Skarin 0 Postad 22 Juni , 2021 Renoverat min AQ270 med att renovera topp med nyinfrästa ventiler och nya packningar. Samtidigt fick drevet (dp290) nya bälgar och sjövattenslang samt nya drivknutar. Körde jungfruturen i söndags och allt gick perfekt tills jag hade kört på ca 3000 i ca 10 min. Tempen gick upp till över 100 gr och motorn hade spottat ur sig ca en halvliter olja på totalt 15 min. Lät motorn kallna och fyllde på ny olja(ca 0,5l) kylvatten (ca 4 liter). Bytte impeller (den gamla inget fel på vad jag kunde se men bytte ändå) och tog bort termostat för att få fritt flöde av kylvatten. Puttrade sen iväg på ca 1,500 varv i ca 30 min utan att värmen gick upp mer än till strax efter 80 gr. Gasade sista biten upp till ca 3-3,500 varv och samma fenomen igen. Spotta ur sig kylväska och olja och blev tokvarm. Jag har kollat kylslang från sjösidan och den är ok som jag kan se och det kommer sjövatten till filtret som man kan se på filmen. Jag kan inte hitta någon uppenbar plats där det läcker olja men det verkar inte vara topplockspackningen då det är torrt på sidorna av topplocken. Kan det vara dålig vattenpump som är orsaken till överhettning? Jag hoppas att någon har några tips som jag kan använda för vidare felsökning. Tack på förhand. //Peter IMG_6314.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 23 Juni , 2021 Det ser ut som det bubblar i sjövattenfiltret. Verkar suga luft någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 23 Juni , 2021 (redigerade) Om det bubblar i filtret, så som Rollen skriver, den suger luft. Det är inte så att locket till filtret inte är 100:a tätt. Ta bort filtret och testa utan. Annars så är ju det klassiska med varmgång i när båten kommer upp i plan, slangen eller stosen mellan drev o sköld. Du har ju bytt slangen men hur var stosen på drevet. Och fick du det rätt vid montering. Redigerad 23 Juni , 2021 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skarin 0 Postad 23 Juni , 2021 ”Stosen”, är det den lilla änden i alu som sitter på drevet? Jag har bytt den till en ny (om det är den du menar) Kan det vara så att oringen på filtret är otät så att det drar tjuvluft? några idéer var oljan kan pysa ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 23 Juni , 2021 Om det kommer in luft så borde ju det felet finnas före vattenpumpen, annars så skulle det trycka ut vatten någonstans efter pumpen, inte kunna suga in luft där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 490 Postad 23 Juni , 2021 Att tempen går upp i 80 grader med termostaten urplockad är ju inte bra. Tät värmeväxlare eller för dåligt sjövattenflöde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skarin 0 Postad 24 Juni , 2021 ”Stosen”, är det den lilla änden i alu som sitter på drevet? Jag har bytt den till en ny (om det är den du menar) Kan det vara så att oringen på filtret är otät så att det drar tjuvluft? några idéer var oljan kan pysa ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 24 Juni , 2021 Ja det är slanganslutningen på drevet. Fick du tätt mellan insug och motorblock i fram o bakkant. Ska tätas med en tjock sträng packningssilicon. I en del packningssatser följer det med små korkpackningar för detta, fungerar inte läckaget kommer som ett brev på posten. Hur mår avgasdelerna? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skarin 0 Postad 4 Juli , 2021 Har efter midsommarhelgen kunnat tagit tag i överhettningsproblemet med min motor. -säkerställde att det inte var någon tjuvluft vid insug på sjövattensidan och det är god cirkulation på vattnet och limporna kyls bra under gång. Jag kan lägga handen på dem efter 15 min gång på 1-2000 rpm. - efter ca 15 min gång så går tempen upp så den närmar sig kokpunkten enl mätare. Detta med urtagen termostat. slang till termostat är så varm så att det inte går att ta på den men slangar till sjövattensida är ljumma. -Är det vattenpumpen som inte cirkulerar kylvattnet? Hur testar jag det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser