gonzo426 0 Postad 23 Juni , 2021 Hej, har en kabinbåt med AQ 130 ( Solex 44)/270 drev som stått några år. Senast den var igång blandades vatten i oljan och då byttes topplockspackningen, men problemet fortsatte. Motorn gick inte så bra så båten fick lämna på land. Nu har jag testat kompressionen med följande resultat (kall motor). Andra värdet med en skvätt olja i cylindern. Cylinder 1 5,5 ( 7,9 ) Cylinder 2 6,1 ( 8,3 ) Cylinder 3 5,0 ( 6,1 ) Cylinder 4 6,0 ( 9,5 ) Vore tacksam för råd vad ni tror felet är samt vad nästa åtgärd kunde vara. Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 23 Juni , 2021 Nu indikerar kompressionsprov att något är fel men kan vara värt att kolla så inte vattnet kommer från vattenpumpen. Är tätningar eller Axel sliten är det vanligt att vatten tar sig in den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonzo426 0 Postad 29 Juni , 2021 Vad betraktas som "normal" kompression när man testar en äldre kall motor som denna? För om kompressionen är allt för låg hjälper det ju inte bara med topplocksrenovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 29 Juni , 2021 bra med olja,kan öka rörligheten på kolvringarna. kör motorn liten stund,motion kan vara bra?med vatten till sjöpumpen lossa pumpen från motorn och titta på axeländen ingen vattendroppe får synas där =vatten i oljan . kompprov igen.. sen leakdown test googla:) lyssna efter ev läckage =förbränningen otät B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser