Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
itzhyxithyl

Laga Gelcoat, behöver hjälp.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

Jag behöver hjälp med att laga gelcoat, har lagt på gelcoatspackel med det blev inte bra, kan någon förklara för mig vad jag behöver göra, är det topcoat jag lägger på och sen slipar? Här är några bilder. 

När använder man gelcoatspackel, gelcoat, topcoat, vad är skillnaden? 

20210620_154648.jpg

20210620_154623.jpg

20210620_154351.jpg

Redigerad av itzhyxithyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga VAD på bilderna det är du åtgärdat. På en del båtar ser det alltid ut så, en del vill inte se en repa...

Gelcoatspackel behöver normalt bara blandas med härdare. Funkar bra att fixa småskavanker, men du måste naturligtvis först ta bort allt löst, avfetta, och sedan när det är genomhärdat slipa och sedan polera och putsa.

Ju jämnare och snyggare du lägger på spacklet, desto mindre efterarbete med slipning blir det. Precis som du skulle lagat en rostskada på en bil, för att sedan lacka. Fast med den skillnaden att du inte kan dölja dina misstag med sista lacklagret....

Är det en liten skada tar jag själv ofta Topcoat (Gelcoat + vaxlösning) och penslar i, ungefär som man lagar stenskott. Beror också på skadans läge, visserligen fyller det bra men rinner gärna iväg lätt också (konsistens som vaniljsås).

Topcoat är vanlig gelcoat med en vaxlösning. Gelcoat härdar nämligen inte ordentligt vid kontakt med luft, vilket innebär att ytan blir lite kladdig om man inte tar hänsyn till det. Inga problem när man plastar i form (då den ju stängs in) men vid lagningar behöver man antingen täcka lagningen eller blanda i vaxlösning (så det blir s.k. Topcoat). Vaxet flyter ut på ytan och lägger sig som ett isolerande skikt (oftast i alla fall 😉). Men skall man plasta vidare på detta eller lägga ett lager till - glöm inte avfetta med aceton först så vaxhinnan försvinner.

(Finns någon gammal tråd där det sägs att vaxet i Topcoat gör att det blir glansigt, men det är alltså nonsens)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bra instruktioner på Youtube. Jag har lagat skador och skruvhål ovanför vattenlinjen bara med gelcoatspackel. Blir riktigt bra om man får tag i rätt färgnyans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag använder ofta genomskinlig packtejp över reparationen så att den blir slät och följer formen där skadan är.

Efter lite träning blir många lagningar färdiga direkt utan våtslipning och polering.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...