Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
stbe03

Mercruiser 7.4 MPI Drar lite glykol

Rekommendera Poster

Hej

Har en Mercruser 7.4 MPI med slutet system och den drar lite glykol, jag får fylla på expansions kärlet då det sjunker något där inte mycket men fyller på några ggr per år
Hade efter vintern fått in glykol i en cylinder så tömde genom att skruva loss stift och dra runt manuellt och sedan haft koll och ej sett någon ytterligare vätska i cylindern så verkar inte komma in någon störee mängd iallfall inte komma in nån större mängd iallafall.

Ser inge läckage runt om och Oljan är OK så ser inte ut som det kommer där.
Kompprov gjort och visar topp värden så verkar inte vara topplockspackningen heller, "bubbeltest" gjort med motorn startad och glykol locket öppnat och ingen  luft ser ut att komma där.
En gissning är någon packning mellan raisers, knä & limpa
Hur allvarligt kan man gissa att det är att fortsätta åka med lite glykol åtgång tills hösten för att riva o försöka lista ut vart läckaget finns, eller borde man ta upp båten direkt och försöka åtgärda, har inget lätt sätt att ta upp båten dock kommer kosta minst 3500kr för bara detta

Någon som har nåt tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade motsvarande problem på min Mercruiser 3.0. På den var det en spricka i toppen.

 

Det brukar synas på tändstiftet i den  cylinder som "bränner" kylvätska. Tändstiftet är helt rent. Inte svart och inte brunt utan helt rent som om det var nytt. 

 

Kylvätska som försvinner kan givetvis bero på en intern läcka i värmeväxlaren men då hamnar det inget i cylindrarna...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  är nog en pora mellan vattenkanal och föbränningsrum.

Det behöver inte betyda att den sträcker sig till oljekanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall åka ned imorgon o kolla stiften
Men mecken jag varit kontakt med sade att det skulle märkas på komptest samt "bubbel" testet om det var topplocket eller spricka i blocket.
Han gissar på Packning limpa, knä, raisers att det sipprar in därifrån ner i limpan o in i cylindern 
Men får ta upp den och skruva bort knän och raisers o kika på det då den kan ta skada om det pågår för länge fick jag höra så lika bra att köra på en gång
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-06-22 vid 21:31 skrev stbe03:

Skall åka ned imorgon o kolla stiften
Men mecken jag varit kontakt med sade att det skulle märkas på komptest samt "bubbel" testet om det var topplocket eller spricka i blocket.
Han gissar på Packning limpa, knä, raisers att det sipprar in därifrån ner i limpan o in i cylindern 
Men får ta upp den och skruva bort knän och raisers o kika på det då den kan ta skada om det pågår för länge fick jag höra så lika bra att köra på en gång
 

Är det helsystem, dvs avgasdelarna att också är glykolkylda? Det skulle ju kunna förklara saken. Isåfall borde dessa delade inte rosta bort men packningarna kan ju vara en bov i dramat likväl som sprickor i dessa delar.

 

att demontera limpor och knän för att kontrollera brukar inte vara nån jätteoperation men det beror såklart på hur lätt du har att komma åt i motorrummet.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...