser ut som någon brutit och svetsat så att ytan mellan växelhus/midpartiet är ojämn och inte sluter tätt. Annan fråga, hur viktigt är det med jämn kompression och hur mycket får det diffa? Gäller fyrtakt yamaha 40 Tack och bock! Brukar bli sådär om man inte lossar den sista skruven som brukar sitta under trimfenan/anoden innan man börjar bryta och bruka våld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 Juni , 2021 Precis... Ser ut som ett klassiskt fall av hobbymek. Jag har själv aldrig sett ett Yamahahus som suttit fast. Om man byter impeller senast var 3e år som man bör och har koll på anoderna så brukar det sällan vara några problem. Växelhuset fungerar säkert, men jag skulle vara skeptisk till hur övrigt underhåll utförts med tanke på hur det här impellerbytet gått till. Kompressionen skall helst ligga inom 5%, men absolut inom 10%. Vad har du för siffror? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton123 0 Postad 25 Juni , 2021 12 hours ago, Rascal said: Brukar bli sådär om man inte lossar den sista skruven som brukar sitta under trimfenan/anoden innan man börjar bryta och bruka våld. Ja, ser ut som någon blivit less och tagit till alla verktyg tillgängliga… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton123 0 Postad 25 Juni , 2021 1 hour ago, Mange249 said: Precis... Ser ut som ett klassiskt fall av hobbymek. Jag har själv aldrig sett ett Yamahahus som suttit fast. Om man byter impeller senast var 3e år som man bör och har koll på anoderna så brukar det sällan vara några problem. Växelhuset fungerar säkert, men jag skulle vara skeptisk till hur övrigt underhåll utförts med tanke på hur det här impellerbytet gått till. Kompressionen skall helst ligga inom 5%, men absolut inom 10%. Vad har du för siffror? Okej, ja växel gick i och så men alltid varit fundersam med vatten inne utanför pumphuset, men lite vatten blir de ju alltid förstås.. jag fick 130 på översta och 180 på mitten, dock med en gummikon koppling på komptestarn, så är ju inte helt säker på hur korrekt det blev. Nedersta fick jag inte dit komptestarn på alls, måste fixa rätt munstycke och skruva dit för att se. motorn går dock ok tycker ja på tomgång, men dör vid gaspådrag så ska kolla förgasarna. men 5-10% inom varandra ser nog mörkt ut, är det ojämn gång symtom man råkar ut för med för olika komp mellan cylindrarna eller? tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Juni , 2021 (redigerade) - Varm motor - Ta ur alla stift - Aktivera säkerhetsbrytaren -Full gas - Kör startmotorn tilltryckt inte stiger mer - Minsta läckage så får du felaktiga värden Redigerad 25 Juni , 2021 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton123 0 Postad 27 Juni , 2021 On 6/25/2021 at 12:06 PM, guestsson said: - Varm motor - Ta ur alla stift - Aktivera säkerhetsbrytaren -Full gas - Kör startmotorn tilltryckt inte stiger mer - Minsta läckage så får du felaktiga värden Blir att försöka igen när jag fått tag på rätt munstycke för komptestaren. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser