brunsson 6 Postad 18 Juni , 2021 Vill öka trygghetskänslan i min Delta 25 sc med d3 190 med barn som konstanta passagerare. sitter ingen släckning i motorrummet och kikar därför på alternativ, Blazecut tycks klockrent och därtill gas som ej behöver städas ut vid olycka. Frågan således till den allkunniga forumpubliken; nu eller bä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilot83 1 Postad 26 Augusti , 2023 Jag funderar också på BlazeCut släcksystem till motorrummet på båten. Bayliner 2855 ned Mercruiser 7.4 MPI. Någon annan som har tips på bra automatiskt släcksystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Augusti , 2023 2021-06-18 vid 10:42 skrev brunsson: Vill öka trygghetskänslan i min Delta 25 sc med d3 190 med barn som konstanta passagerare. sitter ingen släckning i motorrummet och kikar därför på alternativ, Blazecut tycks klockrent och därtill gas som ej behöver städas ut vid olycka. Frågan således till den allkunniga forumpubliken; nu eller bä? 7 minuter sedan skrev Pilot83: Jag funderar också på BlazeCut släcksystem till motorrummet på båten. Bayliner 2855 ned Mercruiser 7.4 MPI. Någon annan som har tips på bra automatiskt släcksystem? Det åter ju intressant, men vilken, T-sreien eller C-serien? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilot83 1 Postad 26 Augusti , 2023 T-serien. Jag har beställt 3m till min båt. Blir bra till motorluckan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 26 Augusti , 2023 Gaserna R227 , R236 är miljöklassade och åker troligen in i P-fas klassningen som ruvar runt hörnet. Redan installerad eller inköpt får användas/installeras, troligen till dom förbrukats. Inget brukande förbud. Importören trycker på ODP-värdet som är noll, men det är GWP-värdet som sätter gränserna idag. Gaserna är egentligen köldmedium och där klassade som F-gaser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Augusti , 2023 8 timmar sedan skrev NW355: Gaserna R227 , R236 är miljöklassade och åker troligen in i P-fas klassningen som ruvar runt hörnet. Redan installerad eller inköpt får användas/installeras, troligen till dom förbrukats. Inget brukande förbud. Importören trycker på ODP-värdet som är noll, men det är GWP-värdet som sätter gränserna idag. Gaserna är egentligen köldmedium och där klassade som F-gaser. Alltid är det någon hake... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 27 Augusti , 2023 8 timmar sedan skrev NW355: ODP-värdet GWP-värdet Det är alltid bra att förklara saker och inte bara slänga ut förkortningar. I detta fallet är "ODP" "Ozone Depleting Potential", dvs förmågan att förstöra ozonlagret, det stora problemet med äldre klorerade/fluorerade kolväten. "GWP" står för "Global Warming Potential" och talar om hur kraftig växthusverkan gasen har i atmosfären. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 27 Augusti , 2023 9 timmar sedan skrev raol: Det är alltid bra att förklara saker och inte bara slänga ut förkortningar. I detta fallet är "ODP" "Ozone Depleting Potential", dvs förmågan att förstöra ozonlagret, det stora problemet med äldre klorerade/fluorerade kolväten. "GWP" står för "Global Warming Potential" och talar om hur kraftig växthusverkan gasen har i atmosfären. Helt rätt. ODP faktorn antas vara noll eller under 1 idag. GWP värdet ska vara under faktorn 2500 idag. Genom F-gas förordning så får vi som är djup rotade i kylbranschen eller i släckbranschen begränsa användandet av miljöpåverkande medier(gaser). Via P-fas (REACH-direktivet) så inskränks våra favoritmedier ännu mer. Som sagt installerat eller inköpt med ringa mängd för brandbegränsning får troligen användas utan förbudsdatum. Men det är en skör värld.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser