Deikoo 1 Postad 18 Juni , 2021 Hej, Tänkte kolla med er duktiga här inne. Min Mercury 75 gick veven sönder på, men jag hade tur så har hittat en annan likadan motor (från 1986) som jag nu monterat på. Problemet med denna verkar vara att den inte laddar bra alls. Jag har 12.7 V på batteriet (nyladdat), och när jag startar motorn så är detta oförändrat. Det bör väl vara någonstans mellan 14-16V? Med tanke på att motorn går så kan väl inte statorn vara orsaken? Kan det vara likriktaren? Eller kan det vara något annat? Gamla motorn har jag kvar så kan ta reservdelar därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juni , 2021 Troligtvis likriktaren. Tänk på att det är ingen supergenerator på dessa, utan typ moppeladdning. Spänningen kan springa iväg över 16 volt med fullladdat batteri och utan förbrukare. Nu är den där några årsmodeller för ny mot dom jag skruvat en hel del med. Så vet inte om det sitter någon regulator, på dom äldre gör det inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 19 Juni , 2021 Tändning och 12 V försörjs av separata lindningar, så det kan vara stator. Men troligen är det som Gelis beskriver, likriktaren. Den går t.ex. sönder omedelbart om man förväxlar poler på batteriet, medan allt annat som har med motorn att göra brukar klara sig. https://www.boats.net/product/mercury/8M0058226?ref=69600f9acdd4f92834181be681d40346a8421b1d Med motorn stoppad, mät mellan röd ledning på likriktaren och jord. Det skall vara 12 V DC, dvs samma som på batteriet. Med med motorn igång, mät mellan de två gula ledningarna på likrikaren, det skall vara ca 15 V AC. Med motorn stoppad skall det vara 0 V. Not: Den grå lednings som är ansluten till en av de gula är puls till varvräknare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 21 Juni , 2021 2021-06-18 vid 14:09 skrev Gelis: Troligtvis likriktaren. Tänk på att det är ingen supergenerator på dessa, utan typ moppeladdning. Spänningen kan springa iväg över 16 volt med fullladdat batteri och utan förbrukare. Nu är den där några årsmodeller för ny mot dom jag skruvat en hel del med. Så vet inte om det sitter någon regulator, på dom äldre gör det inte det. Kollade lite felsökningsprocedurer på youtube. Av 4 möjliga test så felade två. Testade med den jag hade på gamla motorn, Samtliga tester OK. Bytte likriktaren och nu laddar den fullt igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser