Gå till innehåll
tisdag 08 oktober 2024
Anton123

Misshandlat växelhus

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena,

 

Precis köpt en båt med en Yamaha vars växelhus ser ut som på bild. Gör detta något mer än att det ser fult ut? Menar då att det ser ut som någon brutit och svetsat så att ytan mellan växelhus/midpartiet är ojämn och inte sluter tätt.

 

Annan fråga, hur viktigt är det med jämn kompression och hur mycket får det diffa? Gäller fyrtakt yamaha 40

 

Tack och bock!

 

image.png.5dffd16edd796d52779d7c500ea5fe79.pngimage.png.6aa8e1fa915f70746c76700c3b43704d.png

 

Redigerad av Anton123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Anton123:

Tjena,

 

Precis köpt en båt med en Yamaha vars växelhus ser ut som på bild. Gör detta något mer än att det ser fult ut? Menar då att det ser ut som någon brutit och svetsat så att ytan mellan växelhus/midpartiet är ojämn och inte sluter tätt.

 

Annan fråga, hur viktigt är det med jämn kompression och hur mycket får det diffa? Gäller fyrtakt yamaha 40

 

Tack och bock!

 

image.png.5dffd16edd796d52779d7c500ea5fe79.pngimage.png.6aa8e1fa915f70746c76700c3b43704d.png

 

Brukar bli sådär om man inte lossar den sista skruven som brukar sitta under trimfenan/anoden innan man börjar bryta och bruka våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis...

 

Ser ut som ett klassiskt fall av hobbymek. Jag har själv aldrig sett ett Yamahahus som suttit fast. Om man byter impeller senast var 3e år som man bör  och har koll på anoderna så brukar det sällan vara några problem.

 

Växelhuset fungerar säkert, men jag skulle vara skeptisk till hur övrigt underhåll utförts med tanke på hur det här impellerbytet gått till.

 

Kompressionen skall helst ligga inom 5%, men absolut inom 10%. Vad har du för siffror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Rascal said:

Brukar bli sådär om man inte lossar den sista skruven som brukar sitta under trimfenan/anoden innan man börjar bryta och bruka våld.

Ja, ser ut som någon blivit less och tagit till alla verktyg tillgängliga…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Mange249 said:

Precis...

 

Ser ut som ett klassiskt fall av hobbymek. Jag har själv aldrig sett ett Yamahahus som suttit fast. Om man byter impeller senast var 3e år som man bör  och har koll på anoderna så brukar det sällan vara några problem.

 

Växelhuset fungerar säkert, men jag skulle vara skeptisk till hur övrigt underhåll utförts med tanke på hur det här impellerbytet gått till.

 

Kompressionen skall helst ligga inom 5%, men absolut inom 10%. Vad har du för siffror?

Okej, ja växel gick i och så men alltid varit fundersam med vatten inne utanför pumphuset, men lite vatten blir de ju alltid förstås..

 

jag fick 130 på översta och 180 på mitten, dock med en gummikon koppling på komptestarn, så är ju inte helt säker på hur korrekt det blev. Nedersta fick jag inte dit komptestarn på alls, måste fixa rätt munstycke och skruva dit för att se.

motorn går dock ok tycker ja på tomgång, men dör vid gaspådrag så ska kolla förgasarna.

men 5-10% inom varandra ser nog mörkt ut, är det ojämn gång symtom man råkar ut för med för olika komp mellan cylindrarna eller?

 

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

- Varm motor

- Ta ur alla stift

- Aktivera säkerhetsbrytaren

 -Full gas

- Kör startmotorn tilltryckt inte stiger mer

- Minsta läckage så får du felaktiga värden

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/25/2021 at 12:06 PM, guestsson said:

- Varm motor

- Ta ur alla stift

- Aktivera säkerhetsbrytaren

 -Full gas

- Kör startmotorn tilltryckt inte stiger mer

- Minsta läckage så får du felaktiga värden

Blir att försöka igen när jag fått tag på rätt munstycke för komptestaren.

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...