dalamala 2 Postad 19 Juni , 2021 Hej, Under gårdagens båttur hände något märkligt. När jag var framme och rekade i en tilltänkt naturhamn så ville inte backen gå i. Motorn knarrar högt och varvar men ingen back går i. Först när jag aggressivt (i panik) slängde i backen så gick växeln i och jag kunde undvika en kollision. Efter det lyckades jag vid ett fåtal tillfällen få i backen igen med samma procedur. Till historien hör att en firma har i våras bytt bälgar, växelwire och allt som hör till. Han nämnde då att justering av växelwire kan vara nödvändigt vid sjösättning. Detta problem dök upp några turer efter sjösättning. Jag hoppas ju innerligt att det enbart är en justeringsfråga. Men vad tror ni? Växeln går ibland i vid våld, men inte att smyga i den. Har självklart kontaktat firman som utförde servicen. Men finns det något jag själv kan kika på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Juni , 2021 56 minuter sedan skrev dalamala: Hej, Under gårdagens båttur hände något märkligt. När jag var framme och rekade i en tilltänkt naturhamn så ville inte backen gå i. Motorn knarrar högt och varvar men ingen back går i. Först när jag aggressivt (i panik) slängde i backen så gick växeln i och jag kunde undvika en kollision. Efter det lyckades jag vid ett fåtal tillfällen få i backen igen med samma procedur. Till historien hör att en firma har i våras bytt bälgar, växelwire och allt som hör till. Han nämnde då att justering av växelwire kan vara nödvändigt vid sjösättning. Detta problem dök upp några turer efter sjösättning. Jag hoppas ju innerligt att det enbart är en justeringsfråga. Men vad tror ni? Växeln går ibland i vid våld, men inte att smyga i den. Har självklart kontaktat firman som utförde servicen. Men finns det något jag själv kan kika på? Instruktion här: http://www.drevman.se/html/vxlwirejustering.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Juni , 2021 Man skall inte smyga i en växel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Juni , 2021 När grejorna är slitna kan man behöva trycka reglaget en bra bit förbi tomgångsläget för att växeln ska hoppa i. Sedan drar man tillbaka spaken till tomgångsläget. Det blir en vana. Och som sagt alltid bestämda rörelser när man lägger i och ur växel inget smygande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 19 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Eld-: När grejorna är slitna kan man behöva trycka reglaget en bra bit förbi tomgångsläget för att växeln ska hoppa i. Sedan drar man tillbaka spaken till tomgångsläget. Det blir en vana. Och som sagt alltid bestämda rörelser när man lägger i och ur växel inget smygande. Jo, men jag kan trycka reglaget i botten utan att växel går i. Den bara varvar och rasslar som kugg mot kugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 19 Juni , 2021 34 minuter sedan skrev dalamala: Jo, men jag kan trycka reglaget i botten utan att växel går i. Den bara varvar och rasslar som kugg mot kugg. Det är kugg mot kugg som du hör. Dogclutchen slår mot backväxeln, metall mot metall. Namnet clutch är missvisande det är mer en växelväljare som hakar i back eller framväxeldrev. Om du varvar motorn blir slitaget än värre. Se till att justera växeln innan du åker på ett dyrt byte av clutchen eller backväxeldrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 23 Juni , 2021 Firman har varit tillbaka och justerat. Alles gut. Jag har ett reglage från penta men motor mercruiser. Tydligen är det inte helt lätt med justeringen då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser