Fjutt 0 Postad 13 Juni , 2021 Får inte svänghjulets att röra sig kolvarna sitter inte fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 13 Juni , 2021 (redigerade) B207 Saab? Och hur har motorn förvarats? Motorn upptagen under vintern? Är det ev nu vid sjösättning, som du märkt problemet? Har motorn varit typ vinterkonserverad? När var motorn senast i drift? Och hur har du testat det du skriver? - Du kanske får vettiga svar om du lägger till uppgifter. Redigerad 13 Juni , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjutt 0 Postad 13 Juni , 2021 Den har stått i garage flera år har tagit bort topplocket och jag ser att kolvarna rör sig lite när jag rör svänghjulets men det går bara röra lite sen är det stumt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joni1988 8 Postad 13 Juni , 2021 Får nog mer svar om man vet vad e för motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 13 Juni , 2021 (redigerade) Utgår från att det är en Monark 8hp från 1976. Växeln måste vara i friläge för att man skall kunna dra runt motorn. Eller så har något i växelhuset skurit. Kan också vara kontinentalsockeln som lagt sig på tvären Är det kanske en fyrtaktare med sidventiler? Typ Ford v8 eller Olympia 1,2 eller rentav en trecylindrig? Då kan något i ventilmekanismen låst sig. Om den har toppventiler borde det ha släppt när du tog bort locket. Ärligt talat, ju mer du berättar om vilken motor det rör sig om desto lättare är det att få vettiga precisa svar 😀 Redigerad 13 Juni , 2021 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjutt 0 Postad 13 Juni , 2021 Det är en båtmotor Jonsson 25 hästar med elstart ärm 80-88 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 13 Juni , 2021 (redigerade) Min gissning är att kolvringarna rostat fast i cylinderloppen. P g a fukt i luften. Då går det att röra kolvarna lite. Typ mindre än 0.5 mm, upp och ned. Om det vore min motor, så skulle jag hälla på lite diesel runt kolvarna, så att det kommer ned till kolvringar runt om. Alltså måste motorn stå med toppen uppåt. Mata på med lite diesel under en vecka. Inga mängder, men så att det blir lite fuktigt. Det är minst 3 kolvringar per kolv. Skulle tro att ringarna lossnar. Om du sen vill gå vidare med nya kolvringar och hona loppen, så var då mycket noga med i vilken ordning allt sitter och hur det vänder. En reparationshandbok för just din motor, kan behövas. Där, står angivet hur hårt du ska dra olika skruvar. Vilket ändspel det ska vara på ev nya ringar o s v. Redigerad 13 Juni , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser