stbe03 0 Postad 22 Juni , 2021 Hej Har en Mercruser 7.4 MPI med slutet system och den drar lite glykol, jag får fylla på expansions kärlet då det sjunker något där inte mycket men fyller på några ggr per år Hade efter vintern fått in glykol i en cylinder så tömde genom att skruva loss stift och dra runt manuellt och sedan haft koll och ej sett någon ytterligare vätska i cylindern så verkar inte komma in någon störee mängd iallfall inte komma in nån större mängd iallafall. Ser inge läckage runt om och Oljan är OK så ser inte ut som det kommer där. Kompprov gjort och visar topp värden så verkar inte vara topplockspackningen heller, "bubbeltest" gjort med motorn startad och glykol locket öppnat och ingen luft ser ut att komma där. En gissning är någon packning mellan raisers, knä & limpa Hur allvarligt kan man gissa att det är att fortsätta åka med lite glykol åtgång tills hösten för att riva o försöka lista ut vart läckaget finns, eller borde man ta upp båten direkt och försöka åtgärda, har inget lätt sätt att ta upp båten dock kommer kosta minst 3500kr för bara detta Någon som har nåt tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 Juni , 2021 Jag hade motsvarande problem på min Mercruiser 3.0. På den var det en spricka i toppen. Det brukar synas på tändstiftet i den cylinder som "bränner" kylvätska. Tändstiftet är helt rent. Inte svart och inte brunt utan helt rent som om det var nytt. Kylvätska som försvinner kan givetvis bero på en intern läcka i värmeväxlaren men då hamnar det inget i cylindrarna... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 22 Juni , 2021 Det är nog en pora mellan vattenkanal och föbränningsrum. Det behöver inte betyda att den sträcker sig till oljekanal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stbe03 0 Postad 22 Juni , 2021 Skall åka ned imorgon o kolla stiften Men mecken jag varit kontakt med sade att det skulle märkas på komptest samt "bubbel" testet om det var topplocket eller spricka i blocket. Han gissar på Packning limpa, knä, raisers att det sipprar in därifrån ner i limpan o in i cylindern Men får ta upp den och skruva bort knän och raisers o kika på det då den kan ta skada om det pågår för länge fick jag höra så lika bra att köra på en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 26 Juni , 2021 (redigerade) 2021-06-22 vid 21:31 skrev stbe03: Skall åka ned imorgon o kolla stiften Men mecken jag varit kontakt med sade att det skulle märkas på komptest samt "bubbel" testet om det var topplocket eller spricka i blocket. Han gissar på Packning limpa, knä, raisers att det sipprar in därifrån ner i limpan o in i cylindern Men får ta upp den och skruva bort knän och raisers o kika på det då den kan ta skada om det pågår för länge fick jag höra så lika bra att köra på en gång Är det helsystem, dvs avgasdelarna att också är glykolkylda? Det skulle ju kunna förklara saken. Isåfall borde dessa delade inte rosta bort men packningarna kan ju vara en bov i dramat likväl som sprickor i dessa delar. att demontera limpor och knän för att kontrollera brukar inte vara nån jätteoperation men det beror såklart på hur lätt du har att komma åt i motorrummet. Redigerad 26 Juni , 2021 av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser