Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
basegunnar

Propeller storlek Uttern 6000 - Yamaha 60 HKr

Rekommendera Poster

Min nyköpta Yamaha High Trust 60 Hkr går för långsamt. Motorn sitter på en Uttern 6000 och vid 5000 varv gör båten endast ca 14 knop så det känns som att det saknas 6-7 knop. Propellern som levererades med är i storlek 14 x 11 (eller om det är ovänt 11 x 14) Är det någon som har erfarenthet av detta och kan komma med kloka råd? Vilken storlek skall det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Enligt Yamahas (USA) hemsida, specifikationer för 2005 års T60 (EFI) anges varvtalet 5000-6000 varv/min på fullgas. http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/subcatspecs/4/specs.aspx Så du kan alltså gå upp i varv med ca 1000 (man bör ligga i övre delen av av tillverkarens rekommenderade varvtal med normal last på fullgas). Tumregel för propellerstigning (pitch): 1 tum ändring ger ca 200 varv ändring. Du har en 14 x 11 propeller säger du, det är diametern som är 14 tum och stigningen som är 11 tum på den (Dual thrust) propeller du har. T60 har en speciell propeller, Dual thrust, som det verkar som du har. Så frågan är om du kan hänga på en vanlig Yamaha vit aluminiumpropeller (avsedd för F60). Det vet jag inte så du får ringa din Yamaha handlare eller Yamaha Scandinavia och fråga. Men som princip skulle du i ditt fall behöva ha en propeller en helt annan stigning (och diameter). Dessa propellrar har du att välja på till F60 i alla fall: http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/266/1103/8460/all/1/3957/0/detail.aspx 11 1/8 x 13 (diameter x stigning) är F60 standardpropellern som man kan utgå från. Som du ser är det helt annan diameter och stigning på den än på din propeller som du har på din T60. Mindre diameter ger lägre motstånd i vattnet vid högre farter och det är vad du behöver i kombination med en annan stigning. Visserligen har standardpropellern för F60 högre stigning (13 tum) än vad du har idag (11 tum) men det är kombinationen diameter och stigning som kan ge önskat resultat. Och så verkar du ju ha den specialpropellern Dual thrust som är avsedd för pontonbåtar och dylikt. Men det är inte lätt att veta vad din T60 kommer att varva men den F60 standardpropellern. F60 och T60 är ju gjorde för oilka användningsområden. T60 är ju tänkt att användas mer på pontonbåtar och liknande som sagt. T60 och F60 har helt olika utväxling i växelhuset: T60 - 2,31:1 F60 - 1,85:1 Det är ca 24 % skillnad i utväxling. Det gör att valet av propeller blir knepigare om man skall jämföra en F60 och T60. Bästa är om du kollar upp med nån på Yamaha som kan T60 och vilka propellrar som kan tänkas passa bäst i ditt fall. Annars blir det ju trail and error men kan bli dyrt såvida du inte kan låna olika propellrar och pröva dig fram tills du uppnår ca 6000 varv/min på fullgas. En Propulse kan ju vara ett alternativ att prova också eftersom du kan ställa bladvinkeln på en sådan propeller och då blir det lite mer flexibelt då du kan justera lite själv. Dock vet jag inte vad du skall ha för Propulse proipeller i så fall. Kolla på deras hemsida http://www.propulse.se/index.html Här har du i alla fall en test på T60 och där använde de en propeller 13 1/2 x 16 (diameter x stigning). De fick då upp den i 5700 varv/min i alla fall på den båten de testa med. Farten blev på fullgas 36,5 miles per hour som är 31 knop. Fast du lär inte komma upp i den farten då din båt är betydligt större och tyngre än den lilla styrpupletare de använde i testet. http://www.pathfinderboats.com/perfbull/03-39-MAV-C.pdf Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för ditt svar. Nu har jag testkört lite mer. Såhär uppför sig båt och motor tillsammans: 2000 varv 4,0-4,2 knop 3000 varv 5,8-6,0 knop 4000 varv 8,5-9,0 knop 4500 varv 10,5-11 knop 5200 varv 13,1-13,4 knop 5500 varv 15,5 knop 5800 varv 16,1-16,3 knop 6000 varv 17,5-17,7 knop Det känns som 5-6 knop saknas. Kan verkligen ett propellerbyte göra så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dual thrust propellern, som jag förstått att du har, är anpassad för pontonbåtar och liknande som inte går så fort, Kraften är där mer viktig, både framåt och bakåt. Tror att en annan propeller kan ge dig några knop till. Men skyll inte på mig om det inte gör det. Bäst är att höra med Yamaha i Sverige el deras återförsäljare om råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jr

Har du en standardpropeller på eller har du redan bytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemen lösta. Efter 3 st propeller tester gör båten nu 20-21 knop.

13 tums propeller från Yamaha var det som skulle på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...