Pentagram 2 Postad 20 Juni , 2021 Hejhej! Jag har en båt med raka axlar. När jag skulle lägga ut från bryggan dunkade det till inifrån motorrummet, sen tappade jag plötsligt drivkraft i styrbord maskin. Trodde propellern hoppat av. Dök ner och allt såg normalt ut. Propellern hade inga hack, axeln såg genom cyklopet rak ut. Däremot gick inte propellern att rotera. Babord propeller snurrade däremot fint. Tillbaka i motorrummet startade vi upp och la i backen. Backslaget snurrar och det rasslar😰, men axeln står blickstilla😱. Vad ska man säga? Sommaren över innan den ens börjat? Någon som har några teorier kring vad som hänt? Eller vad jag skall testa härnäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 20 Juni , 2021 47 minuter sedan skrev Pentagram: Hejhej! Jag har en båt med raka axlar. När jag skulle lägga ut från bryggan dunkade det till inifrån motorrummet, sen tappade jag plötsligt drivkraft i styrbord maskin. Trodde propellern hoppat av. Dök ner och allt såg normalt ut. Propellern hade inga hack, axeln såg genom cyklopet rak ut. Däremot gick inte propellern att rotera. Babord propeller snurrade däremot fint. Tillbaka i motorrummet startade vi upp och la i backen. Backslaget snurrar och det rasslar😰, men axeln står blickstilla😱. Vad ska man säga? Sommaren över innan den ens börjat? Någon som har några teorier kring vad som hänt? Eller vad jag skall testa härnäst? Axeln är fast, klämkopplingen efter backslaget har släppt. Denna klämkoppling svarvar nu axeln om du fortsätter. Sannolikt ett stävlager eller om du har lagerbockar, så är det ett av dessa lager som skurit. Hursomhelst måste du ta upp båten för att kunna åtgärda detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentagram 2 Postad 22 Juni , 2021 Goda nyheter! Satt ingen klämkoppling på denna. Istället används en låssprint i fjäderstål för att förhindra axiell förflyttning. Den hade smulats sönder. Kanske har någon försökt banka av propellern och stålet har spruckit. När jag la i backen just denna dag drogs iaf axeln ur kopplingen (händer ju bara när man backar). Klonket från motorrummet var förmodligen "interaktion" mellan kil, axel och backslag innan axeln släppte. När "flänsskåran" i axeln åkte in i packboxen så fastnade axeln. Den gick dock att rubba. Efter några svettiga dyk lyckades vi justera axeln, få av kopplingen, knacka ur sprinten, trycka in axeln, skjuta in en M8 med nylongänga i sprinthålet. Sen var det bara tuta och köra! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 22 Juni , 2021 3 timmar sedan skrev Pentagram: Goda nyheter! Satt ingen klämkoppling på denna. Istället används en låssprint i fjäderstål för att förhindra axiell förflyttning. Den hade smulats sönder. Kanske har någon försökt banka av propellern och stålet har spruckit. När jag la i backen just denna dag drogs iaf axeln ur kopplingen (händer ju bara när man backar). Klonket från motorrummet var förmodligen "interaktion" mellan kil, axel och backslag innan axeln släppte. När "flänsskåran" i axeln åkte in i packboxen så fastnade axeln. Den gick dock att rubba. Efter några svettiga dyk lyckades vi justera axeln, få av kopplingen, knacka ur sprinten, trycka in axeln, skjuta in en M8 med nylongänga i sprinthålet. Sen var det bara tuta och köra! Vad bra, det lät först som om det skulle bli en dyr reparation med torrsättning, och du hade varit utan båt i några veckor, i bästa fall. Vad kostade M8 skruven med låsmutter, 20 kr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser