Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Trissorange

Uppspolad på klipporna

Rekommendera Poster

Var idag ute för att semestrade på Hjälmaren några dagar. När vi hade lagt till för natten vid en fin vik så kom det en stor lyxbåt förbi långt därute. En halvtimme senare så kom det jättevågor från båten som fullkomligt slungade vår båt med min flickvän upp på klipporna flera gånger. Vet inte vilka skador båten fått men den började läcka från kölbultarna. Vi tordes inte segla hem utan chockade så fick sjöräddningen assistera oss hem. Nu är frågan om man kan polisanmäla en sån där yuppie som drar fram innomskärs som en tsunami för det kommer att kosta att få min båt i segldugligt skick igen eller om man bara har den långa kampen med försäkringsbolagen framför sig???. Hur som helst är sommaren förstörd men det vore kul att veta hur andra löst sånna här saker tidigare och vart man kan vända sig för att rapportera dessa kriminella händelser.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag kan nog inte komma med nåt tips,,men jag lider med er,det är ju själva f-n att såna arroganta knösar drar fram i sina felkonstruerade miljonskepp,som de inte vet hur man handskas med,har sett många som tycker det är skitfränt att ha båtar som gör massa knop,för massor av pengar,men de åker i nån dj-la mellanfart o låter andra nästan slå runt i svallet de åstadkommer,dessa farkoster åker endast i sin rätta fart när tillräckligt många tittar på,,dj-ligt konstigt folk,,tycker jag,,,håller man ca:5 knop när det behövs,då ställer man inte till nåra problem,,arrogans håller inte på sjön,,man ser många som egentligen borde begripa bättre,,men men,,, Hoogan. :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SvenA

Tråkigt att läsa om er förstörda seglats. Hoppas att din flickvän inte blivit skrämd för segling. Det positiva är att såvitt jag förstått var det inga personskador, vilket lätt kan ske i sådana situationer. Skulle vilja ställa två frågor: -Vilka erfarenheter kan vi dra av det inträffade? - Vilka skador fick din båt? Lycka till. SvenA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Verkligen tråkigt när något som detta händer, helt ovanligt är det inte tyvärr. Men att få rätt mot ett annat flytetyg för att det dragit upp stora vågor är nästan helt omöjligt. Det kan ju hävdas att alla båtar skall framföras, och förtöjas, på sådant sätt att de skall kunna hantera stora vågor. (Inte så att jag sympatiserar med de som drar upp svall! tvärtom ...). För min del föreslår jag att du fixar din båt - det borde kunna att gå att göra själv: lyft, inspektera, kanske lossa kölbultarna och på med lite sikkaflex, dra bultarna lite lätt, låt stå över natten, slutdra. (skaffa riktiga fasta nycklar, med skiftnycklar slår du dig bara, och drar kanske sönder muttrarna). Är det en stor skada med tydliga sprickor - försäkringsbolag och varv. Vad kan man göra mot flåbusarna då? Tja, det går ju alltid att ta foton på dem när de drar fram, och så publicera på nätet. Till slut så kan det läcka fram till dem själva ... uthängda blir de iallafall. /Sailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Speed

Hej, problemet med många båtägare är att många ankrar upp mitt i farlederna sen står dom där o hötter med näven när man drar förbi...som man bäddar får man ligga så att säga...ser man exempelvis en Storebrobåt fara förbi långt där ute på sjön så vet man att snart kommer det ett ordentligt svall o då får man ju vara beredd o inte sitta här o gnälla om polisanmälningar bara för att man inte är rustad för situationen. nä...gilla läget innan ni ankrar upp...för jag slår inte av på takten i en farled bara för att just du hade tänkt att luncha eller sola just där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

IDIOT!!! Kommer du tillräckligt nära så har du ett par snygga blaffor med rosa och lila färgkulor på din farkost från mitt paintballgevär! Och skulle du komma i närheten av mitt dagliga jobb så kan du börja mäta ut för din träfrack! För då väjer jag inte. mhh/Wille mhh= med hatad hälsning

post-1958-1394234432,8008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrrmm....ligger faktiskt lite i det speed säger..och du chaffisen...är du så där korkad eller spelar du bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Även om man ligger i en farled och kör så kan man inte bete sig hur som helst, eller tycker du det Steve? Hur skulle du själv reagera om det var du som blev drabbad? Du kanske inte skulle komma på tanken att ligga i den där fina viken utan ha lagt dig någon annanstans. Tyvärr så är det ofta så (inte alltid) att dessa stora motorbåtar på <35 fot och däröver INTE tar speciellt stor hänsyn till mindre båtar utan de kör i slalom mellan både segelbåtar och även långsamma motorbåtar i just farleder. Det gäller ju att anpassa farten så man inte orsakar olyckor. Detta gäller ju både till sjöss och till landsvägs. Och vad det gäller min kompetens att framföra mitt arbetsfordon tror jag nog att det inte finns något att klaga på. Jag framför mitt arbetsredskap med den filosofin att alla medtrafikanter ÄR kompletta idioter tills de själva har bevisat motsatsen, därmed inte sagt att de inte beter sig som en mot nästa trafikant. Detta har klarat mig från incidenter i trafiken under 25 års yrkesutövande. Och att bli kallad för chaffis tycker jag är nervärderande, men det var kanske din mening? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att man kan eller ska bete sig hur som helst vare sig på sjön eller i trafiken. Däremot vet jag av egen erfarenhet att många lägger sig i farlederna o precis som speed skrev står o viftar med nävar eller ger en fingret ...vilket jag tycker är lika lustigt varje gång. Och oftast ger mig stor lust att åka förbi igen i riktigt sakta mak för allra bästa svall....lust alltså...inte samma sak som att jag gör det. Du tar upp trafiken oxå...hur du kör på sjön eller i trafiken, det gäller att läsa av trafiken såväl på land som i vatten , inget konstigt alls. Din kompetens att framföra dina fordon har jag inte en aning om...det finns pisshuvuden bland yrkeschaufförerna oxå, och jag har väl knappast ifrågsatt den heller.ta som exempel när stannade en taxichaffis sist vid obevakat övergångsställe?? jag har aldrig sett nån göra det ... Däremot undrade jag vad det var för en stolle som tar med sig paintballgevär ut på sjön för o skjuta på båtar som inte kör som som paintballgevärets ägare vill... och till sist...angående ordet chaffis...i mina trakter används det ordet vanligtvis på yrkeschaufförer så det behöver du inte ta åt dig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Bra, då är vi överens i en sak iallafall, och det är att det finns gott om pisshuvuden både till sjöss och till lands. Och som LasseP skriver så får jag nog hålla med att man efter att båten har passerat för en halvtimme sedan inte kan komma med några krav i en ev, rättsprocess. Men det gör ju inte skadan mindre för det. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chansen o vinna en sån process även om svallet kommit på 4 minuter måste anses som minimal ändå...tänk om man kunde stämma folk pga deras svall efter sina båtar...det vore ngt det....tror att chansen är bra mycket större att få en fälld dom för nån som skjuter paintball ute på sjön...och blir man fälld för såna brott så brukar ju även körkortsinnehavet ses över...då får du börja som cykelbud !! Ha en trevlig sommar i böljan blå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Inget fel på att cykla heller. Jag har tagit mig runt vättern 3 ggr. Och mitt tidigare inlägg med kulgeväret var mest som ett skämt, jag äger inget sådant, och anser nog den hobbyn som ett skämt i sig. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fisken

håller med föregående talare. hur skall den yrkesmässiga trafiken göra där blir det bra svall ibland nä se till att förtöja era båtar så ni slipper stora svall och vågor :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett vittne till händelsen men det finns fler som sett denna båt passera vid den tidpunkten vi låg förtöjda därute. Skulle bli förvånad om inte andra en vi drabbats av denna fartdåre för det måste finnas småbåtar samt bryggor som fått sig en törn med. Nej jag känner inte personen som körde fartyget som orsakade dessa vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi låg knappast mitt i farleden utan 3.6 sjömil från som fartyget färdades på. Fartyget var säkert upp mot 40-50m långt och gick med en uppskattning på 30 knop vilket vem som helst kan förstå att det är vanvettigt i en liten insjö eller inomskärs. Vi hade förtöjt efter konstens alla regler men sånna vågor som det fartyget framkallade finns det inget som står emot vilket säger en hel del om omfattningen. Det finns nått som heter att man skall framföra sitt fartyg med största hänsyn till andra vilket många lätt glömmer idag. Finns inget försvar till att finna rätt att köra med svall så master på segelbåtar slår i vatten ytan eller att människor riskerar att bli lämmlestade i under sin fritids sysselsättning pågrund utav att vissa tror man kan köra som man vill eller bete sig som man vill för man är på en sjö. Visst går det att polisanmäla missbrukare av den frihet vårt sjöliv ger oss flesta och även om det nu inte leder någonstans så syns det i statestiken så att det kommer nyare hårdare lagar tex som en visst typ av utbildning för att framföra sina fartyg på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tror min flickvän och jag är lika skärrade av händelsen och att framtiden får avgöra om vi törs övernatt på sjön igen. -Vilka erfarenheter kan vi dra av det inträffade? Erfarenheten vi kan dra av händelsen är den att man bör undvika att ligga fast förtöjd vid land när man befinner sig i oskyddad mot en farled och då menar jag även om man ligger på ett avstånd på 5 sjömil från farleden. - Vilka skador fick din båt? Som man ser nu så har kölen fått sig en rejäl törn så båten tar in vatten vid en kölbult. Sen har det blivit en spricka på ca 1m i skrovet, längs på babords sida vilket ännu inte läcker som tur är. Tror att när jag får båten på land att det kommer att visa sig fler skador dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga en sak,o det är att har man inte mer koll på sin förbannade farkost än man begriper när man sätter andra i trubbel,då är man kort sagt korkad,,visst ska man se till at förtöja så att man klarar en hel del,men att rusta sig för storm bara för att det finns kompletta idioter som inte vet vad de gör,det blir riktigt löjligt,,har man bråttom så kör hellre i 25 knop om sikten tillåter,,än att mölja dessa skepp i 10,då de orsakar ett helvetes svall,men 5knop är bra sjömansvett,om det finns folk i närheten av farled som ska fortsätta trivas med båtliv!!!! ,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det råder faktiskt fri hastighet i farlederna om inte annat anges i sjökortet. Det kan inte på något sätt vara lyxbåtens fel. Däremot anser jag att det är grovt försumligt att av dig att förtöja så dåligt att du blev uppsköljd på land. Hur hade du sätt på saken om det var en sjöräddningskryssare eller ett farttyg från kustbevakningen som gjorde svallet under en utryckning ? Skärp dig och lär dig förtöja i sjölä ! Det skall bli interesant att höra vad ditt försäkringsbolag har att säga om saken. /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra ide att publisera dessa fardårar på nätet. Ser ut som båten måste till ett varv för att fixas till för att skadorna verkar vara omfattande så jag skall kontakta försäkringsbolaget i morgon. Tack för bra information hur man kan fixa kölen själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är svårt att uppskatta hur lång tid det tog för vågorna från den där lyxkryssaren att nå oss. Men den passerade ca 3.6 sjömil från oss och kryssaren var ca 40-50 m lång, gick med en uppskattad hastighet av 30knop så vågorna som nådde oss var upp mot 1,5 m vilket ingen liten båt klarar av hur säkert förtöjd den än var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant,,jag har nog ändå en åsikt att man är ansvarig för det man åsamkar andra,,men farled behöver naturligtvis inte vara ´trånga passager som jag tänkte mig,,jag vidhåller ändå att man ska iakta andras säkerhet,men allting ska förståss sättas i sitt rätta perspektiv,,jaja,här sitter jag o tjattrar,men det verkar inte va nån som lyssnar,,,,,, Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SvenA

?-) Funderar på vågutbredningshastigheten i vatten? Avståndet är ju känt, 3.6 NM, så tiden från fartyget passerade tills vågen nådde fram går ju att räkna ut. Hur djupt var det där ni ankrat upp? Gissar att det var grunt, lite drygt en meter. Med våra kölar kan man ju gå in på grunt vatten, vilket brukar anses som en stor fördel. I ett sånt här fall är det dock ju en nackdel att ligga på grunt vatten när energin i vågorna träffar botten, bygger på höjden. SvenA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågutbredningshastighet,,,,,mmmmmmmm,,sjömansvett,,det är nog mer relevant att ha i åtanke,,hur faan kan man bara mölja fram o skita i andra,,o få respons från vissa så kallade båtmänniskor,nåt jag blir fruktansvärt uppretad på,är dessa djävla idioter som tycker att man får skylla sig själv om man inte står pall för deras fruktansvärt idiotiska framfart!!Har man aldrig fått lära sig att visa respekt för andras välbefinnande då har man fan i mej inte bland andra människor att göra,,,nu är jag rejält uppretad,, Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en god tanke att ta med sig. Kan vara idé för alla att ta med omgivande trafikmönster i ekvationen vid jakt på ankringplats. Jag lider med dig som fått skador på båten :cry: , men lite efterklok får man ju vara. Vilket inte rättfärdigar vissa stora båtägares beteende i en del lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har stort ansvar!!sov gott med era ankare,en lite irriterad hoogan.....!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Synd att du inte tog kort på fartdåren P-O. Då hade det varit enklare att hänga ut honom, även på nätet. Hoppas att båten inte tog för mycket stryk. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ännu ett bevis på mina tidigare kommentarer angående ägare av stora lyxbåtar. Stor båt - liten hjärna eller så har de kopplat ur hjärnan när de satt sig i båten. Men detta är tack och lov inte utmärkande för dessa båtägare. Vi måste komma ihåg att det endast är en bråkdel av dessa ägare som har fått .... i huvudet. Det är lätt att säga att man alltid skall stormförtöja. Men vem gör det när man lagt sig i en, vad man själv tror, skyddad vik. Det är bara att acceptera att dessa ....... finns och därmed agerare på lämpligt sätt. Ha en bra dag på sjön/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå svall så låg jag förra sommaren förtöjd några distans från Oxdjupet. Jag låg mot en brygga och superfärjorna passerade ca 500 m bakom aktern. Först ankrade jag med min 10 kg blyplätt men den draggade (eller slungades är en bättre beskrivning) som vore den en liten sten (först sugs vattnet ut från strand sedan kommer 1-2 m. vågor). Mitt Danforthankare däremot satt som gjutet i botten. Värst vågor gjorde en Cypernreggad lyxkryssare som kom på Sthlmsbesök. Lite tsunami var det över de vågorna... men ska du välja ett säkert ankare så rek. Danforth varmt! När man sedan drar upp gör det inget motstånd i vattnet. Genial konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...om man har stor båt är man dum i huvudet alltså...liten båt smart alltså... Du måste ha en jättestor båt då utgår jag ifrån? Du nämner att om man lagt sig i en skyddad vik och ändå får obehag...ja då har du väl inte läst av trafiken rätt.Det är väl mera brister i ens eget omdöme tycker jag. Simma lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jaa, hur var det nu snacket gick? Selco i fyra eller var det fem våningar med porrklubb på en av dom och allt annat som fick plats.?-) Då kan man prata om att man har en stor båt. Hur dumt låter inte det då? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...