Ullanboy 0 Postad 22 Juni , 2021 Hej! Har en mercruiser 3.0 96:a där jag inte får fram någon gnista till stiften. Tändspolen är hel för det är kollat, där kommer gnista från den. Då är jag inne på att det antingen är fördelaren eller tändmodulen. Finns det något sätt att mäta sig fram till detta ifall spolen är kass i fördelaren eller om det är tändmodulen. Vad ska Ohm värdet ligga på om man mäter och hur mäter jag. Tacksam för hjälp. mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 23 Juni , 2021 Får du gnista från tändspolen när du kör på starten? I så fall är det inget fel på tändmodulen. Antingen sitter felet i fördelarlocket, fördelararmen eller i tändkablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ullanboy 0 Postad 23 Juni , 2021 Nej vi fick ingen gnista i tändspolen när vi hade allt inkopplat, så fick plocka ner tändspolen och koppla upp den på mitt kontor med kablar och när jag va färdigkopplad och slog lite snabbt på minus polen på batteriet så kom där en fin gnista mellan trådarna. Gjorde sen lika dant fast på plats i båten, satte ett tändstift direkt från spolen med en tändhatt emellan och sedan satte jag en sladd på den kontakten som går in i tändmodulen, gjorde samma sak slog mot chassi och fick fin gnista på stiftet. Så spolen Levererar annars hade jag inte fått gnista. Men när alla är rätt i kopplad och jag håller ett tändstift från spolen mot chassi så får jag inte gnista. Så känns att någonstans vid tändmodul eller fördelaren är sönder. Vet dock inte hur jag kan testa vilket av de som är sönder. De är där jag stor stilla nu. Ganska dyrt att inhandla delar och så visar de sig att det inte är de ändå. mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser