Gå till innehåll
lördag 21 december 2024

Rekommendera Poster

Hej,  har en kabinbåt med AQ 130 ( Solex 44)/270 drev som stått några år. Senast den var igång blandades vatten i oljan och då byttes topplockspackningen, men problemet fortsatte.

Motorn gick inte så bra så båten fick lämna på land. Nu har jag testat kompressionen med följande resultat (kall motor). Andra värdet med en skvätt olja i cylindern.

Cylinder 1 5,5  ( 7,9 )

Cylinder 2 6,1  ( 8,3 )

Cylinder 3 5,0  ( 6,1 )

Cylinder 4 6,0  ( 9,5 )

 

Vore tacksam för råd vad ni tror felet är samt vad nästa åtgärd kunde vara.

 

Mvh,

Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu indikerar kompressionsprov att något är fel men kan vara värt att kolla så inte vattnet kommer från vattenpumpen. Är tätningar eller Axel sliten är det vanligt att vatten tar sig in den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad betraktas som "normal" kompression när man testar en äldre kall motor som denna?

För om kompressionen är allt för låg hjälper det ju inte bara med topplocksrenovering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra med olja,kan öka rörligheten på kolvringarna. kör motorn liten stund,motion kan vara bra?med vatten till sjöpumpen 

lossa pumpen från motorn och titta på axeländen ingen vattendroppe får synas där =vatten i oljan .

kompprov igen..   sen leakdown test  googla:) lyssna efter ev läckage =förbränningen otät  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...