Dateline_Bikini 3 Postad 13 Juni , 2021 Hej! Jag har nyligen köpt och monterat en begagnad motor på min båt, som rubriken ljuder så är det en Yamaha 80HK från 1985. På bild nr 1 så sipprar det ut olja ur hålet på riggen när motorn står i upptiltat läge. Vart kan denna oljan komma ifrån? Antar att det är något läckage? Eller kan det vara olja från växelhuset? På bild nr 2 är det en lös kabel/slang, vad har den för funktion och vart skall den sitta? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Juni , 2021 Slangen är till tryckloggen dvs inget som måste kopplas in. Oljan kan komma från växelhuset via läckande packbox vid driv eller växelaxeln. Tar du av huset bör du se var det kommer ifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 13 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Dateline_Bikini: Hej! Jag har nyligen köpt och monterat en begagnad motor på min båt, som rubriken ljuder så är det en Yamaha 80HK från 1985. På bild nr 1 så sipprar det ut olja ur hålet på riggen när motorn står i upptiltat läge. Vart kan denna oljan komma ifrån? Antar att det är något läckage? Eller kan det vara olja från växelhuset? På bild nr 2 är det en lös kabel/slang, vad har den för funktion och vart skall den sitta? Tacksam för svar! Det kan också vara oförbränd 2-takts olja och bensin som ackumuleras nere i riggen och rinner ut när du tilltar motorn framåt. Växelhusoljan har oftast en karaktäristisk lukt, så du borde kunna identifiera vilken vätska det är. Avgassörjan som kommer ut ur 2-taktsmotorerna luktar mest avgaser, kanske kan känna lite bensinlukt också. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dateline_Bikini 3 Postad 13 Juni , 2021 Oljan luktade ungefär som vanlig motorolja till bilen brukar lukta, med en liten liten uns av avgaser. Jag testade att skruva upp den översta skruven när motorn var i nertiltat läge och då sipprade det ut olja, tänker ifall det kan vara så att det är för mycket olja i växelhuset så att det pressas ut? Om man skruvar av växelhuset för att kolla packningar, måste man då tömma ut oljan först? Tänker att all olja borde rinna ut om man plockar av huset, men det kanske det inte gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 13 Juni , 2021 48 minuter sedan skrev Dateline_Bikini: Oljan luktade ungefär som vanlig motorolja till bilen brukar lukta, med en liten liten uns av avgaser. Jag testade att skruva upp den översta skruven när motorn var i nertiltat läge och då sipprade det ut olja, tänker ifall det kan vara så att det är för mycket olja i växelhuset så att det pressas ut? Om man skruvar av växelhuset för att kolla packningar, måste man då tömma ut oljan först? Tänker att all olja borde rinna ut om man plockar av huset, men det kanske det inte gör? Nej du kan skruva bort växelhuset utan att tappa ur oljan. Det kan inte heller vara för mycket olja i växelhuset. Att oljan skulle rinna upp ur drivaxelpackningen är inte heller troligt, den packningen är främst till för att hålla tätt mot vatteninträngning. Men skruva bort växelhuset om du är orolig. Om du tappat ut oljan ur växelhuset och den är mjölkaktig så har du ett läckage i någon packning. Annars kommer oljan från oförbrända avgaser i riggen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser