Hybro 1 151 Postad 16 Juni , 2021 17 timmar sedan skrev Rammsee: Om det vore Hydrographicas kort över områdena du visar så skulle det stått en 2:a på gränsen mellan mörkblått och ljusblått. Det kan jag inte se. Så troligen inget Hydrographica. Förmodligen inte sjömätt just där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 16 Juni , 2021 Hydrographica har ju bara sjömätt på ett fåtal mycket begränsade områden. I mina hemtrakter har de fått nej från militären att ens försöka. Är man inte där med båten är det irrelevant om deras data finns med eller inte. T ex är det bara runt Koster som det finns mätningar på hela västkusten. Det är väl mest en Stockholmsgrej, egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brajzore 3 Postad 16 Juni , 2021 Precis. I Kalmar, där jag har båten, finns inte Hydrographica. Men, det sjökortet som finns i Eniro på sjön ska väl fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 Ja, du kommer ju att se öarna. Sen om du vill veta vad som finns under vattnet så är det en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelbagaren 50 Postad 16 Juni , 2021 Har både Eniro på sjön i min Galaxy S8 som är förvånansvärt ljusstark och en Garminplotter med bluechart. I praktiken så är ju Eniros sjökort mer att lita på då de uppdateras mycket oftare än de i min plotter som inte jag uppdaterat på flera år. Skulle hellre ha en platta men de som säljs till oss konsumenter är ju tyvärr allt för ljussvaga. Den dagen det säljs icke proprietära plottrar som man kan köra Eniro på sjön, OpenCPN eller vad man vill så kommer proprietära knappt att kunna säljas alls tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 Det är tyvärr olagligt att länka kartbilder från Eniro till webbplatser (sköna värd), annars hade jag visat ett ställe i Stockholms skärgård ganska nära militärt område där inte Hydrographica stämmer och jag har gått på. Farsan undvek oxå vissa områden pga att sjökorten inte stämde där.. Man ser på flygfotot att det är berg under vattnet, ett område ca 10x20 m. På både sjökortet och Hydrographica så är det bara 3 kryss straxt ovanför området. Hade jag haft flygfoto igång istället för Hydrographica som kostar så hade jag ju sett detta. Så nu för tiden så har jag för vana att switcha mellan flygfoto och kartan om jag är osäker. Appen är ju väldigt bekväm. Det man får göra är att länka kordinaterna: 58° 56.534' N 18° 11.541' E. Botten finns inte heller med på mina andra kartor / gps:er eller på https://webapp.navionics.com/ Skulle vara kul att veta om någon här har detta område rätt utmätt på ett annat sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 16 Juni , 2021 3 minuter sedan skrev Boatsson: Det är tyvärr olagligt att länka kartbilder från Eniro till webbplatser (sköna värd), annars hade jag visat ett ställe i Stockholms skärgård ganska nära militärt område där inte Hydrographica stämmer och jag har gått på. Farsan undvek oxå vissa områden pga att sjökorten inte stämde där.. Man ser på flygfotot att det är berg under vattnet, ett område ca 10x20 m. På både sjökortet och Hydrographica så är det bara 3 kryss straxt ovanför området. Hade jag haft flygfoto igång istället för Hydrographica som kostar så hade jag ju sett detta. Så nu för tiden så har jag för vana att switcha mellan flygfoto och kartan om jag är osäker. Appen är ju väldigt bekväm. Det man får göra är att länka kordinaterna: 58° 56.534' N 18° 11.541' E. Botten finns inte heller med på mina andra kartor / gps:er eller på https://webapp.navionics.com/ Skulle vara kul att veta om någon här har detta område rätt utmätt på ett annat sjökort. Platsen är ju mitt inne i mörkblått område. Där ska man alltid utgå från att det inte är sjömätt alls, och att djupet när som helst kan vara allt från 3 m till 0 m! Undantaget hamnar och hamninlopp förstås, där man har anledning att anta att det är säkert djup, inom rimliga gränser. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 (redigerade) Ja, precis. Jag syftar mera på dom kryssen som finns på Eniro kortet. Redigerad 16 Juni , 2021 av Boatsson x Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 16 Juni , 2021 Det är väl lite så att innan GPS körde man mer omvägar runt allt blått och höll sig helst i farleden medan folk nu lättare vågar chansa och genar lite. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Juni , 2021 Om djupet vid detta "berg" är 0-3 m är väl alla sjökort rätt? Överlagrad bild här mellan sjökort och flygfoto. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 Kane och Raol, ni har helt rätt såklart. Jag hade bara önskat att hydrographica rutan hade varit lite större där, för det är ju bättre utmätt precis efter det området och tycker det är lite snålt att inte ha med just det området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 16 Juni , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Boatsson: Det är tyvärr olagligt att länka kartbilder från Eniro till webbplatser (sköna värd), annars hade jag visat ett ställe i Stockholms skärgård ganska nära militärt område där inte Hydrographica stämmer och jag har gått på. Farsan undvek oxå vissa områden pga att sjökorten inte stämde där.. Man ser på flygfotot att det är berg under vattnet, ett område ca 10x20 m. På både sjökortet och Hydrographica så är det bara 3 kryss straxt ovanför området. Hade jag haft flygfoto igång istället för Hydrographica som kostar så hade jag ju sett detta. Så nu för tiden så har jag för vana att switcha mellan flygfoto och kartan om jag är osäker. Appen är ju väldigt bekväm. Det man får göra är att länka kordinaterna: 58° 56.534' N 18° 11.541' E. Botten finns inte heller med på mina andra kartor / gps:er eller på https://webapp.navionics.com/ Skulle vara kul att veta om någon här har detta område rätt utmätt på ett annat sjökort. Hydrographica har inga specialsjökort i det där området alls, inte ens i närheten. Se https://hydrographica.se/map/ I Navionics verkar området ligga precis norr om en skarv i kartdatan och söder om skarven är det lite mer detaljerat, men var kartdatan söder om skarven kommer från vet jag inte. tillägg: eller jaha, det kanske är en av Hydrographicas hamnguider i skala 1:5000 i området precis söder om skarven? Redigerad 16 Juni , 2021 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 Kanske blir tydligare vad jag försöker säga med denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 1 minute ago, kblomster said: Hydrographica har inga specialsjökort i det där området alls, inte ens i närheten. Se https://hydrographica.se/map/ Aha, ja det var ju intessant. Då blandar jag ihop dom två alltså? 1 minute ago, kblomster said: I Navionics verkar området ligga precis norr om en skarv i kartdatan och söder om skarven är det lite mer detaljerat, men var kartdatan söder om skarven kommer från vet jag inte. Tack. Det är detta jag syftar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 16 Juni , 2021 (redigerade) Gick om ditt svar med ett tillägg i mitt förra inlägg - tror datan söder om skarven kan vara från en av Hydrographicas hamnguider i skala 1:5000. De verkar inte synas på deras egen karta över specialsjökort (kanske för att man inte kan köpa enskilda hamnguider separat). Redigerad 16 Juni , 2021 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 Ok. Ja. Måste vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 16 Juni , 2021 (redigerade) 13 minuter sedan skrev Boatsson: Kanske blir tydligare vad jag försöker säga med denna. Aha, du har SonarCharts på? Ha inte det, då blir du lurad - det ser ut som att kartbilden blir mer detaljerad, men det är bara hittepå (kartbilden är bara interpolerad från existerande kortdata). Det är meningen att den funktionen ska använda användar-insamlad data från plotteranslutna ekolod och på så sätt ge mer detaljerade djupkurvor, men detta är förbjudet i Sverige, utom i insjöar (privata sjömätningar i havet utan tillstånd av Sjöfartsverket är olagliga, med undantag endast för eget bruk). Av någon anledning kan man ändå slå på funktionen i Navionics men det finns ingen mer data att se, djupkurvorna är bara fejkade. Så här ser det ut med SonarCharts avslaget, och då blir det genast mycket tydligare var kortet är detaljerat och var det inte är det: Redigerad 16 Juni , 2021 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatsson 3 Postad 16 Juni , 2021 "kartbilden är bara interpolerad från existerande kortdata" Ah, Underbart haha. 😄 Nej jag kör inte med den på, har testat den men gillade inte interfacet. Och nu kommer jag verkligen inte att använda mig av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 16 Juni , 2021 Det enklaste svaret på frågan är som flera skrivit att Ja du klarar dig bra med Eniro på sjön. Men det är bra med en backupplösning. Håller du dig till farleder eller där det är stort djup är det inga som helst problem. Skall du köra där djupet är litet så anpassar du hastigheten. Som alltid blir det en tävling om vem som har störst och mest och det går att hitta hur många anledningar som helst till varför man måste ha en plotter. Men ur ett historiskt perspektiv så kan vi se att det behövs inte alls. Det är dock väldigt bekvämt! Men Eniro och liknande appar med GPS gör det nästan lika bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 17 Juni , 2021 (redigerade) 2021-06-16 vid 08:05 skrev brajzore: Är det appen "Eniro på Sjön" som du har laddat hem? Jag köpte till sjökort i den appen som kostar 199kr/år, och det ser ut såhär för mig i appen: Nej, på webben från datorn hemma. Brukar kolla för att dagdrömma och planera utflykter. Tidigare öppnades alltid sjökort. Nu insåg jag att det var SBS bara (Skit bakom spakarna). Redigerad 17 Juni , 2021 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 17 Juni , 2021 On 6/16/2021 at 8:47 AM, raol said: Hydrographica har ju bara sjömätt på ett fåtal mycket begränsade områden. I mina hemtrakter har de fått nej från militären att ens försöka. Är man inte där med båten är det irrelevant om deras data finns med eller inte. T ex är det bara runt Koster som det finns mätningar på hela västkusten. Det är väl mest en Stockholmsgrej, egentligen. Hydrographica har på västkusten även specialkort för området kring Käringön (5 kort) samt för Hallands Väderö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 17 Juni , 2021 1 minut sedan skrev speljakt: Hydrographica har på västkusten även specialkort för området kring Käringön (5 kort) samt för Hallands Väderö. Ah, ok! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 11 September , 2022 En del vill hävda att plotter är säkrare än appar som Eniro på sjön i telefon eller padda, men det är bara en smaksak. Har du svårt att se telefonens skärm i solen så är plotter bättre. Jag har aldrig upplevt det som ett problem, inte ens mitt på dagen i medelhavet. Det är individuellt och beror även på båten, dvs förarplatsens placering, var det finns skugga, osv. Upplever inte heller telefonens skärmstorlek som en begränsning, man lär sig att zooma in och ut. Har iof den största möjliga iPhonen, som dessutom är någorlunda vattentät. Plottrar är ofta mindre intuitiva och tar längre tid att zooma, scrolla, navigera i menyer, osv, än telefoner, som vi tränar på att använda varje dag. Men man får ha koll på batteriet och ha en bra lösning för laddning. Själv föredrar jag att ha Navionics app med nedladdade sjökort på alla paddor och telefoner som finns i båten. Det är en billig lösning för att alltid ha flera backups ifall något skulle krångla. Har även en dyr gps-puck med glonass för jag fick för mig att telefonens gps inte dög. Men jag har aldrig använt den. Däremot skulle jag inte ge mig ut utan att ha ordentliga papperssjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 11 September , 2022 För att få en bra översikt vad Hydrographica täcker i Vänern, så kolla Hamnguiden 9, andra utgåvan. En bok som beskriver det mesta sevärda i bl a Vänern. Mycket bra. Rekommenderas för sjöfarare på insjön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henge9 1 Postad 16 Oktober , 2022 Papperssjökort som man är kapabel att använda är den enda backuppen, resten är bara hopp. Vad gör du med elprylarna om elen inte funkar? Kan du trycka på skärmen på telefon med blöta och kalla fingrar? Själv har jag alltid papperssjökort som backup ifall jag inte guppar runt på en insjö. Är det inte jävligt pinsamt att bli tvingad att ringa sjöräddningen för att man inte har papperssjökort? Eller ännu värre att sjön tar dit och dina passagerares liv för att du underskattade den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 17 Oktober , 2022 Jag har läst alla inlägg med kloka kommentarer. Jag är så som många på detta forum tillräckligt gammal för att ha seglat på den tiden då sjökort och kompass var det enda som fanns att tillgå. I alla fall för de stora flertalet familjeseglare. Jag tänkte inte på det då, men på den tiden hade vi ingen backup i båten alls faktiskt. Trots att det rimligen var betydligt större risk då att sjökorten skulle blåsa överbord än att all elektronisk navigationsutrustning på vår båt idag skulle lägga av samtidigt. Så småningom köpte man nya sjökort och då lät vi nog de gamla ligga kvar i båten som reserv, om vi inte hade dem hemma som planeringsverktyg, minns faktiskt inte. Kanske hade vi en orienteringskompass liggande som vi till nöds skulle kunna använda om båtens kompass hade gått sönder. Som många har konstaterat är det mycket klokt att tänka på att ha reservsystem ifall något skulle sluta fungera. Jag jobba inom IT och backup, redundans, och single point of failure är begrepp jag jobbar med varje dag och tar med mig även på fritiden. Vi har papperssjökort i båten. Men de används mer och mer sällan. Har inte använt dem på flera år. Jag skulle idag inte tveka att åka till nya ställen utan att springa till bokhandeln och köpa nya kort. Vi har backup så vi klarar oss ändå tycker jag. Vi har kartor på åtminstone 4 mobila enheter (telefoner och plattor). Vi använder Navionics till det även om jag har Eniro på en platta också. GPS mottagare finns på 3 av dessa enheter och alla har WiFi så vi normalt använder GPS-mottagaren från båtens plotter eller AIS-transiver. Så även där finns redundans. Jag har även en laptop med OpenCPN och även där finns nedladdade sjökort. Datorn och alla mobila enheter har batteribackup. Vi har också generator ombord. Känns ganska tryggt. Nu glömde jag nästan båtens plotter som också har både sjökort och gps-mottagare. Sedan är det ju så att alla system har för och nackdelar. Tidigare använde vi papperskort för att få en bra överblick, men med plattor och dator tycker jag överblicken är minst lika bra om inte bättre där. Papperskorten tog vi också med oss upp på klipporna för att bestämma rutt tillsammans med grannbåten, men det gör vi också med platta nu för tiden. Många hävdar att telefoner och plattor är känsliga för solljus vilket jag inte tycker är så farligt på moderna enheter. Däremot tycker jag att papperskort kan vara känsliga för mörker. Inte minst i samband med sämre syn. Möjligheten att zooma är också begränsad även med ett bra förstoringsglas. Den största risken och "single point of failure" som jag ser idag är GPS / Glonass. Det finns redundans i det också, men utanför min kontroll. Skulle dessa system försvinna skulle vår framfart bli märkbart påverkad. Vi har kompasser (en fluxgate, en styrkompass och en syftkompass) men att snabbt ställa om det att bara styra på dem skulle märkas. Men även här är de elektroniska hjälpmedlen till stor nytta, till exempel är det väldigt smidigt att ta ut en kurs på en dator eller telefon jämfört att med att slänga upp papperskort och gradskiva. Var och en gör på sitt sätt och det är helt ok. Jag har som sagt papperskort i båten, men skulle inte tveka på att åka utan. Skulle jag närma mig vatten där våra papperssjökort tar slut så skulle jag inte vända .... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 17 Oktober , 2022 När jag läste igenom mitt långa svar insåg jag en sak till. Det som fungerar för mig kanske inte fungerar för alla. Så det viktigaste borde vara att man har backup och litar på den och vet hur man använder den. Skulle det bli strömlöst totalt och man inte kan något om el kanske papperskort är det enda vettiga. Men om man inte vet hur man använder papperskort kanske en extra full-laddad telefon med sjökort på är bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 14 November , 2022 2021-06-15 vid 14:24 skrev Paul_Schtek: Ja, ja, jag viker ner mig. Så länge man har 2 av varandra oberoende system, som inte båda är beroende av mobildata. Men visst, han den där Christoffer Columbus hade nog varken GPS eller sjökort och det gick ju det med. Och han kom dit han skulle? 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 21 November , 2022 2022-11-14 vid 17:05 skrev Hybro: Och han kom dit han skulle? Beror på vart han skulle! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser