Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Ullanboy

Mercruiser 3.0 alpha one ingen gnist

Rekommendera Poster

Hej!

Har en mercruiser 3.0 96:a där jag inte får fram någon gnista till stiften.

Tändspolen är hel för det är kollat, där kommer gnista från den. Då är jag inne på att det antingen är fördelaren eller tändmodulen. Finns det något sätt att mäta sig fram till detta ifall spolen är kass i fördelaren eller om det är tändmodulen. Vad ska Ohm värdet ligga på om man mäter och hur mäter jag. Tacksam för hjälp.

mvh Christoffer 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du gnista från tändspolen när du kör på starten? I så fall är det inget fel på tändmodulen. Antingen sitter felet i fördelarlocket, fördelararmen eller i tändkablarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej vi fick ingen gnista i tändspolen när vi hade allt inkopplat, så fick plocka ner tändspolen och koppla upp den på mitt kontor med kablar och när jag va färdigkopplad och slog lite snabbt på minus polen på batteriet så kom där en fin gnista mellan trådarna. Gjorde sen lika dant fast på plats i båten, satte ett tändstift direkt från spolen med en tändhatt emellan och sedan satte  jag en sladd på den kontakten som går in i tändmodulen, gjorde samma sak slog mot chassi och fick fin gnista på stiftet. Så spolen Levererar annars hade jag inte fått gnista. Men när alla är rätt i kopplad och jag håller ett tändstift från spolen mot chassi så får jag inte gnista. Så känns att någonstans vid tändmodul eller fördelaren är sönder. Vet dock inte hur jag kan testa vilket av de som är sönder. De är där jag stor stilla nu. Ganska dyrt att inhandla delar och så visar de sig att det inte är de ändå.

mvh Christoffer 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...