CaptainKongo 84 Postad 20 Juni , 2021 (redigerade) Motorn, en VP D2-55, har blivit svårstartad. Vi bytte samtliga spridare och efter det startade den som vanligt igen. Efter 1 vecka var den svårstartad igen. Upptäckte då att en av de bytta spridarna läckte diesel. Mekanikern hade inte bytt ut kopparbrickorna när han bytte spridare. Nya kopparbrickor fick stop på läckage. Motor fortfarande svårstartad dock. Öppnar jag luftskruven och handpumpar fram bränsle tar det ett tag innan bränsle kommer. Dvs känns som om bränslet rinner tillbaka till tanken och gör motorn svårstartad. Skruvade ur luftskruven helt och tittade ned, inte mkt diesel i. När motorn väl startat går den perfekt. Går även att starta upp den direkt efter att man stängt av den. Står den ett dygn är den svårstartad igen. Vad kan göra motorn svårstartad? Kan det vara bränslepumpen som måste bytas? Något man ska tänka på vid byte av pump? Kan en backventil på bränsleslangen göra susen? Var ska den isf monteras? Nära bränslepumpen? Innan vattenavskiljarfiltret? Efter vattenavskiljarfiltret? Glödstiften är ok. Luftar jag motorn, dvs pumpar fram diesel med handpumpen startar alltid motorn Tacksam för idéer på vad som kan vara fel. Redigerad 20 Juni , 2021 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 58 Postad 21 Juni , 2021 Låter som det läcker in luft någonstans. Misstänker att du även bytt bränslefilter och förfilter, kolla dessa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 2 September , 2021 Hur gick det med felsökningen? Alltid nyttigt med att lära sig mer om D2-55 som sitter i båten. På vår motor fungerade inte glödstiften då vi köpte båten (upptäckte jag efteråt). Står på att göra listan men inte akut då motorn startat under våra 4 år utan glödstart (vi vinterseglar inte). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser