Stenelaw 0 Postad 13 Juni , 2021 Någon som har en idé om vad som hänt med min gamla Johnson? När den kommer ner i vattnet så hoppar och slår motorn så man tror fästena ska gå av. jag körde emot något i höstas så min kolfiberpropp gick sönder. Bytte till en aluminiumpropp och körde den första gången nu i helgen. Jag har två filmer på eländet här: https://www.dropbox.com/sh/yd1syqgmr6l8bqc/AAAx9bOFOoNnLy_x6HjjLJeFa?dl=0 drivning eller motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 13 Juni , 2021 Man får absolut inte köra med motorn i uppfällt läge så som du gör, då går impellern i vatten pumpen sönder, den är förmodligen kass nu. Angående att motorn hoppar tyder på att du har ett allvarligt fel i växelhuset, det behöver inspekteras av någon som kan den biten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 13 Juni , 2021 Som touchwood skriver, har du inte tur som jag vet inte vad så har du garanterat bränt impellern och i värsta fall även impellerhuset med den torrkörningen. Den ryckiga gången kan vara ett tätt lågfartsmunstycke. Jag sparkade igång en motor som stått en tio år. Gjorde rent förgasaren men vid provkörning så betedde den sig ungefär som din. Ökade lite på tomgångsmunstycket och då försvann problematiken. Det innebär ju inte att det är samma problem för dig. Varje motorsort är lite unik . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 13 Juni , 2021 8 timmar sedan skrev Stenelaw: Någon som har en idé om vad som hänt med min gamla Johnson? När den kommer ner i vattnet så hoppar och slår motorn så man tror fästena ska gå av. jag körde emot något i höstas så min kolfiberpropp gick sönder. Bytte till en aluminiumpropp och körde den första gången nu i helgen. Jag har två filmer på eländet här: https://www.dropbox.com/sh/yd1syqgmr6l8bqc/AAAx9bOFOoNnLy_x6HjjLJeFa?dl=0 drivning eller motor? Har du kollat så propellern är hel? Ser ut som om det kan vara något som.är skevt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stenelaw 0 Postad 13 Juni , 2021 Impellern är okay. Har aldrig bränt en impeller med några sekunder torrkörning men jag vet vad ni menar. Plockade isär växelhuset idag och hittade inget konstigt… annat än att en av kablarna till solenoiderna var uppskrapad. Kan ha blivit kortis..? … ska rengöra förgasarna och putta ner skiten i sjön igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 13 Juni , 2021 Det där låter som sliten växelclutch så att växeln rappar över. Dyrt byte av drev och clutch. Perra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 13 Juni , 2021 Beter sig backväxeln likadant? Det är med största sannolikhet något som har pajat i växelhuset. Om du har grundstött så har förmodligen en kugge på drivaxelkransen eller framväxlen som gått av eller skadats. Oavsett så är det nog inte värt att laga på en så gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stenelaw 0 Postad 14 Juni , 2021 13 timmar sedan skrev Marina16GT: Har du kollat så propellern är hel? Ser ut som om det kan vara något som.är skevt Proppen är ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stenelaw 0 Postad 14 Juni , 2021 12 timmar sedan skrev Craycoat: Beter sig backväxeln likadant? Det är med största sannolikhet något som har pajat i växelhuset. Om du har grundstött så har förmodligen en kugge på drivaxelkransen eller framväxlen som gått av eller skadats. Oavsett så är det nog inte värt att laga på en så gammal motor. märker inte av någon trasig kugge när man vrider axeln för hand... Dock får jag inte ur kransen för jag har ingen låsringstång som når ner till låsringarna =( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 14 Juni , 2021 5 minuter sedan skrev Stenelaw: märker inte av någon trasig kugge när man vrider axeln för hand... Dock får jag inte ur kransen för jag har ingen låsringstång som når ner till låsringarna =( Det kan bero på att det inte finns något tryck på propelleraxeln när du vrider för hand. När propellern snurrar skapas ett tryck framåt på propelleraxeln. Du kan inte få upp drivaxeln genom att ta bort packningarna. Du måste dra ur propelleraxellagret för att komma åt muttern som håller drivaxelkransen. Du kommer bog behöva en avdragare för detta jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 14 Juni , 2021 Jag vet att dom motorerna fanns med elektrisk växel, har du det på den ? Då går det bara EN vajer till reglaget (gasen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stenelaw 0 Postad 14 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Craycoat: Det kan bero på att det inte finns något tryck på propelleraxeln när du vrider för hand. När propellern snurrar skapas ett tryck framåt på propelleraxeln. Du kan inte få upp drivaxeln genom att ta bort packningarna. Du måste dra ur propelleraxellagret för att komma åt muttern som håller drivaxelkransen. Du kommer bog behöva en avdragare för detta jobb. Propelleraxellagret får jag ut med avdragaren, men innanför den sitter två svåråtkomna låsringar... får svetsa ihop en egen tång för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stenelaw 0 Postad 14 Juni , 2021 1 timme sedan skrev touchwood: Jag vet att dom motorerna fanns med elektrisk växel, har du det på den ? Då går det bara EN vajer till reglaget (gasen). Yep, Hydroelectric shift. Det är därför jag funderar på om det kan vara en kortis till växelsolenoiderna som gör att den tappar och hoppar på växeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 14 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Stenelaw: Yep, Hydroelectric shift. Det är därför jag funderar på om det kan vara en kortis till växelsolenoiderna som gör att den tappar och hoppar på växeln. Det låter ju som den mest troliga förklaringen. Kolla det innan du ger dig in i växelhuset. Utan att ha någon erfarenhet själv av dessa system så misstänker jag ändå att växeln är i neutral vid spänningslöst, så om det blir det kortis eller för låg spänning så släpper växeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 14 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Craycoat: Det låter ju som den mest troliga förklaringen. Kolla det innan du ger dig in i växelhuset. Utan att ha någon erfarenhet själv av dessa system så misstänker jag ändå att växeln är i neutral vid spänningslöst, så om det blir det kortis eller för låg spänning så släpper växeln. Japp det kan vara något som får solenoiden att hoppa fram och tillbaka, elfel, glappkontakt.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser