Mankan75 0 Postad 18 Juni , 2021 Hej Jag är spekulant på en segelbåt med blyköl som har gjort en grundstötning och har en liten skada på kölen. Har försökt kolla invändigt efter sprickor i infästningen av kölen och kan inte se med blotta ögat någon skada. Båten är en Becker Arabesque 30. Ägaren vill ha 30000 kr för båten. Är denna skada något som gör att jag bör undvika köp? Tacksam för råd /Mankan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peka67 167 Postad 18 Juni , 2021 (redigerade) Hej Mankan75 välkommen till MG. Jag minns så väl en seglartävling där halva min släkt var med. På väg till första rundningen (Arkösund) så låg min farbror med kusin precis framför oss i sin Wasa 360. Plötsligt small det i min morbrors båt så det ekade över hela fjärden när de gick på. Efter en del högljudda svordomar så fortsatte båda vi och de tävlingen. Väl i hamn dök min kusin under båten och inspekterade skadorna. Efter en lång stund kom min ganska frusna kusin upp ur vattnet och sa, "inget som inte en slägga och gasoltub kan fixa" sa kusinen och log. Samma sak gäller även för din Arabesque 30. Grundstötningar med blyköl ger sällan stora skador på "fel" ställen, då bly är ganska mjukt så förblir skadorna oftast kvar i området för kollisionen. Men önskvärt hade varit att sjösätta båten för att se så att inga läckage uppstår. Kolla även bakkant på kölen så att inga sprickor finns eller att bakkant är upptryckt i skrovet. Redigerad 18 Juni , 2021 av Peka67 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 18 Juni , 2021 Har man blyköl får man räkna med lite småskavanker. Räcker att det är lite för grunt vid tilläggning i tänk naturhamn så finns det ett hack. Som Peka 67 skrev, bly är mjukt, på gott och ont. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mankan75 0 Postad 19 Juni , 2021 Tack så mycket för era kommentarer. Nu blir det Arabesque 30! mvh Mankan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser