Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
dalamala

Mercarb bland- och tomgångskruv

Rekommendera Poster

Skepp å hoj!

Mercruiser 5,0 V8 1990

Jag upplever att min båt går på alldeles för höga tomgångsvarv. ca 900 rpm.

Jag har lokaliserat bland- och tomgångsskruven och tänkte ge det ett försök.

Så här säger manualen:

4. With boat in open water, place remote control in forward gear, idle position.

5. Disconnect throttle cable barrel from anchor stud. Be sure not to lose spacer on anchor stud.

6. Adjust idle speed adjustment screw to obtain 550-600 rpm, in neutral gear.

7. With engine running at specified rpm, adjust idle mixture needle as follows: a. Turn idle mixture needle in (clockwise) until the engine speed begins to drop due to lean mixture. b. Turn idle mixture screw out (counterclockwise) until the speed begins to drop due to rich mixture. c. Turn screw in to a point between these two extremes to obtain maximum engine smoothness and rpm. d. Readjust idle speed adjustment screw until engine idles at 650-700 rpm in forward gear.

 

Första frågan, forward gear, idle position. vad menas här egentligen?

Andra frågan, Disconnect throttle cable barrel from anchor stud. Kan någon förklara vilken del detta är, och varför man ska göra det.

 

En annan grej som jag tänkte på är att den elektriska choken inte fungerar. Spjället är öppet  hela tiden.

Den fjädringsmekanism som ska öppna chokespjället var inte spänd tillräckligt. Men det har fungerat bra ändå, if it aint broke, dont fix it..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp och hoj på dig med!

Forward gear, idle position, innebär att du ska ha framväxeln i och motorn ska gå på tomgång, alltså gasreglaget ska bara tryckas fram till att växeln hoppar i men inte mer än så. I vanliga fall brukar man ställa in tomgången i neutral växel, men om bruksanvisningen föreslår detta tillvägagångsätt så är det säkert korrekt för denna motor.

Att den föreslår att man ska ta bort gasvajern från dess fäste på motorn måste vara för att de vill försäkra sig att vajern inte påverkar tomgången. Tomgångsinställningen ska bara utgå från läget på tomgångsskruven alltså, är man säker på att vajern inte påverkar inställningarna så kan man nog lämna den inkopplad. En annan sak som de inte nämner i sin beskrivning är att motorn ska varmköras innan förgasarjustering sker.

Om du har en choke som inte fungerar så kan du få startproblem när du justerat in optimal bränsleblandning. Det kan vara så att din motor är inställd på lite fetare blandning nu än optimalt, vilket gör att den blir lättare att starta utan fungerande choke.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Craycoat:

Skepp och hoj på dig med!

Forward gear, idle position, innebär att du ska ha framväxeln i och motorn ska gå på tomgång, alltså gasreglaget ska bara tryckas fram till att växeln hoppar i men inte mer än så. I vanliga fall brukar man ställa in tomgången i neutral växel, men om bruksanvisningen föreslår detta tillvägagångsätt så är det säkert korrekt för denna motor.

Att den föreslår att man ska ta bort gasvajern från dess fäste på motorn måste vara för att de vill försäkra sig att vajern inte påverkar tomgången. Tomgångsinställningen ska bara utgå från läget på tomgångsskruven alltså, är man säker på att vajern inte påverkar inställningarna så kan man nog lämna den inkopplad. En annan sak som de inte nämner i sin beskrivning är att motorn ska varmköras innan förgasarjustering sker.

Om du har en choke som inte fungerar så kan du få startproblem när du justerat in optimal bränsleblandning. Det kan vara så att din motor är inställd på lite fetare blandning nu än optimalt, vilket gör att den blir lättare att starta utan fungerande choke.

 

 

Okej tack för bra svar!

Då gäller det att vara förtöjd ordentligt och börja skruva.

 

Det låter rimligt det du skriver med förgasaren och fet blandning. Tack för det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...