Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Pentagram

Axel slirar på backslag, omöjligt snurra propellern

Rekommendera Poster

Hejhej!

Jag har en båt med raka axlar.  När jag skulle lägga ut från bryggan dunkade det till inifrån motorrummet, sen tappade jag plötsligt drivkraft i styrbord maskin. Trodde propellern hoppat av.
Dök ner och allt såg normalt ut. Propellern hade inga hack, axeln såg genom cyklopet rak ut. Däremot gick inte propellern att rotera. Babord propeller snurrade däremot fint.


Tillbaka i motorrummet startade vi upp och la i backen. Backslaget snurrar och det rasslar😰, men axeln står blickstilla😱. Vad ska man säga? Sommaren över innan den ens börjat?
 
Någon som har några teorier kring vad som hänt? Eller vad jag skall testa härnäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Pentagram:

Hejhej!

Jag har en båt med raka axlar.  När jag skulle lägga ut från bryggan dunkade det till inifrån motorrummet, sen tappade jag plötsligt drivkraft i styrbord maskin. Trodde propellern hoppat av.
Dök ner och allt såg normalt ut. Propellern hade inga hack, axeln såg genom cyklopet rak ut. Däremot gick inte propellern att rotera. Babord propeller snurrade däremot fint.


Tillbaka i motorrummet startade vi upp och la i backen. Backslaget snurrar och det rasslar😰, men axeln står blickstilla😱. Vad ska man säga? Sommaren över innan den ens börjat?
 
Någon som har några teorier kring vad som hänt? Eller vad jag skall testa härnäst?

Axeln är fast, klämkopplingen efter backslaget har släppt. Denna klämkoppling svarvar nu axeln om du fortsätter.
 

Sannolikt ett stävlager eller om du har lagerbockar, så är det ett av dessa lager som skurit.

Hursomhelst måste du ta upp båten för att kunna åtgärda detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda nyheter!

Satt ingen klämkoppling på denna. Istället används en låssprint i fjäderstål för att förhindra axiell förflyttning. Den hade smulats sönder. Kanske har någon försökt banka av propellern och stålet har spruckit. När jag la i backen just denna dag drogs iaf axeln ur kopplingen (händer ju bara när man backar). Klonket från motorrummet var förmodligen "interaktion" mellan kil, axel och backslag innan axeln släppte.

 

När "flänsskåran" i axeln åkte in i packboxen så fastnade axeln. Den gick dock att rubba.

 

Efter några svettiga dyk lyckades vi justera axeln, få av kopplingen, knacka ur sprinten, trycka in axeln, skjuta in en M8 med nylongänga i sprinthålet. Sen var det bara tuta och köra!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentagram:

Goda nyheter!

Satt ingen klämkoppling på denna. Istället används en låssprint i fjäderstål för att förhindra axiell förflyttning. Den hade smulats sönder. Kanske har någon försökt banka av propellern och stålet har spruckit. När jag la i backen just denna dag drogs iaf axeln ur kopplingen (händer ju bara när man backar). Klonket från motorrummet var förmodligen "interaktion" mellan kil, axel och backslag innan axeln släppte.

 

När "flänsskåran" i axeln åkte in i packboxen så fastnade axeln. Den gick dock att rubba.

 

Efter några svettiga dyk lyckades vi justera axeln, få av kopplingen, knacka ur sprinten, trycka in axeln, skjuta in en M8 med nylongänga i sprinthålet. Sen var det bara tuta och köra!

Vad bra, det lät först som om det skulle bli en dyr reparation med torrsättning, och du hade varit utan båt i några veckor, i bästa fall. Vad kostade M8 skruven med låsmutter, 20 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...