Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
ralle

Laddnings spänning utombordare

Rekommendera Poster

Laddningen la av på min Evinrude 70 hk -81, jag bytte likriktaren och det fungerade igen. Nu undrar jag, spänningen i båden har tidigare under drift legat på ca 15-16 volt, det gjorde den även i min gamla båt. Men nu efter byte av likriktare ligger den på ca 13,5 volt. Är det riktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 - 16 volt, detta var väl obeslastat, eller? Annars har du haft problem med att förbrukarna/lamprna gått på löpande band. 13,5 V är möjligen lite lågt ifall du mätte detta under samma omständigheter som dina tidigare mätningar. Personlige skulle jag föredra 13,5 V före 15 - 16 då batterierna kokar. Men som sagt, jag tvivlar något på dina tidigare mätningar. Jag har skrivit det tidigare och skriver det nu igen och kommer troligen att få på moppo för detta. Du får vara glad ifall du kommer upp till 14 V. Det är få som i verkligheten ligger över denna spänning. Vanligen brukar denna ligga kring 13,6 - 13,8 V. Batterierna blir inte mer än drygt halvladdade. Det finns linor om detta. Sätt upp en solpanel så slipper du tänka på tiondelar av volt./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spänningen låg tidigare på 15-16 volt, där är det ingen tvekan! Tyckte själv att det var mycket, men tänkte att det finns väl ingen reglering på dom här gamla utombordarna. Men antagligen var det väl något som inte var som det skulle då jag nu efter byte av likriktare inte kommer upp i detta, kommer nu upp i ca 14 volt efter lite körning. Lampor och sånt har alltid fungerat, däremot har jag pajat en säkring två gånger i en gps-mottagare... Kanske fungerar bättre nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...